Pages

Aug 23, 2008

SEMANGAT PATRIOTIK GENERASI MUDA MASA KINI


SETIAP kali tibanya hujung bulan Ogos, seluruh rakyat akan mengenang tarikh kemerdekaan tanah air, 31 Ogos 1957. Tahun ini genaplah 51 tahun Malaya (sebelumnya Tanah Melayu dan kini Malaysia) mencapai kemerdekaan daripada Kerajaan Britain yang menjadi penjajah terakhir tanah air kita. Peristiwa bersejarah itu dirakamkan di dalam berbagai media dengan bermacam cara dan kaedah tersendiri.


Zaman saya bersekolah dahulu, rakaman peristiwa mencapai kemerdekaan hanya dapat ditatap melalui buku-buku sejarah. Paparan yang paling canggih pada zaman itu, hanyalah melalui tayangan wayang pacak atau wayang padang yang dibawakan oleh Jabatan Penerangan ke kampung-kampung. Seluruh penduduk kampung akan keluar ke padang atau kawasan lapang selepas maghrib untuk menonton wayang di situ. Sebelum tayangan dimulakan, pegawai dari Jabatan Penerangan akan berucap terlebih dahulu, menyampaikan berita-berita terikini tentang dasar-dasar pembangunan yang diputuskan oleh Kerajaan. Oleh kerana pada waktu itu saya masih lagi seorang anak kecil ucapan-ucapan itu menjadi satu gangguan kerana hasrat saya untuk menonton tayangan wayang gambar itu sahaja. Tambahan pula saya tidak faham apa yang diucapkan itu.

Pada zaman ini, rakaman peristiwa negara mencapai kemerdekaan 51 tahun silam sudah dapat ditatap bukan sahaja melalui buku-buku sejarah, malah di dalam setiap media terpapar catatan bersejarah itu. Media elektronik menyiarkan rakaman gambar-gambar yang menceritakan peristiwa itu dengan jelas ditambah pula dengan penceritaan yang menarik. Disusuli pula dengan berbagai drama yang memaparkan pengkisahan tentang perjuangan mencapai kemerdekaan. Bukan setakat itu sahaja, ada juga badan korporat yang menyelitkan semangat patriotik di dalam iklan-iklan mereka untuk tontonan umum melalui TV dan sebagainya.

Semua itu adalah usaha untuk membangkitkan semangat cintakan tanah air yang merdeka ini supaya generasi muda masa kini dapat menghayatinya dengan lebih mendalam. Namun, apakah segala usaha itu memberi kesan seperti yang diharapkan?

Minggu lepas, sewaktu ke majlis kenduri anak saudara saya di Duyung, Melaka, saya berkesempatan membawa anak-anak dan anak-anak saudara melawat ke Memorial Kemederkaan di Melaka Bandaraya Bersejarah. Sebenarnya kami teruja kerana diberitahu ada gambar arwah datuk di memorial tersebut. Oleh kerana terlalu ingin menatap wajah arwah datuk, yang masing-masing sudah tidak dapat mengingat dengan jelas rupa arwah, saya dan keluarga bersama adik dan keluarganya, singgah ke memorial tersebut walaupun terlalu sukar untuk mendapatkan tempat letak kereta!

Setelah puas mencari satu demi satu gambar-gambar di dalam memorial itu, akhirnya kami berjumpa dengan gambar tersebut yang terletak di tingkat tiga bangunan bersejarah itu. Ia merupakan keratan akhbar Berita Harian bertarikh 11 September 1957 bertempat di Kulim, Kedah. Gambar almarhum Tunku Abd Rahman yang sedang duduk di atas kerusi rotan dengan seorang lelaki yang bertelut di lutut Tunku. Lelaki itulah arwah datuk saya, almarhum Lebai Hussain bin Haji Taib. Menurut 'caption' di bawah gambar itu, arwah datuk serbu bertelut ke kaki almarhum Tunku dan kemudian membasuh kaki Tunku sebagai membayar niat kerana kemerdekaan yang sudah tercapai.

Saya terdiam panjang sewaktu melihat gambar dan keratan akhbar yang diperbesarkan itu. Sepantas kilat saya mensedekahkan Al-fatehan buat arwah datuk dan almarhum Tunku Abd Rahman. Ketika itu saya cuba gambarkan semangat patriotik rakyat Malaya pada waktu itu yang terlalu berkobar riang kerana kemerdekaan sudah tercapai. Maknanya negara sudah bebas dari belenggu penjajahan.

Saya perhatikan di dalam Memorial Kemerdekaan tersebut, melihat dan cuba membilang berapa ramai anak muda dan remaja yang ada di situ pada waktu saya berasa amat teruja itu. Hampa! Selain anak-anak saya dan anak-anak saudara saya, tidak ada remaja lain di situ. Yang ada hanyalah beberapa orang dewasa yang mungkin melangkaui usia 45 tahun serta beberapa rombongan pelancong asing yang begitu ghairah membaca catatan peristiwa bersejarah tanah air kita serta sibuk mengambil gambar di sana sini. Kenapa anak-anak muda dan remaja kita tidak mengunjungi tempat yang penting dan bermakna ini? Apakah mereka sudah faham erti kemerdekaan? Atau apakah mereka sudah dapat merasai perit getir perjuangan menuntut kemerdekaan lebih separuh abad dahulu? Atau apakah kerana semangat cinta kepada tanah air semakin luntur di jiwa mereka?

Di tepi tangga di tingkat tiga Memorial Kemerdekaan itu, terpampang gambar Almarhum Tunku Abd Rahman ketika melaungkan "Merdeka" sewaktu sambutan kemerdekaan di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur 31 Ogos 1957 dahulu. Gambar besar anggaran setinggi 8 kaki itu tampak begitu hebat dan megah sekali kerana itulah detik bermulanya kemerdekaan tanah air.

Sebelum turun, tiga orang anak saudara saya sempat bergambar di potret Tunku itu. Sambil mengangkat tangan kanan ke udara, meniru gaya Tunku, mereka serentak melaungkan "Merdeka". Semoga semangat cintakan tanah air akan terus bersemadi di dalam jiwa mereka buat selama-lamanya.

1 comment: