Pages

Dec 26, 2011

SEPAK TAKRAW PERMAINAN RAKYAT - Bhg 1


Gambar hiasan dipetik daripada asubja.wordpress.com



PERMAINAN sepak takraw pada tahun-tahun 1970-an adalah satu permainan yang diminati ramai. Boleh dikatakan di serata kampung ada pasukan sepak takraw masing-masing. Aku masih ingat, di kampung aku pun ada pasukan sepak takraw kami sendiri yang terdiri daripada remaja belasan tahun hingga berusia tiga puluhan. Hampir setiap petang kami akan bermain di gelanggang yang kami buat sendiri.

Sekitar tahun 1969-1970 gelanggang sepak takraw kami terletak di atas tanah rizab jalan, cukup-cukup sahaja luasnya untuk sebuah gelanggang sepak takraw. Kami dengan cara bergotong royong meratakan tanah, memasang tiang jaring serta membuat garisannya. Gelanggang tidak bersimen, hanya tanah merah yang kemudiannya dimampatkan dengan cara menghentakkan dengan batu-batu yang agak berat. Setelah beberapa hari kerja-kerja merata dan memampatkan gelanggang selesai, kami memasang tiang jaring dan membuat garisan di sekeliling gelanggang.

Tiang dibuat daripada kayu terpakai bersaiz 4" x 6" dan 7 kaki panjang. Tiang tersebut ditanam hampir 1 kaki supaya ketinggian tiang bagi memasang jaringnya lebih kurang 5 kaki 6 inci. Sementara garisan tepi gelanggangnya pula diperbuat daripada batang pinang yang dibelah kecil-kecil bersaiz 2" lebar. Batang pinang tersebut kemudiannya dipaku ke dalam tanah dengan cermat supaya batang pinang itu tidak pecah. Akhirnya siaplah sebuah gelanggang sepak takraw tempat kami bermain setiap petang.

Pada masa itu aku berusia lebih kurang 12 tahun, masih di bangku sekolah rendah. Aku bermain di dalam pasukan kedua, yang terdiri daripada rakan-rakanku berusia di antara 12 hingga 16 tahun. Manakala pasukan utama terdiri daripada remaja-remaja berusia melebihi 17 tahun hingga ke usia tiga puluhan seperti Dolah Tok Deris, Pakcik Udi, Daud Tok Man Dagu, Awang Tok Deris, Bakar Tok Leman, Mat Pin, Omar Tok Leman, Pak Ya Cu Che Dah, Pie Long Che'Ah, dan ramai lagi.

Kami bukan hanya bermain di kampung sendiri, malah kami berusaha mencari pasukan-pasukan dari kampung-kampung lain untuk mengadakan perlawanan persahabatan. Pasukan Bagan Sena, Jubai, Padang Bola, Bikan Ulu dan Malau adalah pasukan-pasukan kampung dan estet yang berhampiran dengan kampung kami. Malah pernah kami mengadakan perlawanan dengan pasukan dari Kampung Sedim, Bagan Sena Estet dan Bukit Sedim Estet.

Seronoknya pada masa itu ialah kami tidak pernah ada rasa iri hati antara satu sama lain. Kami bermain sebagai sebuah pasukan tanpa memperduli siapa Presiden, Timbalan Presiden, Ketua Jurulatih ataupun Ketua Pasukan. Kami bermain sama rata, sama rasa. Kami sama-sama sumbangkan wang semampu mungkin jika ada perlawanan persahabatan, guna untuk membeli bola untuk berlatih sebelum tarikh perlawanan. Selebihnya kami simpan untuk digunakan membeli air minuman semasa perlawanan di adakan.

Meriah sungguh jika ada perlawanan persabahatan di gelanggang kampung kami. Seawal pukul 4.00 petang suasana di gelanggang sudah dipenuhi peminat. Baik tua atau muda pasti akan datang beramai-ramai memberi sokongan. Berbagai gelagat dapat disaksikan. Keadaan di tepi gelanggang dipenuhi 'kenderaan' yang diletakkan di situ. Kenderaan utama pada masa itu ialah basikal manakala motosikal jarang-jarang kelihatan. Pasukan yang datang pun kebanyakkannya dengan menunggang basikal sahaja, sama ada pemain ataupun penyokong.

Pak Su Mat Zin, Tok Haji Yaakob, Pak Long Mat Desa adalah di antara beberapa peminat yang tidak pernah ketinggalan menonton, sama ada semasa kami berlatih ataupun semasa perlawanan berlangsung. Mereka akan menjerit dan melaung memarahi kami di dalam gelanggang sekiranya kami tidak bermain dengan bersungguh-sungguh. Secara tidak langsung mereka memberi perangsang kepada kami dan sekaligus menjadi jurulatih tidak bertauliah!

Cerita ini akan aku sambung di bahagian seterusnya .... Tunggulah kemunculannya nanti.

No comments:

Post a Comment