Pages

Aug 29, 2010

MEMASUKI FASA KETIGA RAMADHAN

MULAI esok kita akan memasuki fasa ketiga Ramadhan tahun ini. Esok adalah hari ke-20 kita menjalani ibadah puasa pada tahun ini. Ini bermakna kita akan memasuki 10 hari terakhir bulan Ramadhan kali ini, untuk menuju ke akhirnya apabila Syawal menjelma.

Sepuluh hari akhir Ramadhan adalah hari-hari yang menjanjikan pengampunan oleh Allah s.w.t kepada hamba-hamba-Nya yang melakukan ibadat dengan penuh keikhlasan. Oleh kerana itulah Allah s.a.w telah menyediakan satu malam yang paling istimewa iaitu Lailatul Qadar.

Walaupun Lailatul Qadar itu boleh berlaku bila-bila masa sepanjang Ramadhan kerana itu adalah hak Allah s.a.w untuk menganugerahkannya, namun sepertimana sabda Rasulullah s.a.w. "Carilah Lailatul Qadar itu pada sepuluh malam terakhir Ramadhan, iaitu pada malam ghasal". Oleh kerana sayangnya Rasulullah s.a.w kepada ummatnya, baginda menyatakan bahawa Lailatul Qadar itu berlaku pada malam-malam ganjil, malam 21 atau 23 atau 25 atau 27 atau 29. Malah Rasulullah s.a.w juga mengatakan lazimnya ia berlaku pada malam 27 Ramadhan.

Rahsia berlakunya Lailatul Qadar tidak didedahkan secara jelas kepada manusia semata-mata kerana Allah s.w.t mahu supaya umat Islam sentiasa berlumba-lumba mengerjakan amalan sehingga akhir Ramadhan. Justeru barang siapa yang melakukan amal ibadat pada malam Lailatul Qadar, pahalanya adalah menyamai pahala seribu bulan! Masya Allah, hebatnya Kemurahan Allah s.w.t yang dicurahkan kepada hamba-hamba-Nya yang sentiasa berusaha mencari keredhaan-Nya.

Walau bagaimanapun, sering terjadi di kalangan umat Islam (Melayu) di Malaysia pada sepuluh hari terakhir Ramadhan masjid-masjid atau surau-surau yang pada awal Ramadhan melimpah-limpah dikunjungi para jemaah, akan beransur kurang bilangan jemaahnya. Ramai yang sudah mula tidak mengunjugi masjid atau surau untuk solat tarawih. Masjid dan surau mula terasa lengang, daripada berpuluh-puluh saf yang panjang kini beransur pendek dan berkurangan, baik jemaah lelaki mahupun jemaah wanita. Tak usahlah kita tanya kenapa terjadi begitu. Tentulah berbagai jawapan dan alasan yang diberikan mereka.


Fenomena ini amatlah menegcewakan kerana umat Islam (Melayu) di Malaysia seakan tidak peka dengan janji Allah s.w.t serta Rasulullah s.a.w. Mustahil mereka tidak pernah mendengar firman Allah s.w.t serta sabda Rasulullah s.a.w tentang kelebiahan Lailatul Qadar yang dijanjikan pahala menyamai pahala beribadat 1,000 bulan. Tetapi kenapa umat Islam tidak berlumba-lumba mendapatkan 'bonus' yang dijanjikan Allah s.w.t itu?

Peliknya, pada hari-hari dan malam-malam penghujung Ramadhan, tempat-tempat berjualan, gedung membeli belah dan sebagainya semakin dikunjungi manusia. Penuh sesak berebut-rebut membeli pakaian dan perkakas persediaan menyambut ketibaan Syawal. Jalan raya juga mula dipenuhi kenderaan sehingga menyebabkan kesesakan di luar jangkaan. Kemeriahan Syawal mengatasi keistimewaan Lailatul Qadar!

Rugilah mereka yang tidak bijak memilih pelaburan. Mencari Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir Ramadhan adalah satu pelaburan yang dijanjikan ganjaran lumayan. Sedangkan pelaburan menyambut Syawal tidak ada jaminan ganjaran sehebat ganjaran Lailatul Qadar.

Tambahan pula, yakinkah kita akan berjumpa semula Ramadhan akan datang? Sepatutnya kita rebut apa yang tersedia sekarang daripada menanti peluang yang belum pasti akan datang bertandang.

No comments:

Post a Comment