Pages

Sep 2, 2008

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN

HARI INI seluruh umat Islam memulakan ibadah puasa sekali lagi. Setelah setahun berselang, Ramadhan kembali lagi, membawa rahmat kepada umat Islam seluruhnya.

Puasa adalah rukun Islam ketiga selepas mengucap dua kalimah syahadah dan solat lima waktu sehari semalam. Puasa adalah ibadah khusus yang difardukan kepada umat Islam sepertimana difardukan ke atas umat-umat terdahulu. Puasa melatih kita untuk mengenal makna pengorbanan, makna kesabaran dan makna menahan hawa nafsu daripada menguasai diri dan jiwa kita.

Mengikut pengertiannya, puasa ialah menahan diri daripada makan, minum dan bersetubuh mulai dari terbit fajar sehingga terbenam matahari, yang dilakukan semata-mata kerana Allah s.w.t. Bukan setakat itu sahaja, puasa juga menahan daripada mengucapkan kata-kata yang sia-sia, kata-kata yang menimbulkan syahwat serta kata-kata yang makruh dan diharamkan.

Rukun puasa ialah berniat di waktu malam untuk mengerjakan puasa esok harinya kemudian seterusnya menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang dinyatakan di atas.

Di antara perkara-perkara yang membatalkan puasa termasuklah :-
  1. Berniat untuk berbuka puasa.
  2. Makan, minum dan bersetubuh di siang hari dengan sengaja.
  3. Memasukkan sesuatu ke dalam rongga yang terbuka seperti hidung, telinga dan mulut walaupun tidak mengenyangkan.
  4. Muntah dengan sengaja.
  5. Perempuan yang keluar haid.
  6. Mengeluarkan air mani dengan sengaja pada siang hari, tetapi jika keluar semasa bermimpi tidak batal puasa.
  7. Perempuan yang bersalin.
  8. Hilang akal disebabkan gila atau mabuk pada siang hari.
  9. Melihat anak bulan Syawal.
  10. Murtad.

Marilah kita sama-sama melakukan ibadat puasa pada tahun ini dengan lebih sempurna daripada tahun-tahun sebelumnya. Semoga Allah s.w.t menerima ibadat kita.

No comments:

Post a Comment