Pages

Feb 24, 2009

GALERI SULTAN ABDUL HALIM



GALERI Sultan Abdul Halim (GSAH) telah selamat dirasmikan oleh KDYMM Tuanku Sultan Abdul Halim Mu'azzam Shah, Sultan Kedah Darul Aman pada 22hb Februari 2009 sempena Sambutan Hari Keputeraan Tuanku Sultan pada tahun ini. Galeri ini terletak di bangunan Mahkamah lama di persimpangan Lebuh raya Darulaman dan Jalan Putera berhampiran Bangunan Perseketuan, Wisma Negeri, Balai Nobat dan Hotel Samila, di tengah bandar raya Alor Setar.

Mulai 22hb Februari, GSAH ini dibuka kepada orang ramai secara percuma sehingga 24hb Februari 2009 sahaja. Selepas tarikh itu akan dikenakan bayaran masuk sebanyak RM5.00 untuk dewasa dan RM2.00 untuk kanak-kanak.

Kelmarin saya mengambil kesempatan untuk masuk dan melihat pameran yang disediakan di dalam GSAH. Bangunan Mahkamah ini kosong selepas Mahkamah Alor Setar berpindah ke bangunan barunya di Suka Menanti dua tahun yang lepas. Lalu bangunan ini diubah suai menjadi GSAH. Kerja-kerja hiasan dalamannya siap lebih kurang dua hari sebelum upacara perasmian disempurnakan.

GSAH menempatkan barang-barang koleksi peribadi Tuanku Sultan Abdul Halim dan juga koleksi Almarhumah Tuanku Sultanah Bahiyah serta koleksi peribadi Tuanku Sultanah Hamimah. Di antara koleksi yang dipamerkan di dalam GSAH termasuklah koleksi pakaian Tuanku, termasuk jam tangan, topi, kasut, kaca mata, beg, dan sebagainya. Di satu sudut dipamerkan watikah pengisytiharan pertabalan Tuanku sebagai Sultan Kedah ke-25 serta dokumen-dokumen peribadi seperti sijil kelahiran, daftar persekolahan Tuanku di Kolej Sultan Abd Hamid, kad pengenalan, lesen memandu serta pasport antara bangsa milik Tuanku Sultan dan Tuanku Sultanah.

Di satu ruang lain, dipamerkan kereta-kereta milik Tuanku Sultan serta hadiah-hadiah dan cenderamata daripada rakyat yang dihadiahkan kepada Tuanku Sultan. Terdapat berbagai jenis dan bentuk hadiah serta cenderamata yang dipamerkan di situ. Ada cenderamata daripada pelajar-pelajar sekolah, politeknik dan universiti selain cenderamata daripada khariah masjid-masjid yang dirasmikan pembukaannya oleh Tuanku Sultan.

Di dalam GSAH ini juga terdapat sebuah bilik tayangan yang menayangkan filem tentang sejarah kesultanan Kedah sejak awal sehingga kini. Tayangan itu lebih banyak memfokuskan kepada zaman pemerintahan Tuanku Sultan Abdul Halim yang telah merayakan Jubli Emas pemerintahan baginda pada tahun 2008 yang lalu.

Apa yang menarik pada saya bukanlah sangat barang-barang yang dipamerkan itu, tetapi keinginan rakyat untuk melihat dengan lebih dekat peribadi dan perwatakan Sultan Kedah yang dikasihi. Melalui pameran itu rakyat dapat melihat dengan jelas keprihatinan Tuanku terhadap rakyat jelata dan dengan itu akan dapat menambahkan lagi kasih sayang rakyat terhadap Tuanku Sultan.

Alangkah eloknya jika GSAH ini dibuka secara percuma supaya lebih ramai lagi rakyat jelata yang akan dapat mengenali Tuanku Sultan. Rakyat yang kurang kemampuan juga dapat memasuki GSAH ini dengan penh rasa bangga memiliki Sultan yang benar-benar berjiwa rakyat.
_______________________________________


"Peristiwa hari ini akan menjadi sejarah jika semua orang dapat menilainya sebagai sebuah sejarah yang patut dikenang, jika tidak peristiwa itu akan berlalu tanpa sebarang makna".

No comments:

Post a Comment