Pages

Nov 30, 2008

NILAI DAN MARTABAT REMAJA

BERITA muka hadapan sebuah tabloid hari ini amat menyedihkan! Jika boleh ditambah, ia memalukan, meloyakan dan menjijikkan!

Judul berita muka hadapan tabloid tersebut tertulis: Tonik Setan. Berita yang dipaparkan adalah berita yang amat menyedihkan kerana ia berkaitan dengan perangai dan sikap remaja kita pada masa kini. Pengaruh dan gejala tidak bermoral yang melanda remaja kita bagai tidak dapat disekat dan dihindarkan lagi. Meskipun cerita penagihan arak di kalangan remaja Melayu Islam khususnya, sudah lama terbongkar, tetapi berita hari ini amat menyayat hati.

"Harganya murah iaitu hanya RM4-00 sebotol, tetapi kesannya sungguh luar biasa. Ini menjadikan arak ini 'minuman rasmi' mat rempit dan bohsia sebelum beraksi di jalan raya dan melepaskan nafsu di ranjang". Demikian para pertama berita tersebut. Membacanya sahaja sudah terasa jijik, loya, sedih dan memalukan!

Lebih mengejutkan lagi apabila sebuah berita susulan kepada berita utama tersebut, melaporkan "Urusetia Menangani Gejala Sosial Kerajaan Negeri Kedah (Urusetia) menganggarkan 80 peratus remaja yang terbabit dengan penagihan arak murah itu di bangku sekolah tetapi sering ponteng dan tidak berminat meneruskan pelajaran, dengan sebahagian lagi sudah berhenti sekolah". Ini menunjukkan bahawa sudah begitu ramai remaja yang terlibat secara serius di dalam gejala tidak bermoral ini dan lebih menyedihkan mereka inilah yang akan menjadi ketua keluarga pada masa hadapan.

Apakah remaja-remaja ini apabila berumah tangga nanti akan dapat mengemudi bahtera keluarganya ke jalan yang betul dan dapat melahirkan generasi bangsa yang utuh jati diri serta tinggi nilai diri mereka?

Persoalannya, siapakah yang harus melagang langkah untuk menangkis kerakusan gelaja tidak bermoral seperti ini daripada menerjah masuk ke dalam jiwa remaja kita? Jawapan yang paling mudah dan biasa didengar serta disebut-sebut, ialah ibu bapa. Peranan ibu bapa di dalam membimbing anak-anak mereka ditagih sepenuhnya supaya dengan itu gejala-gelaja negatif tidak mudah mempengaruhi jiwa dan perasaan anak-anak mereka.

Institusi keluarga amat penting di dalam membenteras atau mengurangkan berlakukan pelbagai gejala sosial yang membiak dewasa ini. Para remaja tidak mungkin akan terjebak dengan sebegitu mudah ke kancah negatif tersebut jika pada usia-usia awalnya sudah ditanam dengan benih-benih murni dan dibenteng dengan ajaran agama. Ibu bapa adalah peneraju utama di dalam fasa-fasa awal kehidupan seseorang anak, sebelum dihantar ke sekolah untuk dididik selanjutnya oleh para guru dan pendidik.

Jika di rumah sudah diterapkan nilai-nilai murni yang positif anak-anak akan membesar dengan penuh rasa hormat menghormati, kasih sayang, bersikap positif serta menolak nilai-nilai negatif. Ibu bapa harus membentuk jiwa anak-anak supaya tidak membenarkan apa sahaja nilai-nilai tidak bermoral dan negatif daripada menular masuk ke dalam diri anak-anak. Semua ini bermula di rumah mereka sendiri.

Anak-anak yang membesar di persekitaran yang dipenuhi kasih sayang, hormat menghormati dengan nilai-nilai murni serta positif, pasti akan menjadi remaja yang mempunyai nilai dan martabat diri yang tinggi. Mereka sudah tentu akan dapat membentuk rumah tangga mereka sendiri kemudiannya bagi terus mengamalkan nilai-nilai murni tersebut.

2 comments:

  1. Jati diri perlu teguh supaya tidak mudah terpengaruh! Siapa yang akan jaga diri anda jika tidak bukan anda sendiri..Moga anak-anak dilindungi Allah sentiasa

    ReplyDelete
  2. owh takutnya dengar.. semoga anak2 & anak2 didik kita terpelihara... Aminnn

    ReplyDelete