Pages

Nov 4, 2008

KECEMERLANGAN DIRI

ANTARA kejayaan akademik dan kejayaan siasah, sudah jelas yang menjadi pilihan ibu bapa dan para pelajar ialah kejayaan akademik. Itu merupakan ukuran kejayaan seseorang pelajar sekolah atau anak di dalam keluarga. Ibu bapa pasti akan merasa bangga dengan kecemerlangan akademik anak-anak mereka.

Kejayaan akademik dinilai melalui peperiksaan yang diadakan sepanjang persekolahan atau pengajian seseorang pelajar. UPSR menjadi penilai kejayaan akademik anak-anak di peringkat sekolah rendah. PMR pula adalah garis penilaian kejayaan pelajar-pelajar di peringkat menengah rendah, manakala SPM pula tahap yang menilai kejayaan pelajar peringkat menengah tinggi. Begitu juga dengan STPM.

Namun tidak ramai yang memberi nilai tinggi terhadap perkembangan siasah atau harga diri seseorang anak atau pelajar. Mungkin pihak sekolah, terutama sekolah berasrama penuh, memberikan sedikit penekanan kepada aspek pembinaan insan dan harga diri. Tetapi majoritinya tidak ramai yang memberi perhatian mendalam di dalam aspek berkenaan.

Seseorang anak yang cemerlang akademiknya belum pasti menjamin kecemerlangan siasah serta memiliki harga diri yang tinggi. Justeru itu semua pihak terutama ibu bapa, perlu mengambil peranan untuk membimbing anak-anak supaya turut cemerlang sebagai seorang insan yang mempunyai harga diri yang tinggi. Latih anak-anak supaya pandai menghormati orang yang lebih tua daripada mereka. Menghomati ibu bapa, sanak saudara, guru-guru dan sesiapa sahaja yang lebih berusia. Tanamkan di dalam diri anak-anak sifat-sifat mulia yang akan membantu meningkatkan harga diri mereka.

Semasa saya di bangku sekolah dahulu (tahun-tahun 1960-an dan 1970-an), saya didedahkan dengan cara menghormati orang tua. Setiap kali saya mengikuti arwah datuk saya ke majlis-majlis kenduri umpamanya, saya dilatih menghormati orang-orang tua yang hadir di majlis itu. Bersalaman dengan mereka sebelum duduk, duduk dengan sopan iaitu bersila dengan kain menutup kaki. Pantang berlunjur walaupun kaki merasa lenguh dan kebas. Makan dengan tertib dan mengambil hidangan yang di hadapan terlebih dahulu. Semasa makan, pastikan nasi tidak melekat pada jari. Menyuap nasi dengan cermat supaya tidak ada nasi atau lauk yang tumpah.

Latihan sebegini nampak seperti remeh, tetapi itu merupakan satu latihan membentuk disiplin diri seseorang anak. Selain daripada itu, ia akan mencerminkan ketinggian sikap dan pekerti anak tersebut. Sekaligus ia membantu meningkatkan harga diri di mata umum. Lantas ia dapat membantu meningkatkan keyakinan dirinya sendiri.

Bercakap dengan orang yang lebih tua memerlukan cara yang betul. Saya perhatikan kanak-kanak dan remaja masa kini kurang bijak bercakap dengan orang dewasa. Pernah berlaku seorang remaja belasan tahun membahasakan 'awak' kepada seorang dewasa. Saya rasa remaja tersebut tidak diajar dan dilatih menggunakan istilah yang betul bila bercakap dengan orang dewasa. Bukankah lebih manis dan sopan jika dia membahasakan 'pak cik' atau 'encik'? Remaja itu mungkin tidak menyedari istilah yang digunakannya itu tidak tepat, tetapi yang lebih jelas ialah dia tidak belajar untuk memiliki harga diri yang sewajarnya.

Sekalipun tahap pencapaian akademiknya rendah, tetapi jika seseorang pelajar itu memiliki cerminan diri yang tinggi dengan nilai sopan santunnya, budi bahasanya, saya yakin dia akan menjadi seorang insan yang lebih berjaya. Namun, kita semua amat mengharapkan supaya anak-anak kita cemerlang di dalam akademik serta memiliki harga diri yang tinggi. Itulah tanda kecemerlangan diri.

No comments:

Post a Comment