Pages

Mar 14, 2009

TAHNIAH DAN SYABAS

TAHNIAH dan syabas saya ucapkan kepada para pelajar yang mendapat kelulusan cemerlang di dalam SPM 2008 yang diumumkan 12 Mac yang lalu. Sesungguhnya kejayaan yang diraih oleh para pelajar sekalian itu merupakan hasil usaha dan kegigihan menekuni pelajaran selama dua tahun selepas PMR terdahulu. Ia juga menjadi bukti bahawa anda semua mampu melakukan yang lebih baik daripada sebelumnya.

Melihat wajah-wajah ceria penuh kegembiraan semasa menerima slip keputusan masing-masing yang tersiar di dalam media massa sehari dua ini, saya tumpang merasainya sama. Selain merasa syukur dan gembira di atas kejayaan anak saya yang mendapat 5A 4B 1C, saya memang amat bersyukur melihat kejayaan yang diraih para pelajar sekalian.

Kepada para guru dan ibu bapa yang anak-anak mereka mencapai kejayaan cemerlang, saya ucapkan syabas kerana telah menanamkan rasa yakin dan percaya kepada diri anak-anak semasa mereka menghadapi detik-detik pertarungan di dalam peperiksaan itu dahulu. Berkat usaha dan kesungguhan serta doa para guru dan ibu bapa sekalian, anak-anak kita sudah mendapat keputusan seperti mana yang sudah diumumkan itu.

Sekalung tahniah kepada Nik Nor Madihah Nik Mohamad Kamal, dari Maahad Muhamadi Perempuan, Kota Bharu, Kelantan, yang mendapat 20A (19A1, 1A2) dipercayai pelajar terbaik SPM 2008 di peringkat kebangsaan. Walaupun hanya anak seorang nelayan dan penyampu sampah, Madihah membuktikan kemiskinaan bukan batu penghalang untuk cemerlang. Saya tertarik dengan kenyataan Madihah seperti yang disiarkan melalui TV malam semalam, dia tidak mengikuti kelas tusyen kerana percaya dan yakin kepada kewibawaan guru-gurunya di sekolah. Dia mengatakan bahawa dia memelihara hubungan baik dengan guru-gurunya serta sering bertanyakan sebarang soalan jika dia tidak faham dengan apa yang diajari mereka.

Sikap ini amat baik dan perlu dimiliki oleh setiap pelajar yang ingin berjaya. Mendampingi guru sambil bijak memanfaatkan hubungan baik itu untuk mencungkil dan mendapat lebih banyak ilmu daripada para guru. Para pelajar jangan sekali-kali memusuhi guru kerana sikap itu akan merugikan anda sekalian.

Saya juga tertarik dengan berita di dalam http://malaysia.yahoo.com/ tentang kejayaan cemerlang seorang pelajar aliran sains berketurunan India dari SMK Ibrahim, Sungai Petani, G Muneswaren yang berjaya memperolehi 15A1 serta lulus mata pelajaran Tasawwur Islam. Agak jarang kita mendengar berita pelajar bukan Islam yang lulus dengan cemerlang di dalam mata pelajaran Agama Islam. Ini membuktikan bahawa jika ada kemahuan dan kesungguhan yang mendalam, para pelajar tidak akan menghadapi kesukaran untuk berjaya. Pucuk pangkalnya ialah keyakinan kepada diri dan potensi diri sendiri.

Menurut laporan, lebih 180,000 orang pelajar yang lulus semua mata pelajaran dengan hampir 11,000 orang mendapat 10A1 atau lebih dan hampir 12,000 orang lagi mendapat 9A atau 8A. Ini bukanlah bilangan yang sedikit jumlahnya, tetapi satu jumlah yang amat membanggakan. Walau bagaimana pun, masih ramai yang kurang bernasib baik kerana tidak berada di dalam kelompok pelajar cemerlang seperti dilaporkan itu.

Para pelajar yang berjaya tentulah mudah untuk membuat permohonan melanjutkan pelajaran ke IPTA yang sedia ada, sama ada di dalam atau di luar negara. Namun, bagi mereka yang kurang bernasib baik jangan sekali-kali berputus asa kerana anda masih belum terlewat. Meskipun peluang ke IPTA tersohor untuk mengikuti kursus-kursus terpilih agak sempit, peluang tetap ada jika anda sentiasa mencarinya. Peluang-peluang yang disediakan umpamanya di Politeknik, Institut Perguruan, Kolej Poly-tech MARA, Kolej Komuniti selain di IPTS-IPTS di dalam negara kita sentiasa tersedia. Anda hanya perlu rajin meneroka dan mencari peluang-peluang itu.

Meskipun jalannya agak sedikit jauh, tetapi apa yang penting anda dapat sampai ke destinasi yang dicita-citakan. Biarpun lambat asalkan anda dapat mencapainya.

Saya ucapkan tahniah kepada para pelajar yang berjaya dengan cemerlang dan berdoa agar para pelajar yang kurang cemerlang akan tabah dan tidak kecewa. Anda perlu terus berusaha untuk sampai ke puncak kejayaan. Selamat berjuang!

_________________________________________________

"Jalan ke puncak tidak semudah yang difikirkan, ia memerlukan kecergasan, kepintaran serta ketangkasan untuk melalui jalan tersebut supaya matlamat tiba di puncak tercapai jua"

1 comment:

  1. di mana ada kemahuan di situ ada jalan... yg penting usaha dan yakin

    ReplyDelete