Pages

Aug 22, 2009

UCAPAN RAMADHAN 1430

HARI PERTAMA
Cuaca sejak awal pagi seakan mendung. Cahaya matahari tidak secerah biasa. Awan tidak banyak di langit, tetapi suasana seperti muram. Alia, cucu jiranku, yang berusia empat setengah tahun datang bertandang. Dia memang kerap bermanja-manja dengan kami sekeluarga. Kadang-kadang sepetang dia di rumah kami, bermain bersendirian. Kami pun tumpang gembira dengan kehadiran Alia yang petah dan keletah menyanyikan lagu kegemarannya, Wonder Pets sambil menghisap ais krim Malaysia.

Aku mencapai telefon bimbitku. Ada dua belas pesanan ringkas tersedia untuk kutatap dan kubaca. Aku menekan butang 'buka' dan membacanya satu persatu. Semua pesanan ringkas tersebut ialah ucapan sempena menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

"Wishing u a blessed Puasa month. Tcr" - daripada Catherine (rakan lamaku dari Pulau Pinang)

"Armada Syaaban belayar pergi, bahtera Ramadhan berlabuh. Kuucapkan Ramadhan Al-Mubarak semoga hidup kita dirahmati Allah. Kelemahan diri diperbaiki semoga kehidupan kita bertambah mulia. Selamat Berpuasa Al-Mubarak dan salam mesra untuk seisi keluarga" - daripada Adk Zfe

"Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran, semoga kita dapat menyempurnakan ibadah puasa & moga bertakwa. Saya mohon maaf atas salah & silap, semoga dpt kita menjalani ibadah dengan penuh keikhlasan, diberkati dan dirahmai oleh Allah s.w.t" - daripada Jamaludin D (rakan penulis dari Sungai Petani)

"Salam Ramdhan, ia datang untuk membuka ruang kita menghayatinya & memperbaiki jasad dan jiwa. Bersama mengihya'nya dgn eratkan hubungan sesama insan, apa lagi kepada Allah" - daripada Dr Asri (rakan dan AJK PIBG)

"Pesan Imam Al-Ghazali, yang dekat itu MATI, yang jauh itu MASA, yang besar itu NAFSU, yang berat itu AMANAH, yang indah itu SOLAT, yg menyucikan rohani dan jasmani itu PUASA. Selamat berpuasa di bulan Ramadhan Al-Mubarak dengan penuh ketakwaan" - daripada Norizan Adik (adikku dari Melaka)

"Assalamu'alaikum (dalam abjad Jawi) marilah bersama memurni dan menggandakan ibadah sempena ramadhan al-mubarak. Moga kita semua beroleh keberkatan"- daripada Sy Mahadzir. (sahabat penulis dari Kuala Nerang, Tokoh Guru Kedah 2009)

"Wahai tetamu Ramadhan, untukmu rahmat & maghrifah, airmata taubat, dendangan tadarus, selimut tarawih & bantal tahajjud! Moga mewarisi jannah! Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak" - daripada 01928691xx (maafkan aku. aku masih tercari-cari siapa pengirimnya)

"Sudah berlabuh tirai syaaban, lambaian ramadhan tiba dinanti, luhur hati ikhlas amalan, semoga ibadah Allah berkati. Selamat menyambut Ramadhan Al-mubarak" - daripada fadzilly n family (rakan dan seorang artis)

"Selamat menyambut bulan yang mulia Ramadhan Al-Mubarak" - daripada matzawawi jkkp p pinang (dah berpindah rupanya dia? patutlah lama sungguh tak contact ajak main golf)

"tiada kata seindah zikir, tiada ibadah seindah puasa, tiada hari seindah jumaat, tiada bulan seindah ramadhan. Selamat menyambut kedatangan ramadhan dan selamat berpuasa" - daripada 01240569xx (maaf, aku masih mencari-cari siapakah pengirimnya. terima kasih diucapkan atas ingatan)

"Jika semua harta adalah racun, maka zakatlah penawarnya. Jika seluruh umur adalah dosa, maka taqwa dan taubatlah ubatnya. Jika seluruh bulan adalah noda, ramadhanlah pemutihnya. Menjelang bulan suci tiba, mohon dibukakan pintu maaf atas segala kekhilafan. Selamat menjalankan ibadah puasa. Wassalam" - daripada ika

Tetapi ada satu pesanan ringkas yang menggeletek hati. Bacalah yang ini....

"carilah olehmu Lailatul Qadar di 10 malam terakhir di bulan Ramadhan dan janganlah kamu mencari Laila Nasi Kandar di siang hari sepanjang bulan Ramadhan. Selamat Berpuasa" - daripada hanna yee

Aku ucapkan jutaan terima kasih di atas pesanan ringkas daripada rakan-rakan. Semoga kita sama-sama menghayati Ramadhan tahun ini dengan penuh keikhlasan hanya kerana Allah s.w.t. dengan mengharapkan keampunan-Nya.

___________________________________________
"Puncak yang tertinggi di dalam hidup manusia ialah apabila mendapat keampunan daripada Allah s.w.t. Justeru, setiap manusia harus mendaki dengan tabah sehingga sampai ke puncak itu"
___________________________________________

1 comment: