Pages

Oct 19, 2008

SPM SUDAH TERLALU HAMPIR

PARA pelajar Tingkatan 3 yang menduduki peperiksaan PMR sudah boleh menarik nafas lega. Kini mereka sudah selesai menghadapi 'peperangan'. Kemungkinan semua mereka pada masa ini sedang bergembira dengan rakan-rakan sambil menunggu sebulan setengah lagi untuk mendapat tahu keputusan.

Namun bagi para pelajar Tingkatan 5 pula, sekarang ini sedang bergelut dengan masa kerana SPM akan bermula lebih kurang 2 1/2 minggu sahaja lagi. Dalam tempoh penantian ini, sudah pasti para pelajar berasa amat berdebar dan gementar.

Walau bagaimanapun, para pelajar sekalian harus tenang dan terus mengulang kaji pelajaran seperti biasa. Jangan terlalu resah dan memikirkan perkara-perkara yang tidak sewajarnya difikirkan. Cuba elakkan perkara tersebut kerana dibimbangi para pelajar akan terkena tekanan perasaan yang mungkin mengakibatkan keadaan yang lebih menyukarkan.

Dalam tempoh waktu yang semakin hampir sebegini, apa yang paling penting para pelajar berikan perhatian ialah tentang kesihatan. Jaga pemakanan di samping membuat riadah ringan sekadar mengeluarkan peluh. Tidur mestilah cukup, tidak perlu lagi berjaga sehingga larut malam kerana itu boleh mengganggu kesihatan para pelajar sekalian.

Kepada para pelajar yang tinggal di asrama, pastikan para pelajar sentiasa bekerja sama dan saling bantu membantu. Elakkan daripada pergeseran pendapat atau perbalahan sesama sendiri. Semua itu akan mengakibatkan gangguan fikiran dan tumpuan terhadap peperiksaan nanti. Jika ada sedikit sebanyak rasa tidak puas hati sesama rakan, eloklah cepat-cepat bermaaf-maafan dan segera melupakan perkara tersebut. Mesti sentiasa berlapang dada dan tenang menghadapi SPM yang semakin dekat itu.

Manakala kepada para pelajar yang tinggal di rumah bersama ibu bapa, jangan sekali-kali bermasam muka dengan adik beradik atau membantah cakap kedua ibu bapa. Sepatutnya dalam masa yang semakin singkat ini, para pelajar sekalian harus semakin mesra dengan ibu bapa dan memohon restu serta doa kedua mereka. Alangkah baiknya jika setiap malam selepas solat maghrib, semua ahli keluarga berkumpul membaca surah Yassin bersama-sama mendoakan kejayaan kepada anda.

Untuk para pelajar lelaki, cuba kurangkan kegiatan luar rumah, seperti keluar bersama-sama rakan-rakan bermotorsikal sambil pergi minum-minum di kedai atau restoran. Bersabarlah sehingga tamat SPM nanti kerana jika dilakukan kegiatan sedemikian, rasanya banyak risiko yang bakal ditanggung nanti. Habiskan masa di rumah bersama keluarga lebih elok dan boleh mengelakkan daripada sebarang kecelakaan.

Kepada ibu bapa pula, perlulah sentiasa memberi perangsang kepada anak-anak yang akan menduduki SPM nanti. Berikan kata-kata semangat kepada mereka, jangan dibangkitkan sebarang keadaan yang boleh mencalarkan perasaan anak berkenaan. Jiwa anak-anak perlu sentiasa tenang dan bersedia menghadapi peperiksaan itu nanti.

Saya kirimkan doa untuk para pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM 2008 nanti dengan doa semoga para pelajar beroleh kejayaan yang cemerlang, terutama para pelajar di sekolah-sekolah yang pernah saya hadir memberi ceramah, seperti berikut :-
  1. SM Sains Pokok Sena, Kedah
  2. MRSM Kubang Pasu, Kedah
  3. SMK Air Merah, Kulim, Kedah
  4. SMK Pedu, Kuala Nerang, Kedah
  5. SMK Dato' Syed Ahmad, Kuala Nerang, Kedah
  6. SMK Jitra, Kedah
  7. SMK Batu 17, Guar Chempedak, Kedah
  8. SMK Seberang Perak, Alor Setar, Kedah
  9. SMK Jeneri, Sik, Kedah
  10. SMK Siong, Baling, Kedah
  11. SMK Pulau Nyior, Jitra, Kedah
  12. SMK Tunku Bendahara, Kodiang, Kedah
  13. SMK Kulim, Kedah

2 comments:

  1. tuan bila nak datang sekolah menengah kebangsaan alor janggus a. star kedah...

    ReplyDelete
  2. SMK Alor Janggus belum jemput lagi setakat ini. Insya Allah, jika ada jemputan akan saya tunaikan.

    ReplyDelete