Pages

Sep 23, 2008

SALAM DARI PERANTAUAN

MENATAP akhbar setiap hari seawal Ramadhan hinggalah ke penghujungnya, ada sesuatu yang menarik perhatian saya. Satu ruangan khusus disediakan oleh akhbar-akhbar arus perdana bagi menyiarkan ucapan selamat hari raya oleh para pelajar kita di luar negara. Saya amat teruja setiap kali menatap ruangan tersebut.

Saban tahun begitu ramai pelajar kita telah dihantar ke luar negara sama ada melalui tajaan JPA, MARA, Petronas atau pihak-pihak lain. Mereka itu merupakan para pelajar terpilih yang memperolehi kejayaan cermerlang yang dihantar mengikuti kursus-kursus di universiti-universiti terpilih dan tersohor.

Melihat wajah-wajah mereka melalui gambar-gambar serta ungkapan ucapan yang dititipkan mereka, jelas menggambarkan betapa gembiranya mereka di sana, dapat menuntut pelajaran mengikut bidang pilihan masing-masing. Saya menurutinya satu persatu. Ada yang sedang menuntut di United Kingdom, Russia, Australia, New Zealand, Jepun, Korea, Mesir dan sebagainya. Rata-ratanya amat bersyukur dan gembira sekali, meskipun tidak dapat merayakan hari lebaran yang akan datang bersama keluarga di tanah air.

Terpancar di wajah-wajah para pelajar itu rasa kepuasan yang teramat sangat kerana dapat menunaikan hasrat dan impian ibu bapa masing-masing. Lantaran itulah, di dalam bingkisan ucapan mereka, ucapan ditujukan kepada ibu bapa masing-masing. Di samping itu ada juga yang memberikan ucapan kepada para guru di sekolah dahulu selain kepada rakan-rakan mereka.

Alangkah baiknya jika para pelajar yang sedang bergelut dengan buku bagi persiapan menghadapi PMR, SPM atau STPM tahun ini, dapat menjadikannya sebagai motivasi untuk mencapai kecemerlangan. Bayangkan, pada tahun hadapan, gambar anda pula menghiasi dada akhbar apabila menjelangnya Ramadhan. Tentu sekali ibu, ayah, guru-guru serta rakan-rakan akan membacanya di tanah air, sedang pada waktu yang sama, anda berada di menara gading di luar negara. Tentulah hebat rasanya, bukan?

Para pelajar perlu mempunyai impian yang tinggi dan memiliki matlamat yang jelas untuk menggenggam kejayaan terbaik bagi melayakkan dipilih dan dihantar belajar di luar negara seperti para pelajar yang terpampang wajah mereka di dalam akhbar setiap hari sepanjang bulan Ramadhan tahun ini dan tahun-tahun sebelumnya.

Ingatlah, anda berhak untuk sama ada MENCIPTA KEJAYAAN atau MENEMPA KEGAGALAN. Apabila anda mencipta kejayaan anda menggembirakan hati orang-orang tersayang, tetapi jika anda menempa kegagalan, anda memilukan hati orang-orang yang menyayangi anda.

No comments:

Post a Comment