Pages

Oct 3, 2010

BENGKEL APRESIASI PUISI LANGKAWI 2010

JAM 7.30 pagi aku tersedar selepas tidur semula sebaik selesai solat subuh jam 6.30 tadi. Bergegas ke bilik air, gosok gigi dan terus mandi. Kemudian bersiap-siap untuk ke tempat bengkel diadakan. Tidak lama kemudian, telefon tanganku bergegar, ada panggilan. Aku kenal pemanggilnya, cikgu Bahari.

"Saya pi ambil abang Din di hotel jam 8.20 sat lagi", suara cikgu Bahari jelas kedengaran di hujung talian. Aku bersetuju. Cikgu Bahari adalah fasilitator PPSB yang bersama-samaku dilantik oleh Dewan Bahasa dan Pustaka mengendalikan Program Penghayatan Sastera dan Budaya di kem-kem PLKN. Memang kami sudah saling kenal mengenali sejak tahun 2009 dahulu lagi.

Tepat 8.30 pagi aku dan cikgu Bahari tiba di Sekolah Menengah Mahsuri. Aku dibawa ke kantin untuk bersarapan. Nasi ayam lagi!. Kemudiannya tepat 9.00 pagi aku dibawa cikgu Bahari ke Dewan Pandak Mayah, Sekolah Menengah Mahsuri untuk memulakan acara bengkel tersebut.

Sewaktu aku tiba, para peserta yang terdiri daripada pelajar-pelajar beberapa buah sekolah menengah di sekitar Langkawi sudah memenuhi separuh dewan. Beberapa orang guru juga berada di dalam dewan itu. Cikgu Hizam diperkenalkan kepada aku oleh cikgu Bahari. Beliau adalah guru yang bertanggung jawab mengendalikan program pada hari ini dengan mendapat kerja sama DBP Wilayah Utara.

Selepas ucapan aluan oleh cikgu Bahari selaku Guru Kanan Bahasa di SMK Mahsuri, aku dijemput memulakan bengkel.

Di hadapanku 120 orang pelajar yang sedang menanti untuk aku luahkan pengalamanku. Aku bahagikan bengkel tersebut kepada dua bahagian. Pertama tentang teknik penulisan puisi dan kedua tentang apresiasi puisi melalui deklamasi.

Pada peringkat awal nampak seperti aku keseorangan di dalam dewan yang luas itu. Para pelajar seperti tidak dapat mengikuti ceramah yang aku sampaikan. Mereka seperti takut-takut dan tidak membuka minda menerima penerangan yang aku sampaikan itu. Namun perlahan-lahan setelah beberapa ketika, aku dapat kesan mereka sudah dapat menerimanya. Syukurlah.

Selepas satu jam berceramah, aku pecahkan para peserta ke dalam 10 kumpulan kecil seramai 10 - 12 orang yang terdiri daripada pelajar-pelajar mewakili berbagai sekolah. Tugas ini aku serahkan kepada cikgu Hizam, ketua urusetia bengkel. Tugasan yang aku berikan ialah setiap peserta dikehendaki menghasilkan sebuah puisi.

Selesai rehat dan minum ringan, bengkel diteruskan jam 11.00 pagi dengan bahagian kedua iaitu apresiasi puisi melalui deklamasi. Sekali lagi aku persembahkan kepada para peserta perkara-perkara penting untuk mendeklamasikan sesebuah puisi. Beberapa contoh aku sampaikan termasuk juga teknik pengawalan pernafasan yang betul supaya tekanan suara menjadi lebih menarik. Para peserta memberikan perhatian dan melibatkan diri sepenuhnya pada peringkat ini.

Kemudiannya, setiap kumpulan dikehendaki berbincang sesama ahli kumpulan untuk merangka satu persembahan berdasarkan puisi yang telah mereka hasilkan sebelum itu. Perbincangan itu berjalan sehingga waktu rehat dan diteruskan sehingga jam 3.00 petang. Komitmen yang ditunjukkan amat memberangsangkan dengan turut disertai oleh guru-guru yang terlibat.

Mulai jam 3.30 petang, persembahan kumpulan dimulakan. Pengacara majlis mempersilakan setiap kumpulan membuat persembahan masing-masing. Memang di luar dugaan aku sama sekali. Para peserta yang pada awalnya agak kurang berminat, tetapi apabila diberi peluang naik ke pentas sikap mereka berubah. Mereka cuba memberikan persembahan yang terbaik.

Pada jam lebih kurang 3.45 petang, Tuan Hj Marzukhi Hj Daud, Timbalan PPD Langkawi tiba untuk majlis penutup program. Beliau di dalam ucapannya selepas itu merakamkan ucapan penghargaan dan terima kasih kerana DBPWU telah sudi bekerja sama untuk menjadikan bengkel pada hari ini suatu kenyataan.

Akhir sekali aku ucapkan jutaan terima kasih kepada DBP Wilayah Utara, PPD Langkawi, Pengetua dan guru-guru SMK Mahsuri dan seluruh AJK yang telibat kerana telah memberikan peluang kepada aku untuk menyampai ceramah dan membimbing bengkel yang dijalankan. Paling tidak lupa ucapan terima kasih tidak terhingga kepada para peserta bengkel yang telah mengikutinya dengan sabar dan penuh komitmen. Semoga anda semua diberi kejayaan di dalam kehidupan oleh Allah s.w.t.

Semoga ada lagi pertemuan selepas ini.

2 comments:

  1. Assallamualaikum,
    Tahniah kerana telah dapat menjayakan program yang bagus begitu..

    Bahasa kita..perlu didaulatkan dengan betul..

    ReplyDelete
  2. terima kasih...itu hanyalah sekelumit sumbangan yang termampu dilakukan.

    ReplyDelete