Pages

May 4, 2013

ESOKLAH HARINYA YANG DITUNGGU-TUNGGU


YA, ESOK adalah harinya yang ditunggu-tunggu sekalian rakyat Malaysia. Hari yang akan menentukan masa depan negara, sekurang-kurangnya untuk lima tahun yang akan datang. Esok hari penentuan sama ada Barisan Nasional (BN) akan terus berkuasa atau Pakatan Rakyat (PR) pula yang akan mengambil alih tampok pemerintahan. Soalan dan teka-teki ini akan terjawab secara rasminya esok setelah selesai pilihanraya ke-13 (PRU13). Debaran hati setiap rakyat Malaysia semakin berdegup kencang. Peluh sejuk semakin memercik di dahi setiap calon yang bertanding.

Esok adalah hari untuk rakyat. Rakyat yang akan membuat keputusan itu. Rakyat yang berkuasa sepenuhnya. Rakyat yang akan menentukan siapakah yang akan memerintah Malaysia selepas ini. Segala-galanya di tangan rakyat kerana esok rakyatlah yang paling berkuasa. Parti-parti politik hanyalah simbol-simbol bagi memudahkan rakyat membuat keputusan. 

Melihat kepada senarai calon-calon yang bertanding mewakili parti masing-masing, menggerakkan hati saya untuk membuat sedikit ramalan. Ya, hanya ramalan. Ia bukan sesuatu yang pasti berlaku, tetapi tidak mustahil boleh berlaku. Meskipun saya bukanlah seorang pakar bidang politik, tetapi tergerak hati untuk saya membuat ramalan ini. Entah kenapa perasaan ini tiba-tiba menghantui saya.

Saya berdoa supaya saya tidak membuat ramalan mengikut emosi dan kehendak saya sendiri, tetapi  berdasarkan pemerhatian serta alasan yang logik dan munasabah selain senario semasa sepanjang musim berkempen. Kebangkitan rakyat yang inginkan perubahan tidak dapat disangkal, malah menjadi pendorong utama menentukan keputusan PRU13 kali ini. Bilangan pengundi muda dalam usia 21 hingga 40 tahun yang pertama kali mengundi juga turut memainkan peranan penting penentu arah tuju dan masa depan Malaysia. Peralihan kesetiaan pengundi-pengundi di saluran 2 dan 3, sama ada kaum Melayu ataupun Cina, juga menambahkan lagi debaran menunggu keputusan. Isu-isu yang diketengahkan di dalam manifesto parti perlu diberikan pemerhatian serius kerana ia amat mempengaruhi sikap para pengundi, terutama pengundi-pengundi 'atas pagar'. 

Saya berpendapat isu-isu peribadi calon yang digembar-gemburkan tidak begitu melekat di hati majoriti pengundi. Tetapi kewibawaan dan kesungguhan para calon mengangkat isu-isu rakyat telah dapat menawan hati pengundi sekalian. Isu-isu video lucah, LBGT dan seumpamanya sudah tidak memberikan sebarang kesan lagi, malah penggundi menganggap semua itu adalah fitnah yang direka-reka. Ini terbukti melalui kajian yang dijalankan oleh Universiti Malaya tidak lama dahulu. Malah isu TG Nik Aziz memiliki 4.4 ekar tanah di Kota Bharu, Kelantan juga tidak mencalarkan langsung perasaan rakyat Kelantan. Begitu juga dengan isu-isu remeh yang cuba dipalitkan kepada PAS yang memerintah Kedah pada masa ini, tidak sedikitpun memberi apa-apa kesan kepada rakyat Kedah. Malah dilihat usaha BN untuk 'merampas' Selangor daripada PR adalah usaha 'ganas' yang tidak mendapat restu majoriti rakyatnya.

Kebangkitan rakyat amat membingungkan BN kerana selama ini suasana tersebut tidak pernah diduga akan berlaku. Kebangkitan 'reformasi' tahun 1998 dahulu tidak sehebat kebangkitan rakyat pada masa kini berdasarkan kepada suasana yang berlaku di beberapa tempat sepanjang musim berkempen. Di Putrajaya, Gelang Patah, Seremban, Ipoh, Tawau, Sibu dan beberapa tempat lain telah menyaksikan puluhan ribu rakyat menghadiri ceramah-ceramah PR yang sebelum ini tidak pernah berlaku. Hal ini amat menggerunkan BN. Itu belum lagi melihat rakyat Kelantan memenuhi Stadium Sultan Mohamad IV di Kota Bharu beramai-ramai bersolat hajat dan bermunajat pada pukul 3.30 pagi, memohon supaya Kelantan terus kekal di perintah oleh PAS dan PR. Begitu juga dengan kehadiran lebih 100,000 rakyat Pulau Pinang membanjiri Padang Kota Lama mendengar ceramah DAP dan PR. Semua ini memang memeningkan kepala pemimpin-pemimpin BN.

Calon-calon yang menawarkan diri juga menarik perhatian pengundi. BN yang sebelum ini menguar-uarkan akan meletakkan calon-calon boleh menang (winnable candidates) sahaja, telah memeranjatkan banyak pihak. Rakyat berpendapat BN akan memberi perhatian mendalam terhadap kriteria 'calon-calon boleh menang' seperti calon yang bersih dan bebas daripada isu-isu integriti, bebas rasuah, bukan kroni dan seumpamanya. Namun pada 20 April 2013, iaitu hari penamaan calon, harapan rakyat ternyata meleset. Sebilangan calon BN yang diketengahkan ternyata tidak menerpati aspirasi dan harapan rakyat. Apa tidaknya, ada dalam kalangan calon BN yang pernah disabitkan kesalahan politik wang dinamakan sebagai calon PRU13. Begitu juga ada calon-calon 'kitar semula' yang diberikan watikah. Justeru, ramailah dalam kalangan anggota BN yang tidak puas hati dan memilih bertanding sebagai calon bebas menentang calon-calon yang dinamakan secara rasmi. Perpecahan sudah berlaku, cuma jurangnya sahaja yang tidak digambarkan dengan jelas sama ada lebar ataupun sempit!

Berdasarkan  kepada beberapa perkara lain yang saya perhatikan, maka saya cenderung untuk meramalkan pertarungan paling sengit akan berlaku. Kemenangan pada mana-mana pihak, BN atau PR, adalah kemenangan yang tipis dan tidak akan dapat menguasai 2/3 kerusi Parlimen. Tetapi tidak mustahil sejarah akan tercipta!


RAMALAN KEPUTUSAN PRU13
PARLIMEN MALAYSIA
NEGERI-NEGERI
PAKATAN RAKYAT
BARISAN NASIONAL
PERLIS
2
1
KEDAH
12
3
KELANTAN
13
1
TERENGGANU
4
4
PULAU PINANG
13
0
PERAK
16
8
PAHANG
2
12
SELANGOR
21
1
WILAYAH PERSEKUTUAN
13
0
NEGERI SEMBILAN
2
6
MELAKA
2
4
JOHOR
10
16
SABAH
10
15
SARAWAK
10
21
JUMLAH
130
92

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment