Pages

Dec 27, 2009

KESEDIHAN AKHIR TAHUN

HARI INI kita semua sudah tahu, sama ada melalui TV atau media cetak, berita sedih dan menyayat hati seluruh rakyat Malaysia. Kemalangan di Lebuh raya Utara Selatan berhampiran Ipoh telah meragut 10 nyawa awal pagi semalam. Ia bukanlah kemalangan pertama yang berlaku malah sudah berpuluh kali kemalangan seumpama itu terjadi. Kesedihan amat dirasai oleh ahli keluarga malang tersebut, sama ada anak-anak, saudara mara, bakal tunang, kawan rakan dan sebagainya.

Seingat saya kemalangan di tempat yang sama sudah banyak kali berlaku. Semasa TOL Jelapang masih belum dirobohkan, beberapa kemalangan ngeri telah berlaku, sama ada dari arah selatan atau dari arah utara. Lalu mantan Menteri Kerja Raya menyarankan TOL Jelapang ditutup dan digantikan dengan TOL yang ada pada masa ini. Alasannya kerap sangat berlaku kemalangan di tempat yang sama.

Tetapi setelah TOL tersebut berpindah tempat dengan menelan belanja yang sekian banyak, kemalangan tetap berlaku. Pernah berlaku kejadian malang kenderan berat melanggar pondok TOL berkenaan. Ada juga kemalangan sebelum atau selepas TOL tersebut. Dan yang terkini ialah kemalangan ngeri dua hari lepas. 10 penumpang Sani Express telah meninggal dunia di tempat kejadian. Pemandunya mengaku terlelap seketika sebelum kejadian ngeri itu berlaku.

Pernah suatu ketika dahulu selepas satu kemalangan ngeri pihak berkuasa telah mengadakan penguatkuasaan di setiap terminal bas sebelum bas bertolak. Anggota penguatkuasa telah ditempatkan di terminal untuk memeriksa dan mempastikan beberapa syarat dipatuhi. Di antaranya ialah setiap bas ekspres mempunyai dua orang pemandu, ujian air kencing dilakukan sebelum perjalanan bermula, pemeriksaan tiket penumpang dan sebagainya. Apakah tindakan tersebut berkesan? Satu persoalan lagi apakah tindakan penguatkuasaan itu masih berterusan hingga kini? Atau sudah diberhentikan kerana berbagai alasan yang tidak dimaklumkan kepada rakyat?

Kemalangan akan terus berlaku kerana ia adalah kemalangan. Sesuatu yang tidak diduga akan berlaku atau ia berlaku di luar jangkauan fikiran dan perkiraan manusia. Namun kemalangan boleh dikurangkan atau dicegah jika sekiranya langkah-langkah awal diambil. Sekiranya berlaku juga itu adalah takdir. Tetapi ikhtiar harus ada, usaha perlu dibuat, tindakan mesti diambil.

Pihak pengusaha bas ekspres perlu memulakan langkah awal. Pendidikan dan ilmu pengatahuan perlu diterapkan ke dalam diri setiap pemandunya. Berikan sedikit sebanyak suntikan kerohanian supaya pemandu-pemandu sentiasa faham peranan dan tugas mereka bukan hanya untuk memandu kenderaan tersebut dari satu terminal ke destinasi yang lain. Mereka juga perlu bertanggung jawab sepenuhnya terhadap keselamatan para penumpang.

Fahamkan para pemandu bahawa mereka perlu sentiasa menggantungkan harapan kepada Allah supaya perjalanan mereka akan selamat. Tiada sebarang kejadian buruk berlaku. Mereka semua perlu diajar beberapa doa sebelum dan semasa perjalanan. Ajarkan mereka supaya berhenti di R&R yang bersesuaian bagi membolehkan para penumpang beragama Islam menunaikan solat. Jangan terlalu mengejar waktu sehingga terlepas solat yang wajib dilakukan.

Saya pernah menaiki bas ekspres ke KL dan tempat-tempat lain. Kerap berlaku pemandu bas tidak berhenti di R&R di sepanjang PLUS, tetapi berhenti di tempat-tempat lain seperti hentian sebelah atau keluar dari lebuh raya untuk berhenti di kedai-kedai makan yang mungkin sudah ditentukan oleh pihak pengurusan. Akibatnya ramai penumpang beragama Islam yang tidak sempat bersolat. Pemandu perlu ditarbiyahkan tentang perkara ini supaya sepanjang perjalanan itu sentiasa di dalam peliharaan Allah s.w.t. Justeru, pemandu itu sendiri mestilah bersolat!

Sikap pemandu yang cuai, memandu melebihi had kelajuan, memandu secara tidak berhemah adalah penyumbang kepada kejadian kemalangan. Lalu pihak pengurusan perlu juga memberi motivasi kepada para pemandu mereka. Ataupun pihak LPKP mesti mewajibkan setiap pemandu mengikuti program motivasi dan kerohanian untuk tempoh masa yang ditetapkan. Wajibkan setiap pengusaha menghantar para pemandu mereka mengikuti program berkenaan.

Setelah segala ikhtiar dijalankan barulah selebihnya kita serahkan kepada Allah s.w.t. Tetapi lazimnya kita berserah tanpa berusaha.
________________________________________________________
"Setiap yang berlaku adalah kehendak Allah, doa dan ikhtiar dapat menghindar petaka yang tidak diingini berlaku"
________________________________________________________


No comments:

Post a Comment