Pages

Aug 22, 2010

HARI KE - 12

HARI ini kita sudah memasuki hari ke-12 berpuasa. Sudah 11 hari bulan Ramadhan meninggalkan kita. Sudah 11 hari kita berjaya menjalani ibadah puasa yang diwajibkan Allah ke atas kita, umat Islam sekalian.

Sejak bermula Ramadhan sehingga ke hari ini, hampir setiap hari ada sahaja berita tentang orang Islam yang ditangkap kerana tidak menghormati kemulian Ramadhan. Ada tangkapan ke atas mereka yang makan minum sambil berjudi. Ada tangkapan ke atas peniaga kerana menjual makanan sebelum pukul 4.00 petang sepertimana yang disyaratkan pihak berkuasa. Ada tangkapan ke atas mereka yang makan di khalayak ramai sebelum tiba waktu berbuka puasa. Ada tangkapan ke atas pasangan berkhalwat. Yang amat menyedihkan semua yang ditangkap itu adalah orang Islam! Di mana maruah orang Islam?

Hari ini terpampang berita di muka hadapan Metro Ahad (edisi Utara) yang berbunyi 'Projek Rahsia Ayah'. Berita tentang segelintir golongan lelaki veteran yang tidak menghormati kemulian bulan Ramadhan kerana berhibur dan melayan nafsu di kelab-kelab dangdut. Lebih menjijikkan lagi pengunjung yang berhibur itu adalah golongan yang berusia 40 tahun dan ke atas termasuk yang bergelar Datuk. Mereka sanggup meninggalkan isteri serta anak-anak di rumah semata-mata mahu memuaskan nafsu serakah mereka. Mereka tidak langsung ingat untuk menunaikan solat sunat tarawih yang tidak dapat diamalkan melainkan hanya dalam bulan Ramadhan sahaja.

Mereka seakan lupa kepada perintah Allah, lupa kepada keberkatan bulan Ramadhan yang mulia, lupa untuk melakukan ibadah. Mereka lebih tertarik kepada liuk lentok GRO yang gebu dan mengiurkan di pusat-pusat hiburan. Mereka memuaskan nafsu mereka dengan meneguk arak (air kencing syaitan) dan melakukan berbagai maksiat lain setelah mabuk dan khayal.

Kenapa semua ini berlaku? Salah siapa?

Pusat-pusat hiburan dimiliki oleh mereka yang bukan Islam. Mereka tentu sekali tidak peduli tentang kemuliaan Ramadhan. Mereka tidak pernah berfikir untuk menghormati kemuliaan bulan ibadah umat Islam yang tiba setahun sekali ini. Mereka hanya memikirkan tentang laba, keuntungan yang boleh dikaut sebanyak mungkin. Dengan menyediakan GRO dari dalam dan luar negara mereka dapat melariskan perniagaan mereka semaksima mungkin. Peduli apa pada hukum hakam! Peduli apa pada undang-undang!

Lalu tidak hairanlah kita lihat (melalui TV atau berita di akhbar) berbondong-bondong gadis-gadis montok dari luar negara memasuki negara kita dan bekerja di pusat-pusat hiburan tersebut. Dan saban harilah pula kita dihebahkan dengan berita penangkapan pelacur-pelacur tersebut yang memperdagangkan tubuh montok mereka di tanah air kita. Pasukan polis semakin bertambah kerja mereka, bertambah berat tugas mereka. Serbuan demi serbuan dilakukan ke premis-premis hiburan tersebut dan yang ditangkap adalah gadis-gadis luar negara yang menyalahgunakan pas lawatan mereka. Malah ramai di kalangan mereka yang tiada mempunyai dokumen perjalanan yang sah.

Di mana silapnya? Siapa yang patut dipersalahkan?

Pihak berkuasa yang mengeluarkan lesen telah menetapkan syarat-syarat yang perlu dipatuhi. Tetapi kesemua premis yang diserbu secara terang-terang tidak mengendahkan atau mematuhi syarat dan peraturan tersebut. Mereka bebas melakukan kegiatan yang menyalahi undang-undang seakan-akan tiada mata yang melihat atau tiada tangan yang menegah. Kemana perginya pasukan penguat kuasa yang diamanahkan menjalankan tugas mereka?

Apabila diserbu, terdapat GRO yang sedang melayan pelanggan tanpa sempat mengenakan pakaian lari lintang pukang takut diberkas. Sedihnya, si pelanggan itu adalah lelaki tempatan! Maksudnya permintaan amat tinggi di kalangan pelanggan tempatan maka itulah sebabnya penawaran juga tidak pernah berkurangan. Bukankah itu hukum asas ekonomi? Permintaan dan penawaran (demand and supply). Bukankah ekonomi itu kayu ukur kemajuan sesebuah negara?

Persoalannya, kenapakah kebanjiran gadis-gadis asing yang datang berpusu-pusu memasuki negara kita kemudiannya memperdagangkan tubuh badan mereka itu tidak dapat dibendung? Kenapa kurangnya pengawasan pihak berkuasa di pintu-pintu masuk di sempadan negara ini? Apakah proses kemasukan terlalu mudah? Atau proses itu dapat dipermudahkan untuk kumpulan-kumpulan tertentu? Atau apakah kerana promosi melancong ke Malaysia terlalu hebat?

Sedihnya semua ini sehingga kini, seperti tiada cara untuk menyekatnya. Baik menyekat kemasukan gadis-gadis pedagang tubuh ataupun menyekat penyelewengan pengusaha pusat-pusat hiburan daripada mengambil mereka bekerja dan melakukan kegiatan maksiat. Apakah sudah tidak ada lagi kreativiti dan inovasi pihak berkuasa untuk menangani permasaalahan yang semakin meruncing ini?

No comments:

Post a Comment