Pages

Oct 2, 2010

DI SEBUAH HOTEL BAHARU DI LANGKAWI

TEPAT jam 7.15 malam 29 September 2010 aku tiba di jeti Kuah, Langkawi setelah hampir dua jam merentasi lautan dari jeti Kuala Kedah. Sudah agak lama aku tidak mengunjungi Langkawi, Pulau Seri Negeri, Pulau Lagenda Mahsuri. Dari jeti aku terus ke tempat penginapan yang sudah ditempah awal oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara untuk aku sebagai penceramah jemputan bagi mengendalikan Bengkel Apresiasi Puisi Langkawi 2010 yang bakal berlangsung keesokkannya.

Oleh kerana sudah masuk waktu maghrib, aku bergegas ke kaunter teksi. Seorang pemandu dengan pakaian seragam berbaju putih berseluar warna gelap, sudah siap menanti. Aku mengikutinya ke tempat letak kereta dan terus masuk ke dalam perut teksinya. Destinasi aku ialah ke MyHotel.

"Hotel ni hotel baru", jelas pemandu teksi berusia hampir sebaya dengan aku apabila aku bertanya tentang hotel tersebut.

"Patutlah saya tak dapat bayangkan di mana letaknya hotel tu", aku memberitahunya.

Tidak sampai 10 minit teksi itu sampai ke halaman MyHotel. Sebuah bangunan baru setinggi 13 tingkat terletak di tengah pekan Kuah bersebelah hotel Baron. Bangunannya tidaklah seindah mana dari segi reka bentuk dan nilai estetikanya. Dari luar tiada ada apa yang istimewa tentang bangunannya.

Aku terus mendaftar dan diberikan bilik 913 terletak di tingkat 9.

"Ada kemudahan internet dak di hotel ni?", aku bertanya kepada staf di kaunter. Dia mengaku ada kemudahan itu dan memberitahu tidak perlukan password untuk login. Sewaktu aku memasuki bilik 913 itu aku dapati bilik itu agak luas daripada kebanyak hotel yang pernah aku huni sebelum ini. Sebuah katil besar di tengahnya dengan meja tulis, televisyen, meja sisi dan sebuah kerusi tersusun kemas. Di antara katil dan tingkap gelungsur masih ada ruang untuk sebuah katil. Aku mengagak, bilik itu agak selesa untuk dihuni sebuah keluarga seramai enam orang. Lantainya tidak berkarpet, tetapi dipasang dengan tiles berwarna putih berlorek-lorek. Sejuk tapak kaki bila lama memijak lantai. Bagi orang-orang yang berumur dan ada masalah kesihatan, lantai sebegini tentulah kurang sesuai.

Setelah mengamati seluruh bilik itu termasuk bilik airnya, mataku segera melilau mencari soket punca elektrik di dinding. Cuma ada tiga sahaja, satu di tepi meja tulis, satu di tempat memasak air dan satu lagi di bawah meja TV. Aku amat-amatinya berkali-kali.

"Cisss....apa pasal macam ni?", aku melepaskan rasa kecewa yang segera mematikan rasa seronok sewaktu mula-mula memasuki bilik itu sebentar tadi. Aku segera ke meja telefon, mengangkat gagangnya dan menekan butang 1. Suara telefonis kedengaran dari hujung sana. "Boleh saya bantu, encik?".

"Di hotel ini tak ada plug jenis yang diluluskan SIRIM ka? Saya tengok semuanya seperti plug di Thailand saja?. Boleh tak you hantarkan satu plug buatan Malaysia kat saya?".

Panas betul rasanya hati. Hotel di Malaysia tidak menggunakan perkakasan elektrik yang diluluskan SIRIM? Kenapa pihak berkuasa meluluskan penggunaannya? Hatiku makin membara. Tidak lama kemudian pintu bilik diketuk seseorang dari luar. Pantas aku membukanya, seorang lelaki muda berpakaian seragam tercegat di muka pintu. "Apa masalah dengan plug di bilik ni, encik?"

Aku menunjukkan plug yang ada di dalam bilik tersebut sambil menunjukkan juga 3-pin plug yang aku maksudkan. "Saya nak yang macam ni. Kalau yang macam tu, macam mana saya nak guna komputer saya?".

Pemuda tersebut dengan suara tenang memberitahu, "Hotel ni baru siap saja, encik. Alas lapiknya tak dibuka lagi". Sambil mengeluarkan sesuatu dari dalam poket seluarnya dia mencungkil plug di tepi dinding itu. "Ha, ni dah boleh guna, encik".

Sambil mengucapkan terima kasih kepada pemuda itu aku menahan rasa malu kerana tidak usul periksa terlebih dahulu sebelum membuat aduan tadi. Selepas menutup pintu dan mengucapkan terima kasih sekali lagi kepada pemuda itu, aku ketawa sendirian. Kemudian baharulah aku menunaikan solat maghrib.

Dari tingkap bilik di tingkat 9, aku melihat wajah pekan Kuah yang semakin suram diselimuti waktu maghrib yang semakin lewat. Di jalan berhadapan hotel ada pasar malam, orang ramai sudah lama memenuhi kawasan berjualan di situ. Aku turun dan berjalan ke pasar malam itu, sambil mencari sesuatu untuk makan malamku. Dari satu gerai ke satu gerai, aku hanya berjalan tanpa ada sesuatu yang menarik perhatian. Kelihatan orang ramai, rasanya orang tempatan, mundar mandir sambil membeli keperluan masing-masing. Terlihat juga beberapa orang pelancong asing ikut serta memeriahkan suasana pasar malam tersebut. Namun, pasar malam itu tidaklah ramai pengunjungnya. Akhirnya aku membeli sebungkus nasi ayam berharga RM4.50 dan beredar pulang ke hotel yang terletak hanya 150 meter sahaja daripada pasar malam tersebut.

Aku tidak pasti berapa ramai penghuni hotel pada malam itu. Di kawasan letak kereta di hadapan hotel hanya terdapat 5 buah kereta sahaja. Adakah kereta-kereta penghuni atau pun kereta-kereta kakitangan hotel?. Aku tidak tahu, tetapi yang pastinya tidak kelihatan penghuni-penghuni lain di kawasan lobi. Aku juga tidak terserempak dengan sesiapa pun di dalam lif.

Selesai makan malam dan solat isyak, aku membuka komputer ribaku. Memasang kabelnya ke plug dan mahu memulakan kerjaku. Ada yang perlu aku tokok tambah kepada bahan ceramahku esok hari. Niat di hati mahu mencari bahan-bahan tersebut melalui internet. Aku mahu menambah unsur-unsur muzik dan animasi di dalam persembahanku esok supaya lebih menarik.

Ada signal capaian internet. Tetapi malangnya aku tidak dapat langsung melayari internet hingga jam 2.30 pagi. Hairan, kenapa terjadi begitu? Sepatutnya jika ada signal, mudah sahaja untuk melayari internet. Bukan malam itu sahaja, malam esoknya juga aku tidak dapat melayarinya lagi. Malang sungguh rasanya. Hotel yang baharu siap, tetapi kemudahan capaian internet terlalu lemah. Mungkin jika ada kesempatan lagi ke Langkawi, hotel ini bukanlah pilihanku.

Persembahan ceramahku tiada unsur muzik dan animasi seperti hajat awalku. Aku mematikan komputer dan TV tepat jam 2.30 pagi.

No comments:

Post a Comment