Pages

Nov 11, 2008

BERMULALAH SEBUAH PERTARUNGAN

BERMULALAH sebuah pertarungan, sebuah pertempura, sebuah peperangan. Hari ini para pelajar Tingkatan 5 di seluruh Malaysia mula menduduki peperiksaan SPM. Manakala pelajar Tingkatan 6 sudah pun mula menduduki STPM beberapa hari sebelum ini.

Malam semalam, anak saya mengirimkan SMS, "ayah, doakan kakak di dalam SPM esok". Sebaik membaca mesej itu, saya segera telefon anak saya itu. Saya berikan kata-kata semangat kepadanya di samping mengingatkan dia, "kakak jangan risau kerana kakak sudah bersiap sedia menghadapi peperiksaan ini. Ayah harap kakak tenang dan tidak tertekan semasa menjawab soalan peperiksaan nanti. Ayah yakin kakak boleh menjawab semua soalan dengan mudah".

Itulah di antara rangsangan yang boleh diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka yang sedang menghadapi peperiksaan. Malah bukan sahaja semasa menghadapi peperiksaan, tetapi di dalam menghadapi apa sahaja situasi. Anak-anak perlukan semangat, mereka perlukan dorongan serta perangsang. Sokonglah mereka dengan bersungguh-sungguh.

"Kakak buat yang terbaik, ada sahaja keputusannya nanti, kita serahkan kepada Allah dan yang paling penting kita mesti reda dengan ketentuan Allah terhadap kita", ibunya pula memberikan perangsang.

Kepada semua pelajar Tingkatan 5 dan Tingkatan 6, saya doakan kejayaan anda semua.


No comments:

Post a Comment