Pages

Aug 23, 2010

TRAGEDI

SURAT KHABAR di Malaysia pada hari ini menyiarkan berita sedih itu.

UTUSAN MALAYSIA menyiarkan kepala beritanya berbunyi : Tragedi 12 Ramadhan.

Harian Metro pula memaparkan: Lihat mayat atas pokok

Sinar Harian (Utara) meletakkan berita di muka surat N10 dengan tajuknya: Tragedi letupan dahsyat.

Akhbar Kosmo! pula menulis: Mati ngeri letupan mercun raya.

Boleh dikatakan semua akhbar menyiarkan berita menyayat hati itu hari ini. Berita tentang seorang mayat kanak-kanak berumur 6 tahun, Khairul Arif Ayub, tanpa otak tersangkut di atas pokok tinggi manakala dua remaja berusia awal 20-an parah di kaki dan muka dipercayai akibat letupan berkenaan. Ini adalah tragedi di bulan Ramadhan, bulan mulia umat Islam sejagat.

Sedih membaca berita berkenaan kejadian letupan yang dipercayai berpunca daripada mercun yang disimpan dalam sebuah rumah tinggal di Kampung Seberang Baruh, Cabang Tiga, Kuala Terengganu itu kelmarin. Saksi yang melihat kejadian memberitahu kepala kanak-kanak malang itu hancur sama sekali.

"Dalam keadaan cedera parah salah seorang remaja yang cedera sempat meminta saya mencari seorang budak. Selepas 10 minit mencari, saya terkejut melihat budak itu berada di atas pokok dalam keadaan mengerikan dengan kepalanya hancur". Demikian kata saksi kejadian, seperti yang ditulis di dalam Sinar Harian.

Kejadian yang berlaku kira-kira jam 12.30 tengahari kelmarin telah menggemparkan orang ramai kerana gegaran dan bunyi letupan yang dikatakan boleh didengari hingga sejauh kira-kira satu kilometer.

Inilah tragedi paling dahsyat yang berlaku akibat daripada mercun sepanjang tahun ini selain beberapa kejadian putus jari, cedera di muka dan sebagainya yang juga akibat bermain mercun. Kesemua petaka itu kebanyakannya melibat remaja dan kanak-kanak yang pasti terlalu ghairah menanti ketibaan Aidilfitri yang akan tiba tidak berapa lama lagi.

Persoalannya kenapa mercun masih mudah diperolehi walaupun pihak berkuasa berkali-kali memaklumkan memiliki atau menjual mercun tanpa kelulusan adalah salah di sini undang-undang. Sejak awal Ramadhan lagi beberapa tangkapan telah dibuat oleh pihak PDRM atau KDRM di beberapa lokasi tertentu. Berita tangkapan tersiar di dalam semua media tanah air. Amaran demi amaran telah dikeluarkan, namun penyeludupan mercun masih berterusan.

Baru-baru ini 2 orang suri rumah tangga telah ditahan di dalam satu operasi oleh pihak berkuasa kerana percubaan menyeludup sejumlah mercun dari negara jiran, Thailand. Mahkamah telah menjatuhkan hukuman denda dan penjara ke atas mereka akibat kesalahan tersebut. Sepatutnya itu menjadi iktibar kepada mana-mana orang yang masih bercita-cita mengaut keuntungan menjual mercun di musim perayaan nanti.

Tetapi apabila membaca berita tentang kematian ngeri kanak-kanak itu kelmarin, timbul beberapa persoalan. Bagaimana sebuah rumah tinggal di sebuah kampung boleh digunakan sebagai tempat menyimpan mercun? Siapakah pemilik mercun tersebut? Berapa banyakkah jumlah mercun yang disimpan di rumah itu? Dari mana datangnya mercun tersebut?

Jika mercun itu dalam jumlah yang sedikit kenapa perlukan sebuah rumah untuk menyimpannya? Kalaulah mercun itu jenis yang tidak berbahaya, kenapa letupan yang berlaku kelmarin itu dapat didengar hingga jarak 1 kilometer jauhnya?

Semua persoalan itu memerlukan jawapan. Tetapi siapakah yang boleh berikan jawapan kepada persoalan-persoalan itu? Di manakah disimpan semua mercun yang dirampas pihak berkuasa?

Malangnya semua petaka dan kejadian buruk akibat mercun itu menimpa remaja dan kanak-kanak Islam dari keturunan Melayu. Sedangkan budaya membakar mercun di musim perayaan adalah budaya masyarakat Cina sewaktu menyambut tahun baru mereka. Tetapi tidak pula tersiar berita kematian atau kecederaan atau letupan dahsyat akibat mercun di musim perayaan Tahun Baru Cina. Kenapa hanya berlaku pada musim perayaan Hari Raya?

Perlukah diperketatkan lagi undang-undang atau diberatkan lagi hukuman?

1 comment:

  1. Assallamualaikum En saidin,
    Ramai sangat budak melayu yang terkena bahana bermain mercun, dah jemu kekadang membaca berita itu saban tahun menjelang Hari raya.
    Hari raya Cina, anak-anak Cina tak ada pun pulak hilang jari..
    Risau dengan sikap , minda sesetengah anak belia kita.

    ReplyDelete