Pages

Nov 13, 2008

PENGISIAN MUSIM CUTI SEKOLAH

HARI ini hari terakhir sesi persekolahan tahun 2008 bagi negeri-negeri Kedah, Kelantan danTerengganu, manakala bagi negeri-negeri lain hari terakhirnya ialah esok 14hb November, 2008. Ini bermakna para pelajar sekalian akan bercuti panjang hujung tahun sehingga menjelang tahun 2009 nanti untuk kembali ke sekolah semula.

Lazimnya sempena musim cuti persekolahan hujung tahun, ramai yang mengambil kesempatan sama ada pergi bercuti atau pun berehat bersama keluarga masing-masing. Tetapi satu lagi kelaziman di musim cuti persekolahan ialah majlis kenduri kahwin. Selalunya bakal pengantin dan keluarga masing-masing akan memilih musim cuti persekolahan untuk mengadakan majlis perkahwinan.

Apa yang ingin saya sentuh kali ini ialah bukan tentang percutian atau majlis perkahwinan tetapi pengisian masa cuti persekolahan sebegini untuk para pelajar sekalian. Saya percaya kebanyakan pelajar menganggap musim cuti persekolahan adalah musim rehat daripada belenggu pembelajaran di sekolah. Justeru itu ramai dari kalangan pelajar akan 'bercuti panjang' dengan meletakkan buku-buku ke satu sudut bilik dan melupakannya sehinggalah tiba pula musim persekolahan tahun hadapan.

Para pelajar akan mengosongkan otak masing-masing daripada memikirkan tentang pelajaran sehingga tidak lagi mahu menyentuh buku apatah lagi membaca. Ini suatu amalan yang tidak baik malah tidak sewajarnya diamalkan. Para pelajar sepatutnya sentiasa belajar walaupun bukan secara sistematik seperti di sekolah, tetapi perlu mencari masa untuk terus belajar kerana belajar atau menuntut ilmu itu bukan sahaja di sekolah.

Belajar boleh sahaja dengan cara membaca, mengarang, berinteraksi dengan orang lain, mengikuti program-program kecemerlangan diri dan sebagainya. Melalui pembacaan banyak pengetahuan dapat diperolehi. Bacalah apa sahaja buku ia pasti memberikan pengalaman baru kepada kita. Begitu juga dengan cara mengarang, iaitu melahirkan cetusan pemikiran atau perasaan ke atas kertas. Mengarang boleh membantu seseorang mempertajamkan minda, lebih berfikiran positif dan lebih kritis.

Melalui interaksi dengan orang lain atau ahli masyarakat, seseorang itu dapat mempelajari banyak perkara. Selain daripada mendapat maklumat tentang perkara-perkara semasa, kita akan dapat mempelajari dan memahami sikap dan pandangan orang lain. Di samping itu kita akan cepat belajar bagaimana menyesuaikan diri di dalam masyarakat. Proses pembentukan siasah diri dapat diperkembangkan melalui interaksi aktif dan positif.

Mengikuti program-program kecemerlangan diri yang dianjurkan banyak pihak akan dapat membantu para pelajar sekalian di dalam banyak perkara. Inilah di antara peluang untuk mendapat pendedahan dan bimbingan untuk meningkatkan kecemerlangan diri para pelajar sekalian. Oleh itu, jika berkesempatan dan berkemampuan, cubalah ikuti program-program sedemikian. Ia tidak akan merugikan.

Semoga para pelajar akan mengisi musim cuti persekolahan ini dengan aktiviti-aktiviti berfaedah.

No comments:

Post a Comment