Pages

Dec 12, 2009

SERI MUKA PULUT HITAM BAKAR


ENTAH betul atau tidak, saya pun tidak tahu. Tetapi itulah hakikatnya. Kuih yang saya makan sewaktu sarapan pagi tadi begitulah rupanya. Ia sama seperti kuih tradisional 'seri muka' yang biasanya dijual di warung-warung untuk sarapan. Tetapi seri kaya yang saya makan pagi tadi ada kelainannya. Lapisan bawahnya diperbuat daripada pulut hitam manakala lapisan atasnya pula adunan tepung berserta resepinya tersendiri. Manis berlemak rasanya. Kata isteri saya, seri muka itu dimasak dengan cara kukus dan kemudiannya dibakar.

Sebenarnya tiada apa yang pelik atau istimewanya kuih seri muka itu dan pagi tadi bukanlah kali pertama saya menjamah kuih tersebut. Setiap kali bulan Ramadhan kuih ini banyak dijual di pasar Ramadhan dan kami sekeluarga tidak pernah ketinggalan membelinya untuk juadah berbuka puasa. Rasanya yang sedap dan enak itu membuatkan timbul keinginan kami untuk membelinya walaupun bukan di bulan Ramadhan.

Tetapi pagi tadi sewaktu bersarapan, secara tiba-tiba perasaan saya tersentuh apabila menjamah kuih tersebut. Kata isteri saya, "tak lama lagi kita tak boleh nak makan seri muka ni lagi". Saya kehairanan, "kenapa?".

"Ya lah, kata orang yang jual seri muka ni, makcik yang membuat seri muka ni sudah tua. Kalaulah orang tu dah tak ada nanti, siapa yang akan membuatnya? Susahlah nak beli nanti".

Saya membuat tafsiran sendiri : Tidak mungkin anak atau cucu makcik pembuat seri muka itu tidak belajar resepinya? Masakan makcik itu tidak memperturunkan kemahirannya kepada anak cucunya? Kalaulah permintaan terhadap seri muka itu cukup tinggi, rugilah kalau anak cucunya tidak terus membuat kuih itu dan menjualnya di pasaran.


Orang zaman sekarang memang gemar membeli makanan segera mungkin kerana kesibukan waktu bekerja. Lebih senang ke warung dan membeli juadah di sana, sama ada untuk sarapan atau minum petang ataupun untuk hidangan tetamu yang datang. Harganya pun bukanlah mahal sangat jika hendak dibandingkan kos untuk memasaknya sendiri di rumah. Selain elemen kos, masa dan tenaga juga perlu diambil kira. Bukankah masa dan tenaga boleh digunakan untuk kerja-kerja rumah lain yang sedia menanti?


Mungkin kerana itulah orang muda zaman sekarang ini kebanyakannya sudah tidak tahu lagi memasak masakan atau kuih muih tradisional. Kalau ada pun hanyalah beberapa jenis yang biasa-biasa sahaja. Kesannya keenakan masakan atau kuih muih tradisional sudah tidak dapat dirasai seenak masakan aslinya.

Mungkin ada kebenarannya kata isteri saya pagi tadi jika pada masa ini anak cucu makcik pembuat seri muka pulut hitam bakar itu tidak belajar resepinya dan cara-cara memasaknya, kemungkinan dalam tempoh 5 - 10 tahun akan datang seri muka pulut hitam bakar yang sedap dan enak itu tidak dapat ditemui lagi. Itu bermakna satu lagi khazanah bangsa akan pupus dan lenyap.

Memikirkan hal itulah saya rasa remaja masa kini perlu mengambil berat dan belajar mulai sekarang segala pengetahuan dan kemahiran orang tua-tua sementara hayat mereka masih ada. Janganlah nanti apabila mereka meninggal dunia kita akan meratapi di mana lagi mahu dicari resepi masakan atau kuih muih seperti itu. Mungkinkah nanti kita akan kehilangan kuih peneram, kuih jawa, karas, dan lain-lain lagi.

_____________________________________________________

"Jika tiada yang tua masakan ada yang muda. Jika tiada yang lama tidak mungkin ada yang baru".
_____________________________________________________

1 comment: