Pages

Nov 5, 2011

WUKUF DI ARAFAH DAN SAMBUTAN AIDIL ADHA



HARI ini, 9 Zulhijjah adalah hari terpenting kepada umat Islam yang menunaikan ibadah haji di tanah suci kerana inilah kemuncak ibadah tersebut. Ia dikenali sebagai Hari Wukuf yang merupakan kewajipan yang mesti dilakukan. Gagal berwukuf membatalkan ibadah mereka.

Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang kedua tetapi yang utama dari rukun-rukun haji sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : "Dari Abdul Rahman bin Ya'mur r.a katanya: Bahawa Rasulullah s.a.w menyuruh seorang penyeru menyerukan : "Haji itu ialah "Arafah". Barang siapa datang pada malam tanggal sepuluh, sebelum terbit fajar, bererti dia telah mendapatkan Arafah" (Riwayat - Ahmad dan Ashabus Sunan)


Padang Arafah dengan keluasan lebih kurang 16,000 kilometer persegi merupakan tempat wukuf. Tahun ini seramai lebih kurang 3.5 juta umat Islam berhimpun di padang pasir tersebut semata-mata untuk bermunajat kepada Allah s.w.t memohon keampunan Yang Maha Pengampun terhadap segala kesalahan yang telah dilakukan di sepanjang hayat mereka.

Masa yang wajib berada atau berwukuf di Arafah ialah di awal waktu Zohor pada 9 Zulhijjah, hingga sebelum fajar 10 Zulhijjah, tetapi tidak semestinya berada di Padang Arafah itu sepanjang masa yang tersebut. Berhenti disitu walaupun sebentar sahaja pada masa di antara Zohor 9 Zulhijjah hingga sebelum fajar 10 Zulhijjah adalah memadai.


Masa yang sebaik-baiknya ialah sebahagian hari kesembilan dan sebahagian malam kesepuluh Zulhijjah, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Barangsiapa dapat berada di Arafah sebelum terbit fajar (pada hari yang kesepuluh Zulhijjah) maka dapatlah haji itu"

Dalam waktu sesingkat itulah, para hujjaj mempunyai kesempatan memohon keampunan daripda Allah s.w.t. Di situlah mereka akan berkomunikasi secara terus dengan Allah s.w.t untuk merayu memohon diampunkan segala dosa dan kesilapan yang telah dilakukan. Pada detik-detik itu mereka tidak memperdulikan sesiapa lagi, malah hanya akan menumpukan kepada permohonan sendiri sahaja. Tangisan dan sedu sedan keinsafan akan memenuhi ruang sepanjang masa wukuf kerana doa semasa wukuf adalah di antara waktu doa dimakbulkan oleh Allah s.w.t.

Bagi umat Islam yang tidak dijemput menjadi tetamu Allah, mereka disunatkan berpuasa sambil memanjatkan doa dan pengharapan agar diampuni segala kesilapan yang telah dilakukan.

10 Zulhijjah adalah Hari Raya Aidil Adha, satu lagi hari penuh bermakna untuk umat Islam. Hari Raya Aidil Adha adalah sinonim dengan ibadat korban sebagai meneruskan ibadat yang disyariatkan sejak zaman Nabi Ibrahim a.s berkurun yang lalu. Peristiwa di mana Nabi Ibrahim a.s diperintahkan oleh Allah s.w.t untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s sebagai satu pengorbanan kepada Allah. Oleh kerana keikhlasan Nabi Ibrahim menunaikan perintah Allah, pengorbanan baginda telah diterima malah Allah telah menggantikan korban tersebut dengan seekor kibas. Bermula dari peristiwa itulah, disunatkan ibadah korban ke atas umat Islam, sama ada yang mengerjakan ibadah haji ataupun tidak.

Begitulah istimewanya bulan Zulhijjah yang telah dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepada umat Islam melakukan ibadah-ibadah khusus. Justeru, umat Islam harus tidak meremehkan peluang dan kesempatan yang terhidang.

No comments:

Post a Comment