Pages

Oct 25, 2010

WAJIB LULUS SEJARAH MULAI SPM 2013

TERSENYUM aku menatap tajuk akhbar Mingguan Malaysia 24 Oktober 2010. Hati kecilku berbisik, "akhirnya Kerajaan bersetuju dengan pendapat aku".

Aku pernah menyuarakan pendapat suatu waktu dahulu ketika heboh tentang PPSMI. Aku menentang mata pelajaran Matematik dan Sains diajar menggunakan bahasa Inggeris. Tetapi aku menyokong sekiranya bahasa Inggeris itu diajar secara lengkapnya melalui mata pelajaran Bahasa dan Sastera Inggeris (English Language & Literature) di sekolah-sekolah.

Tetapi aku mencadangkan bagi memantapkan lagi semangat patriotik di kalangan remaja di negara kita, Kerajaan mesti mewajibkan tiga mata pelajaran, yang mana sekiranya pelajar gagal salah satu daripadanya mereka dikira gagal di dalam SPM mereka. Tiga mata pelajaran tersebut adalah tambahan kepada mata-mata pelajaran wajib sedia ada seperti, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains dan lain-lain. Aku menyarankan tiga mata pelajaran wajib tambahan tersebut ialah Sejarah, Sastera dan Pendidikan Agama Islam/Moral.

Rasionalnya, remaja masa kini sudah tidak lagi mengenal sejarah bangsanya sendiri. Mereka sudah jauh dihanyutkan oleh berbagai bidang pendidikan yang tidak berteraskan jati diri bangsa Melayu. Lalu remaja kita sudah tidak dapat membezakan yang mana sejarah bangsa yang sebenar dengan sejarah bangsa yang dipinjamkan dari sejarah-sejarah lain. Mereka perlu dikembalikan kepada akar sejarah bangsa yang sebenarnya, sejarah yang menjadi tulang belakang dan tonggak kekuatan bangsa.

Pendidikan Agama Islam pula adalah asas kepada pegangan dan kepercayaan yang utuh yang perlu ada di dalam jiwa setiap remaja supaya dengan itu akidah mereka tidak tergelincir dari landasan sebenarnya. Ajaran agama yang berteraskan Al-Qur'an serta Sunnah Rasulullah s.a.w perlu diterapkan ke dalam jiwa setiap remaja mulai di peringkat persekolahan lagi. Jika pegangan ajaran agama mendarah daging di dalam diri mereka, sudah tentu mereka lebih bijak membuat keputusan dan mencatur kehidupan masa depan mereka supaya tidak terpesong atau dipesongkan oleh anasir-anasir jahat. Bagi remaja bukan Islam pula, mereka perlu diterapkan dengan nilai-nilai murni yang boleh membina sahsiah diri yang lebih baik. Menghormati kepercayaan dan adat resam orang Islam di negara ini sekaligus akan mengelak sebarang prasangka di kalangan rakyat.

Pelajaran Sastera juga amat penting kerana melaluinya banyak pengajaran yang dapat dikutip untuk dijadikan sendi kehidupan masa hadapan remaja sekalian. Pelajaran sastera akan mengungkap nilai-nilai murni yang diamalkan masyarakat silam yang dizahirkan melalui ungkapan-ungkapan puitis mereka. Di dalam sastera banyak terkandung nasihat dan pedoman yang boleh dijadikan asas membina kehidupan, mengajar remaja berfikir secara kritis dan kreatif untuk menyelesaikan permasaalahan di samping mendidik mereka sifat-sifat luhur yang selari dengan ajaran agama.

Aku rasa Kerajaan masih belum terlewat untuk menjadikan ketiga-tiga mata pelajaran tersebut sebagai mata pelajaran wajib di dalam peperiksaan SPM 2013 nanti. Janganlah apabila keadaan menjadi semakin parah barulah mahu berubah. Sebaik-baiknya mulai dari sekarang, atau secepat mungkin, ketiga-tiga mata pelajaran tersebut diwajibkan supaya parah yang dirasai kini dapat diubati dengan sesegera mungkin. Janganlah ditunggu sehingga nasi menjadi bubur kerana tidak mungkin bubur bertukar menjadi nasi semula.

Kepada penggubal dasar di peringkat Kementerian Pelajaran, aku sarankan supaya anda semua segera memikirkan dengan lebih serius terhadap cadangan aku yang kerdil ini.

____________________________________________________________

"Sejarah adalah pengalaman. Sastera membentuk jati diri bangsa. Agama penegak keutuhan iman"
____________________________________________________________

2 comments:

  1. Artikel bernas.

    Sejarah dan agama penting dlm mencorak kehidupan.

    Kesal dengan penggunaan bahasa Inggeris yang meluas sebagai nama taman kediaman dan papan tanda.

    ReplyDelete
  2. che epy - jika tidak dimulai sekarang lambat laun sejarah kita akan lupus.

    ReplyDelete