Pages

Aug 31, 2008

GENAP 51 TAHUN MERDEKA


HARI ini 31 Ogos 2008, genaplah 51 tahun tanah air kita merdeka. Bebas daripada cengkaman penjajah dan bebas memilih hala tuju serta masa depan bangsa. Jika ditamsilkan kepada seorang manusia, usia 51 tahun adalah usia yang sudah cukup matang. Usia yang sudah menjengah ke gerbang usia emas. Tentu sekali pada usia sebegini, seseorang manusia itu sudah banyak berpengalaman, sama ada pengalaman manis ataupun pengalaman pahit.

Seluruh rakyat Malaysia, pada hari ini, menyambut ulang tahun kemerdekaan dengan rasa bangga dan cukup gembira. Masing-masing menyambut dengan gaya dan cara tersendiri. Namun yang amat jelas ialah masing-masing berlumba-lumba mengibarkan Jalur Gemilang, bendera kebanggaan negara Malaysia yang merdeka. Di bangunan-bangunan, gedung-gedung membeli belah, pejabat-pejabat, sekolah-sekolah, malah di rumah-rumah persendirian, berkibaran Jalur Gemilang dengan megahnya. Bukan itu sahaja, di kenderaan-kenderaan juga Jalur Gemilang berkibaran.

Tetapi hakikatnya, apakah itu melambangkan kentalnya semangat cintakan tanah air?

Petang 30 Ogos, 2008, saya dijemput untuk menyampaikan ceramah tentang kemerdekaan kepada peserta-peserta Program Kembara Berbasikal Merdeka anjuran Pejabat Belia dan Sukan Daerah Baling dan Majlis Belia Daerah Baling, Kedah bertempat di Kampung Pokok Sena, Baling. Sepatutnya para peserta program tersebut terdiri daripada para pelajar dan belia/beliawanis tempatan kerana matlamat program itu adalah untuk menyemai rasa cinta kepada tanah air yang telah merdeka ini ke jiwa generasi muda. Namun, mungkin kerana sebab-sebab tersendiri yang difahami oleh penganjurnya, saya hanya berhadapan dengan sekumpulan peserta muda, dalam lingkungan usia 13 - 16 tahun sahaja, lebih kurang 12 - 18 orang.

Apa pun, saya teruskan juga dengan menceritakan kepada mereka tentang perbezaan di antara zaman saya seusia mereka dahulu dengan zaman kini. Perbezaan yang saya istilahkan sebagai "Merdeka Zaman Susah" dan "Merdeka Zaman Mewah". Pada waktu Merdeka Zaman Susah, remajanya gigih berusaha untuk meneruskan kelangsungan hidup dengan bekerja membantu orang tua masing-masing, seperti membuat kerja-kerja sampingan. Pada waktu itu negara kita masih lagi di dalam proses mengisi kemerdekaan dengan perancangan ke arah meningkatkan taraf kehidupan rakyat, termasuklah taraf pendidikan, taraf kesihatan dan sebagainya. Rakyat masih belum dapat menikmati kemewahan dan kesenangan yang diidam-idamkan lagi.

Meskipun sudah mengecap kemerdekaan dan bebas daripada telunjuk penjajah, negara kita pada waktu itu masih belum dapat berdiri teguh dan gagah. Jika diumpamakan sebagai seorang manusia, negara kita pada waktu itu baharu sahaja belajar berdiri dan mengatur tapak untuk berjalan. Waktu itu negara kita masih lagi muda dan mentah.

Tetapi kini setelah melalui berbagai fasa, Malaysia telah muncul sebagai sebuah negara yang dihormati oleh masyarakat dunia. Kemewahan yang dinikmati, kestabilan yang dialami, kedamaian serta ketenangan hidup warganya menjadi tonggak kejayaan yang amat membanggakan. Semua itu adalah berkat kesepakatan dan perpaduan yang diamalkan oleh seluruh warga negara yang berbilang bangsa, berbagai agama, adat resam dan kebudayaan. Rasa saling hormat menghormati dan bertoleransi sesama rakyat telah mengangkat nama Malaysia sebagai sebuah negara yang dihormati.

Saya ingatkan kepada peserta-peserta muda yang menjadi pendengar ceramah saya petang itu supaya sentiasa menjaga nama baik ibu bapa, keluarga dan bangsa supaya masa depan negara kita yang merdeka ini akan lebih cemerlang lagi. Walau pun mereka hidup di masa "Merdeka Zaman Mewah" ini, mereka harus sedar jika kemerdekaan yang dinikmati selama 51 tahun ini tidak dipelihara dengan sebaik-baiknya, penjajahan baru tidak mungkin akan berulang lagi.

"Anak-anak semua ini adalah pewaris kemerdekaan tanah air kita. Anak-anaklah yang perlu bertanggung jawab untuk mempastikan kemerdekaan ini berterusan dan tanah air kita kekal merdeka selama-lamanya. Jangan sama sekali mempersia-siakan kemerdekaan dan kemewahan yang kita nikmati sekarang ini. Dan yang paling penting, anak-anak sekalian mesti memiliki jiwa merdeka, bukannya jiwa hamba. Biarlah "Merdeka Zaman Susah" menjadi sejarah dan "Merdeka Zaman Mewah" terus kekal untuk dikecapi kemewahannya".

Hujan mencurah-curah sebaik sahaja saya selesai menyampaikan ceramah. Hujan rahmatkah? Atau amaran dari Tuhan?

3 comments:

  1. Hujan rahmat le tu.... kan senang nak jumpa ruihmerah time tu...haaaa

    ReplyDelete
  2. hujan rahmat tu cik din.... kan senang nak jumpa ruihmerah

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete