Pages

Jul 2, 2009

PENDIDIKAN vs EKONOMI

ANTARA pendidikan dan ekonomi, mana yang lebih penting?

Persoalan ini sering timbul dan diperkatakan, terutama sewaktu para pelajar menerima tawaran menyambung pelajaran ke IPT. Pada musim begini, dua persoalan ini tidak lekang di fikiran para ibu bapa sekalian, terutama ibu bapa yang di luar bandar dan pendalaman.

Persoalan ini pasti bergumpal di sanubari ibu bapa yang berada pada tahap ekonomi rumah tangga yang rendah. Ibu bapa yang miskin, berpendapatan kecil, ramai anak-anak yang sedang belajar serta mempunyai tanggung jawab yang berat. Sudah tentu persoalan ini menghantui jiwa dan fikiran mereka sama ada secara sedar atau pun tidak.

Apabila permohonan anak-anak melanjutkan pelajaran ke IPT telah berjaya, ibu bapa perlu mengeluarkan sejumlah wang untuk yuran pendaftaran dan sebagainya seperti yang disyaratkan oleh IPT berkenaan, paling rendah jumlahnya mencecah RM1,000. Itu belum termasuk persiapan-persiapan lain seperti pakaian dan keperluan-keperluan peribadi yang lain. Mungkin sekitar RM 1,000 lagi diperlukan. Ini bermakna sekitar RM2,000 perlu dilaburkan pada peringkat awal sebelum anak mereka dapat memulakan pengajian di IPT.

Bukan itu sahaja, bagi keluarga yang tinggal jauh daripada IPT yang menawarkan tempat kepada anak mereka, perbelanjaan lain mungkin diperlukan. Ibu bapa tentu sekali mahu meraikan kejayaan anak mereka dengan menghantarnya semasa hari pendaftaran, terutama jika anak yang berjaya itu adalah anak sulung mereka ataupun satu-satunya anak yang berjaya ke IPT. Tentulah perbelanjaan lain perlu dikeluarkan. Jumlah wang yang diperlukan bukanlah hanya RM2,000 sahaja, malah mungkin menjadi RM3,000 atau lebih.

Bagi ibu bapa yang berpendapatan tinggi, mengeluarkan RM3,000 bukanlah satu masalah besar. Tetapi bagi ibu bapa yang berpendapatan rendah, miskin dan tinggal jauh daripada IPT berkenaan, mengeluarkan sejumlah itu amatlah memeritkan.

Beberapa hari lepas saya bertemu seorang rakan lama di sebuah bank. Dia menemani anak saudaranya yang mahu membuat pembayaran memasuki IPT di ibu kota. Dia memberitahu saya, abang iparnya tidak mempunyai pendapatan tetap, hanya bekerja sambilan mengambil upah di kampung. Kakaknya pula seorang suri rumah yang tiada berpendapatan. Anak saudaranya itu adalah anak sulung yang cemerlang di dalam pelajarannya.

"Kalau tidak sambung belajar, rugilah sebab dia lulus cemerlang. Tapi ayah dan emaknya memang tidak mampu", ujar rakan lama saya itu.

"Mujurlah bapa saudaranya ini boleh membantu", saya memberikan sedikit penghargaan kepadanya.

"Saya pun kerja kilang sahaja, pendapatan tidak seberapa. Mujurnya anak-anak saya masih kecil lagi. Masih belum memerlukan perbelanjaan yang banyak. Lagipun saya kasihankan kakak dan abang ipar saya itu", balasnya merendah diri. "Harapan saya suapaya anak saudara saya ini dapat belajar sehingga berjaya nanti boleh membantu emak dan ayahnya".

Tetapi tidak mustahil ada ibu bapa yang tidak dapat mengeluarkan perbelanjaan untuk anak mereka ke IPT. Oleh kerana kesempitan hidup mereka terpaksa memilih pendidikan atau ekonomi keluarga. Tidak keterlaluan jika dikatakan ada ibu bapa yang mengambil jalan mudah, tidak membenarkan anak mereka melanjutkan pendidikan. Mereka lebih rela anak mereka mencari pekerjaan untuk menampung keperluan ekonomi keluarga dan meringankan beban ekonomi keluarga mereka.

Dalam keadaan sedemikian, tentu sekali anak itulah yang menjadi mangsa. Peluang untuk lebih berjaya tidak kesampaian serta masa depannya terjejas. Sekaligus peluang memperbaiki ekonomi diri dan keluarga juga akan terbantut.

Tetapi di dalam apa keadaan sekalipun, kita amat berharap agar pendidikan tidak akan dikomersialkan keterlaluan sehingga ia menjadi komoditi ekonomi semata-mata. Jika itu berlaku ia akan menyebabkan lebih banyak golongan berpendapatan rendah akan tersisih daripada mendapat peluang pendidikan tinggi yang lebih sempurna.
___________________________________________________
"Nilai seseorang insan ialah pada ketinggian ilmu pengetahuannya. Dengan memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi dapat menjamin masa hadapan yang cemerlang"
___________________________________________________

No comments:

Post a Comment