Pages

Mar 23, 2009

PESTA PANTUN PIALA TNC, UUM SINTOK

SUNGGUH asyik mendengar kepetahan para peserta Peringkat Akhir Pesta Pantun Piala TNC, Universiti Utara Malaysia, Sintok menjual dan membeli pantun. Acara berlangsung di Dewan MAS, Desa Penginapan Pelajar MAS, pada 20 Mac 2009 yang lalu. Saya diundang sebagai Panel Juri bersama Sdr Ahmad Sukri Ismail dan Pn Meriyah Nanyan.

Kepetahan para peserta mengungkapkan baris-baris pantun yang dicipta sungguh mengagumkan. Dengan lenggok suara dan intonasi yang dibentuk sedemikian rupa menjadikan pantun-pantun yang dilafazkan itu lebih berseri.


Namun, saya berpendapat gaya melafazkan pantun tidak seharusnya begitu. Tidak seperti yang dilafazkan di dalam acara-acara pesta pantun yang kerap diadakan baik di peringkat sekolah, daerah, negeri atau kebangsaan sekalipun. Malah telah sampai ke peringkat IPTA serta jabatan Kerajaan dan Sektor Korporat juga. Ini semua dapat dikesan melalui pertandingan berbalas pantun yang sering diadakan dari masa ke semasa.

Gaya intonasi yang mendayu dan melankolik bukanlah gaya melafazkan pantun. Seharusnya pantun dilafazkan mengikut kesesuaian makna yang terserlah di dalam dua baris akhir pantun berkenaan.

Di peringkat IPT seperti di Universiti Utara Malaysia contohnya, tahap dan gaya melafazkan pantun tidak seharusnya sama seperti di peringkat sekolah menengah lagi. Saya dapati para peserta tidak mengetahui bagaimana cara sebenarnya pantun dilafazkan. Mereka hanya mengikut apa yang pernah didengar seperti di dalam acara pesta pantun yang dijalankan sebelum ini sahaja.

Begitu juga dengan isi dan gaya bahasa yang digunakan di dalam pantun-pantun mereka. Saya dan rakan-rakan panel juri berpendapat isi pantun-pantun yang dicipta oleh para peserta agak kurang menyerlah dari kedua-dua aspek ini. Pantun-pantun yang diketengahnya kurang bernas dari segi isinya dan begitu juga dengan pemilihan diksi-diksi atau gaya bahasa yang digunakan. Meskipun kedengaran seperti indah dan menawan, namun apabila diamati gaya bahasa yang digunakan agak kurang tepat seolah-olah terlalu dibuat-buat supaya kedengaran hebat!

Perhatikan pantun-pantun berikut yang saya ambil daripada kedua-dua pasukan yang bertanding pada malam tersebut:-

Tekad diatur menyusun langkah,
Turun bertandang memburu gelaran,
Hajat diukur tinggi menggalah,
Seni budaya warisan berzaman.

Seri selembar lilitnya renda,
Mengguris cahaya hiasan melati,
Seninya sirna adat ibunda,
Tertiris budaya mana pengganti?

Tiupan bayu angin membelai,
Tingkah bersenda awan memutih,
Santunan Melayu lemah gemalai,
Benarkah bonda baru bertatih?

Walau apapun, syabas diucapkan kepada Jawatankuasa Penganjur yang telah berjaya mengadakan acara tersebut dengan jayanya. Juga tahniah diucapkan kepada Juara iaitu DPP Sime Darby yang telah menewaskan DPP Yayasan Al-Bukhary. Semoga akan bersemaraklah lagi pantun tradisional di persada bumi Sintok yang nyaman ini.
Berkat sokongan pihak Hal Ehwal Pelajar serta Dekan dan Pengetua DPP MAS, saya amat mengharapkan supaya acara sebegini diteruskan pada tahun-tahun akan datang.

______________________________________________

"Budaya sendi keutuhan bangsa"

2 comments:

  1. tq en zaidin..sy peserta pantun YAB time ni....sy betul2 rindu kan saat2 ini..sekarang tgh praktikal dah..tahun depan sy grad..insyallh..harap sy dapat tingkatkan lagi prestasi sy dalam arena seni ini....(":)

    ReplyDelete
  2. Zarwina : Terima kasih kerana beri respons di sini. skrg ni praktikal di mana?? saya doakan semoga berjaya.

    ReplyDelete