Pages

Nov 23, 2008

PERKHEMAHAN PELAJAR

SEMPENA cuti persekolahan akhir tahun, banyak program perkhemahan pelajar dianjurkan oleh berbagai pihak, sama ada pihak sekolah mahupun pihak penganjur swasta. Peserta-peserta pula sama ada daripada pelajar sekolah yang sama atau pun terbuka kepada mana-mana pelajar yang ingin menyertainya. Hari Khamis 20 November yang lalu, saya dijemput menyampaikan ceramah kepada sebilangan pelajar Pra-Universiti, SMK Pulau Nyior, Jitra, Kedah. Ia adalah sebahagian daripada aturcara program perkhemahan yang diadakan di Kawasan Perkhemahan Kem Paya Pahlawan, lebih kurang 15 km dari bandar Jitra, Kedah. Ceramah saya bermula jam 9.30 pagi dan berakhir jam 12.30 tengah hari.

Cuaca pagi di kawasan tersebut agak dingin, ditambah pula dengan suasana tasik yang tenang menambahkan lagi kedinginannya. Puncak Bukit Wang yang tersergam bertentangan dengan kem tersebut, dilitupi awan menjadikan suasana di situ cukup suram tetapi nyaman dan tenang.
Saya mengajak para pelajar menghayati seketika suasana tersebut.
"Suasana dingin sememangnya suram. Tetapi kita jangan sekali-kali menjadikan kesuraman itu sebagai alasan untuk tidak menjadi ceria. Sebagai pelajar yang saban hari ke sekolah, mestilah sentiasa ceria sepanjang hari kerana itu akan memudahkan proses penghadaman ilmu pengetahuan yang diberikan oleh guru. Bayangkan jika perasaan kita sentiasa dibungkus rasa suram dan muram, sudah pasti apa yang diajarkan guru tidak dapat diserap dengan baik ke dalam minda kita".

Oleh itu, kita seharusnya menghayati rasa nyaman dan tenang yang terbit daripada suasana dingin di persekitaran ini, kerana nyaman dan tenang akan menjadikan minda kita tenteram dan jasad kita tenang. Lantas apabila minda dan jasad kita di dalam keadaan sedemikian, ia akan memudahkan kita menyerap ilmu yang dicurahkan oleh para guru di sekolah.

Jangan kita mudah mempersalahkan keadaan atau suasana atau orang lain jika kita gagal menjadi orang yang berjaya. Ramai orang mempersalahkan budaya asing yang menular masuk mempengaruhi remaja di negara kita, mempengaruhi jiwa remaja kita sehingga menjadi liar dan tidak bermoral, hilang kesopanan dan kesusilaan.
Siapakah yang bersalah? Budaya barat yang menular masuk ke negara kita atau remaja kita yang tiada jati diri sendiri?

Saya berpendapat jika remaja negara kita dewasa ini memiliki kekuatan dan jati diri yang utuh, tidak mungkin mereka akan mudah terpengaruh kepada gejala-gejala liar yang dibawa masuk melalui budaya-budaya barat tersebut. Umpama ikan yang hidup di dalam laut, meskipun air laut itu masin, namun isi ikan yang ditangkap oleh nelayan dari laut tetap tawar dan sedap dimakan.
Jadi remaja kita harus mempunyai kekuatan diri yang teguh menjadi benteng menangkis serangan budaya-budaya liar yang boleh menjurumuskan mereka ke kancah yang tidak bermoral. Elakkan diri daripada terjebak dengan pelbagai muslihat jahat barat yang ingin memperdaya remaja kita ke lembah kehancuran.

Sentiasalah berdamping dengan orang-orang yang boleh memberi dorongan dan bantuan supaya para remaja sekalian tidak terpesong daripada landasan yang sebenarnya. Orang yang penting di dalam hidup remaja ialah ayah dan ibu. Ayah dan ibu adalah manusia yang dijadikan Allah sebagai pemegang amanah untuk menjaga anak-anak mereka supaya menjadi insan yang berguna.

Para pelajar mempunyai guru-guru yang sentiasa akan membantu membentuk pelajarnya menjadi manusia berjaya dari pelbagai aspek; akademik,sukan, siasah dan akhlak. Sentiasalah berdamping dengan guru-guru di sekolah untuk mendapatkan pedoman yang baik.

Tetapi, walau apapun, jiwa dan naluri diri sendiri perlu mantap dan dipenuhi dengan ajaran agama yang diamalkan sepenuhnya. Ini kerana ajaran agama adalah benteng terbaik untuk menangkis segala macam terjahan yang tidak diingini.

1 comment:

  1. hmmm, menarik...
    jom baca kisah tokwan di blog saya pulak :)
    hv a nice day

    ReplyDelete