Pages

Nov 5, 2010

BANJIR DI KEDAH





KEJADIAN banjir bukanlah sangat menjadi berita penting, lebih-lebih lagi pada 4 November 2010. Berita lebih banyak tentang pertarungan merebut kerusi di DUN Galas, Gua Musang, Kelantan dan kerusi Parlimen Batu Sapi di Sabah.

Di Kedah kejadian banjir kali ini adalah paling buruk jika dibandingkan kejadian yang sama dalam tahun 2007 yang lalu atau beberapa tahun sebelumnya. Ketika ini bandaraya Alor Setar direndam air. Banyak jalan yang ditutup untuk kenderaan. Banyak pejabat dan sekolah serta rumah kediaman yang dimasuki air banjir. Ada yang hingga paras tengkok, paras dada, paras pinggang. Ada juga yang hanya di paras buku lali.

Rumah-rumah di Taman Bayu, Taman Muhibbah, Taman Uda dan sekitarnya tidak pernah mengalami banjir semenjak lebih 30 tahun yang lalu. Kata jiran-jiranku mereka belum pernah mengalami kejadian banjir seperti hari ini.

Seawal 9.00 pagi suasana banjir sudah mula dirasai. Di hadapan Sekolah Taman Uda dan Masjid Rofeah air sudah melintasi jalan. Di Taman Muhibbah juga air sudah melintasi jalan di beberapa kawasan rendah. Di hadapan Sek Men Sultanah Bahiyah berhadapan dengan stesen minyak sudah berendam air yang agak dalam. Kenderaan sudah mula bersusun-susun mencari laluan yang kering. Malah sudah ada kenderaan persendirian yang mula diletakkan di bahu jalan kerana bimbang ditenggelami air banjir.

Pukul 2.30 petang, Lebuh raya Sultanah Bahiyah sudah ditutup untuk kenderaan ringan. Di persimpangan Jalan Langgar di lampu isyarat sebaik keluar dari Tol Alor Setar Utara sudah diawasi oleh beberapa orang anggota polis yang mengarahkan kenderaan tidak memasuki ke jalan tersebut. Di hadapan rumah aku masih kering, belum ada air lagi.

Semasa pukul 5.00 petang, air sudah mula mengalir melintasi jalan di hadapan rumahku. Sedangkan derhadapan rumah Hj Rashidi, air sudah laju melintasi jalan. Di dalam longkang air sudah penuh dan di bahu-bahu jalan sudah dipenuhi kereta-kereta yang diletakkan pemilik-pemilik di kawasan berhampiran. Hampir sejam kemudian air sudah memasuki 'porch' rumahku. Aku sudah pun memindahkan keretaku keluar sejak awal lagi.

Mulai 8.00 malam ruang tamu rumahku yang telah dikosongkan lebih awal mula dimasuki air banjir. Tetapi sehingga 10.00 malam ruang tamu masih tidak dipenuhi air sepenuhnya, cuma mulai 12.30 malam barulah ruang tamu ditenggelami air banjir sepenuhnya. Air semakin naik dan perlahan-lahan ruang tamu serta bilik komputer sudah tiada ruang kering lagi!

Jam 6.30 pagi air masih belum menunjukkan tanda-tanda untuk surut.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment