Pages

Oct 22, 2008

SENYUM ITU SUATU SEDEKAH

SEMUA orang seperti memahami mafhum sabda Rasulullah s.a.w, "senyuman itu adalah sedekah". Tetapi berapa ramai yang benar-benar menghayati dan mengamalkannya?

Kita senyum setiap hari terutama dalam keadaan gembira. Setiap kali kita melihat situasi yang menggembirakan atau membaca cerita yang menggembirakan, pasti kita akan tersenyum. Kita tersenyum kepada situasi atau cerita yang kita hayati itu. Tetapi adakah senyuman sebegitu menjadi sedekah?

Cuba tanya pada diri sendiri, sepanjang hari ni, semenjak awal pagi hingga lewat malam, berapa kali kita senyum pada orang lain? Awal-awal pagi adakah kita senyum pada ibu bapa kita? Adakah suami senyum pada isteri dan isteri senyum pada suami? Adakah adik senyum pada abang/kakak? Kakak senyum pada adik/abang? Dan abang/kakak senyum pada adik-adik?

Di sekolah atau di tempat kerja, adakah kita senyum pada rakan-rakan sekelas, guru-guru atau rakan setugas? Adakah anda senyum kepada bos anda pagi tadi? Begitu juga pada waktu tengah hari atau petang atau malam tadi. Tanyalah pada diri anda dengan jujur dan ikhlas.

Sebenarnya sangat mudah untuk kita mengumpul pahala. Luahkan senyuman kepada ibu bapa, guru-guru, sahabat, kawan rakan dan sesiapa sahaja. Tapi dengan syarat senyuman itu hendaklah ikhlas lahir dari hati yang bersih, tanpa sebarang prasangka buruk. Sewajarnya senyuman yang diberikan itu dapat menyentuh perasaan orang bahawa kita benar-benar ikhlas memberikan senyuman kepada mereka. Hakikatnya, senyuman itu biarlah senyuman yang bernilai.

Dua minggu lepas saya ke restoran makanan segera di sebuah pasar raya besar. Semasa menanti pesanan sampai, mata saya tiba-tiba terpandang sebuah poster berhampiran kaunter persediaan pesanan. Ada gambar tiga wajah. Wajah 1 tertulis NEUTRAL, wajah 2 tertulis SENYUM dan wajah 3 tertulis TIDAK SENYUM. Saya bertanya kepada salah seorang pekerja di restoran itu, kenapa poster itu diletakkan di tempat itu? Jawab remaja itu, semua kaki tangan dimestikan senyum seperti wajah 2 di dalam poster berkenaan.

Restoran itu bukanlah restoran milik orang Islam atau organisasi Islam. Tetapi di dalamnya ada terdapat ajakan untuk mengamalkan salah satu ajaran Islam yang murni. Walaupun cuma ajakan bagaimana untuk senyum, ia sudah menggambarkan betapa pentingnya dan bernilainya senyuman kepada perniagaan mereka.

Persoalannya, kenapa perlu ada 'orang lain' yang mengajar orang Islam untuk mencari pahala?


3 comments:

  1. ya... setuju tetapi klu duk senyum sorang2 pun bahaya gak...haaaa haaa

    ReplyDelete
  2. senyum itu satu sedekah..tetapi hati2 jika tengok orang tu senyum sorang...bahaya

    ReplyDelete
  3. nak senyum jugak lah...:)
    tapi Anne, saya tak senyum sorg2 tau, hahaha

    ReplyDelete