Pages

Nov 19, 2008

CABARAN REMAJA

SUDAH bersiap sediakah remaja kita masa kini untuk menghadapi cabaran di hari muka? Kenyataan bahawa remaja masa kini adalah pemimpin masa depan bangsa tidak dapat disangkal lagi. Namun sejauh manakah para remaja kita mempersiapkan diri mereka?

Hidup pada zaman remaja amat indah, dipenuhi dengan pelbagai ragam yang menyeronokkan. Dan keindahan itu tidak akan berulang lagi apabila seseorang itu sudah melewati zaman remajanya. Hakikat ini juga tidak dapat disangkal oleh sesiapa sahaja yang sudah melepasi zaman tersebut. Segala keindahan dan kenikmatan dikecapi sepanjang zaman itu dan tidak mungkin dapat dilupakan.

Remaja hari ini tidak akan dapat menilai zaman remajanya hinggalah remaja itu melangkah ke alam dewasa, meninggalkan keremajaannya. Waktu itu dia akan tersedar betapa dia sudah tidak mungkin dapat berpatah balik semula memasuki alam remaja yang telah ditinggalkannya. Lantaran itu, para remaja hari ini harus mula menilai dan memberi nilai kepada zaman dan keremajaan yang sedang mereka lalui kini.

Remaja yang akan menanjak naik ke tangga kehidupan dengan lebih baik dan sempurna adalah remaja yang menghargai keremajaan mereka masa kini. Mereka perlu sedar bahawa mereka tidak mungkin akan mengecapi hidup yang baik pada masa hadapan jika di usia remaja mereka terlalu berseronok suka sehingga tidak mempunyai arah tuju yang jelas. Tanpa hala tuju para remaja itu akan tersasar di dalam mengejar impian mereka.

Kebanyakan remaja yang kita temui hari ini terdiri daripada mereka yang berusia di antara 13 - 20 tahun. Dalam usia-usia ini para remaja kerap diperangkap oleh impian mereka yang tidak berpijak di bumi nyata. Pelbagai unsur dan pengaruhi terlalu mudah menerobos ke dalam jiwa mereka. Lalu lahirkan berbagai budaya kurang sopan di kalangan remaja masa kini. Tidak perlulah disebut satu persatu budaya kurang sopan itu di sini. Cukuplah jika kita menyedari bahawa remaja kita sekarang terlalu mudah ditembusi pengaruh-pengaruh luar yang negatif dan merosakkan.

Justeru, bagaimana akan jadi masa depan bangsa dan negara jika remaja kita masa kini terus membiarkan diri, jasad dan minda mereka dipengaruhi pengaruh-pengaruh liar serta budaya tidak sopan itu? Kita pasti dapat menelah bagaimana akan jadinya 20 atau 50 tahun akan datang kepada bangsa dan negara kita.

Remaja harus sedar, walaupun zaman remaja hanya sekali, tetapi jika zaman itu tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya, zaman dewasa nanti akan lebih hitam dan menyukarkan. Belajarlah untuk menjadi remaja yang berwawasan tinggi, berdaya saing, kreatif dan inovatif serta sentiasa memiliki semangat cintakan bangsa dan negara sepanjang masa.

Elakkan daripada terjerumus ke dalam budaya kurang sopan dengan memperkasakan benteng jati diri sendiri. Amalkan ajaran agama, berpegang kukuh pada budaya bangsa serta sentiasa ingat siapa diri kita dan jangan sekali-kali membelakangi kedua ibu bapa. Inilah teras yang akan memperkukuhkan jati diri remaja masa kini hinggalah ke alam dewasanya nanti.

Penting sekali remaja masa kini memiliki ilmu pengetahuan, kerana tanpa ilmu pengetahuan kehidupan masa depan amat perit dan memilukan. Apabila tiba ke tahap itu, penyesalan sudah tidak bermakna apa-apa lagi.

No comments:

Post a Comment