Pages

Dec 15, 2011

SELEPAS DUA TEMU JANJI

Gambar hiasan - Kredit kepada http://www.lifecare.com.my/hp_ExcercisestresstestBM.html


PETANG tadi tidak sempat menulis. Malam sudah larut, baru ada kesempatan untuk menulis.

Rabu 14 Disember 2011 adalah tarikh temu janji di Hospital Sultanah Bahiyah. Temu janji ini adalah kali kedua selepas temu janji pertama pada 1 Disember yang lepas. Pada temu janji pertama itu aku sudah menjalani ECHO, iaitu imbasan jantung (heart scanning). Temu janji kedua ini pula ialah untuk menjalani EST, (ujian senaman stres treadmill) iaitu ujian kemampuan juntung sama ada mampu melepasi beberapa tahap yang ditentukan.

Alhamdulillah, mengikut kata juruteknik ECHO dahulu, jantung aku sudah pulih walaupun kesan serangan yang aku alami enam bulan dahulu masih kelihatan lebam. Ia akan mengambil masa yang agak lama untuk pulih seperti sedia kala, kemungkinan juga tidak akan pulih selamanya. Namun pada ketika ini jantungku berada dalam keadaan sihat.

Semasa ujuan EST pula, aku dipasangkan dengan wayar pada beberapa bahagian di dada. Ia adalah untuk melihat tahap kekuatan jantungku. Kemudiannya aku diarahkan berdiri di atas 'treadmill' iaitu alat larian statik elektronik. Selepas penerangan ringkas oleh pegawai bertugas, akupun mulakan berjalan di atas alat 'tredmill' tersebut.

Pada tahap pertama aku lepasi dengan cemerlang. Tahap kedua juga aku lepasi dengan cemerlang. Tiada sebarang kesakitan atau sesak nafas di dada. Pada tahap ketiga perjalananku menjadi lebih laju. Alhamdulillah, aku lepasi dengan cemerlang juga. Badanku sudah mula berpeluh sama seperti semasa aku berjalan laju di Taman Rimba setiap dua kali seminggu. Dadaku masih tenang, tiada sebarang kesakitan atau rasa mengah. Pandanganku juga tetap sama, tidak ada tanda-tanda kabur atau rasa pening. Alhamdulillah.

Selepas itu kelajuan 'treadmill' itu ditambah kerana aku sudah tiba ke tahap empat. Perjalananku menjadi lebih laju dari tahap tiga. Kakiku tidak lagi berjalan tetapi sudah berlari. Dadaku masih tidak mengalami sebarang rasa sakit. Nafasku juga masih bertahan, tiada rasa tercungap-cungap atap sakit di dada. Tetapi kedua-dua betisku mula terasa sakit. Otot-otot di kaki mula terasa pedih dan membakar. Aku gagahi juga kerana aku pasti yang mahu diuji ialah jantungku, bukannya otot kakiku.

Larianku sudah semakin laju. Tanganku yang memegang pemegang mesin tersebut semakin kuat mencengkam. Nafas mula terasa berat walaupun tidak sesak. Aku pasti aku dapat melepasi tahap empat itu. Namun beberapa detik kemudian, aku tidak dapat bertahan kerana otot-otot di kakiku semakin sakit dan rasa membahang semakin menjalar. Akhirnya aku terpaksa mengalah kerana bimbangkan kesakitan di otot menyebabkan kekejangan pula.

Aku tidak sempat menghabisi tiga minit tahap empat tersebut, walaupun aku lihat di paparan mesin itu aku sudah melepasi satu setengah minit. Pegawai bertugas memaklumkan mengikut graf dan carta yang dicatatkan, keadaan jantungku adalah normal dan berada pada tahap sederhana baik. Ini kerana aku tidak dapat menghabiskan tahap empat tadi. Dia kemudiannya mengarahakn aku berjumpa dengan doktor untuk penjelasan lanjut.

Doktor muda berketurunan Cina itu meneliti graf dan carta ujian EST aku yang diserahkan kepadanya. Aku tidak tahu siapa nama doktor tersebut kerana tanda nama di bajunya terlindung oleh tali lehernya yang agak lebar.

"Pakcik, keadaan jantung pakcik 'moderate' saja. Ada beberapa tanda jantung pakcik kurang memuaskan, walaupun secara keseluruhannya adalah baik. Cara terbaik untuk mempastikan keadaan jantung pakcik ialah dengan cara melakukan 'engiogram' supaya kita dapat pastikan sama ada saluran ke jantung pakcik benar-benar lancar". Aku terdiam sejenak.

"Saya akan berikan satu tarikh, enam bulan dari sekarang untuk membuat engiogram tersebut", ujarnya lagi selepas dia menekan membuat semakan di komputernya. Aku akur. Selepas itu aku dibenarkan pulang.

Alhamdulillah, aku rasa tenang. Aku yakin sakit yang aku alami enam bulan dahulu itu kini sudah pulih, walaupun mengikut kata doktor bukan sepenuhnya. Aku berdoa setiap hari agar Allah sembuhkan penyakitku ini kerana masih banyak lagi tugas dan tanggung jawab yang masih belum aku selesaikan.

"Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada rihul ahmar dan penyakit yang besar daripada berada di dalam diri, tubuh, tulang, daging, urat-urat, kulit, bulu dan seluruh jasadku dengan Rahmat-Mu wahai Tuhan yang Maha Penyayang".

No comments:

Post a Comment