Pages

Feb 19, 2009

KEJOHANAN OLAHRAYA SAINA KE-13


KELMARIN 18 Februari 2009, saya dijemput merasmikan Kejohanan Olahraga SAINA Kali ke-13 di atas kapasiti sebagai Yang DiPertua PIBG. Acara tahunan itu sememangnya dinanti-nantikan oleh seluruh pelajar, terutama pelajar-pelajar yang memang aktif di dalam sukan olahraga.

Acara dimulai tepat jam 3.30 petang dengan perbarisan masuk pasukan-pasukan rumah sukan serta pasukan berunifom yang segak berbaris. Bermacam gelagat para pelajar dengan beraneka fesyen pakaian dan berwarna warni, berjalan melintasi astaka utama memberi tabik hormat kepada para tetamu yang hadir. Ucapan perasmian menyusul dan ikrar dibacakan selepas bendera kejohanan diarak masuk ke padang. Penuh bersemangat para pelajar melaungkan ikrar secara serentak. Selepas itu acara pertandingan pun dimulakan.

Saya teringat masa zaman persekolahan saya dahulu, saya mengambil bahagian aktif di dalam sukan olahraga mewakili rumah Halliday (hijau) sejak di tingkatan peralihan lagi. Saya ingat di kejohanan olahraga tahun 1969, pertama kali saya mengambil bahagian dalam acara pecut 100 meter berlumba dengan pelari sekolah yang berada di tingkatan 3. Saya masih belum tahu bagaimana membuat pecutan dan mengawal stamina untuk memecut. Dengan berkaki ayam, saya mengambil tempat di garis pemulaan, menanti pistol pelepas melepaskan peserta. Fokus saya hanyalah untuk sampai ke garis penamat sepantas mungkin. Sebaik sahaja bunyi pistol saya membuat pecutan sekuat hati dan tenaga seorang pelajar tingkatan peralihan yang tidak pernah mengalami suasana perlumbaan seperti itu. Akhirnya saya tiba ke garis penamat di tempat ketiga dengan catatan masa 11.65 saat. Itu satu kejayaan yang amat membanggakan saya. Keesokannya saya tidak dapat memakai kasut ke sekolah. Tapak kaki saya melecet akibat berlari tanpa kasut.

Petang kelmarin saya melihat hampir kesemua peserta berlari tanpa memakai kasut. Saya dapat rasakan apa yang akan terjadi kepada pelajar-pelajar tersebut. Dengan keadaan padang yang kering akibat kemarau yang agak panjang, rumput kekuningan dan tanah yang keras, sudah pasti tapak kaki mereka akan melecet. Cuma, pada waktu itu tidak ada rasa sakit atau pedih, kerana masing-masing mahu mencapai kejayaan. Segala rasa itu dianggap sebagai cabaran yang perlu ditempuhi demi sebuah kemenangan.

Begitu jugalah di dalam kehidupan, cabaran yang datang bukanlah satu benteng yang tidak dapat ditembusi. Tetapi ia lebih merupakan halangan sementara kerana pada waktu itu fokus adalah untuk tiba di garis penamat sebagai pemenang. Itulah motivasi yang perlu dimiliki.

Syabas saya ucapkan kepada para pelajar yang memenangi acara-acara yang disertai. Juga syabas kepada Jawatankuasa Pengelola Kejohanan yang telah melaksanakan tugas dengan cemerlang. Acara terakhir iala perlawan tarik tali. Acara ini tidak pernah tidak dipertandingkan di dalam mana-mana kejohanan olahraga di peringkat sekolah. Sejak dahulu lagi acara ini dipertandingkan dan kekal sehingga kini. Semasa saya bersekolah dahulu, saya pernah menjadi salah seorang peserta di dalam acara tarik tali. Ketika itu saya di tingkatan 5.

Perlawan tarik tali bukan hanya memerlukan tenaga yang kuat, tetapi juga strategi dan perancangan yang teratur. Hentakkan tumit ke tanah, tunjalan yang kuat serta merentap tali secara serentak amat perlu jika pasukan itu mahu menang. Semua itu adalah prinsip-prinsip kerja berpasukan (team work) yang perlu dilakukan oleh setiap ahli pasukan. Jika tidak, ia akan mengundang kecundang.

Sekali lagi para pelajar boleh belajar bagaimana membentuk sesebuah pasukan dan bekerja secara berpasukan untuk mencapai kejayaan.

Tahniah kepada para pelajar yang memperolehi kejayaan. Semoga para pelajar mendapat pengajaran daripada kejohanan yang dijalankan itu.
_____________________________________________
Gambar-gambar oleh Cikgu Abd Rashid Othman

"Perlumbaan mencapai kejayaan bermula dengan langkah pertama disusuli pecutan penuh bertenaga yang konsisten"

No comments:

Post a Comment