Pages

Nov 22, 2011

TAHNIAH, HARIMAU MUDA

HARI INI 22 November 2011, terpampang di dada-dada akhbar tanah air berita kemenangan pasukan bola sepak negara, Harimau Muda, yang berjaya memenangi pingat emas di Sukan SEA, Jakarta semalam. Sekali gus kemenangan tersebut juga merupakan kemenangan mempertahankan pingat emas yang dimenangi Malaysia di sukan yang sama di Laos dua tahun lalu.

Tahniah diucapkan kepada pasukan Harimau Muda yang rata-rata dibarisi pemain-pemain di bawah usia 23 tahun. Kemenangan tersebut memberi makna yang amat besar kepada perkembangan dan kemajuan bola sepak negara dewasa ini. Setidak-tidaknya 'ranking' Malaysia telah meningkat.

Di dalam masa yang sama, kita dapat perhatikan bagaimana kesungguhan yang ditunjukkan oleh setiap pemain di dalam perlawanan akhir yang getir dan panas itu. Mereka bermain dengan keazaman yang tinggi, tidak mahu memalukan seluruh rakyat Malaysia yang mengharapkan kemenangan berganda tersebut. Meskipun mereka menghadapi berbagai provokasi serta rintangan di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta namun berkat keazaman yang kuat akhirnya kemenangan kita miliki.

Syabas juga kepada jurulatih serta pegawai-pegawai yang berada sepanjang masa bersama para pemain di sana. Saya yakin mereka semua telah berusaha bersungguh-sungguh meniupkan semangat juang yang tidak kenal putus asa kepada para pemain. Segala usaha dan penat lelah mereka kini berbaloi dan terbayar.

Bukan sahaja kegembiraan meraikan kemenangan itu terpapar di akhbar-akhbar, malah di dalam laman-laman sosial internet, suasana kemeriahannya juga tiada bezanya. Saya petik beberapa coretan di Facebook seperti berikut:-



"Thanks to most Indonesians for labelling us Malaysians as 'maling'...Now your wishes finally came true when we snatched gold medal right under your nose!"


"Tahniah untuk Harimau Malaya yang mematahkan sayap garuda yang bongkak...jaringan Badrol yang begitu cantik bola meleleh masuk gawang dan kesudahannya 100,000 penyokong Indonesia menangisi jaringan tersebut....inilah masa melihat air mata garuda yang sombong"

"Eyes of a TIGER, Strength of a warrior, Glory of a champion, Heart of a MALAYSIAN'.

"Lenyap sudah Garuda dari dunia nusantara dibaham Harimau Muda"

"You mess with the tigers, you get the claws and fangs! In your face, Indon"

"Inilah negara yang kamu gelar 'Malingsial' memalukan khalayak kamu di tanah kamu sendiri, membenam bongkak dan ego kamu, Indonesia. Tahniah Harimau Muda".

"Syukur Alhamdulillah..Ibu segala pingat emas milik Malaysia. Sang Garuda patah sayapnya dibaham Harimau Malaya. Syabas!!".

"Garuda mungkin menguasai langit. Namun harus diingat, perhitungan kini di atas tanah dan di atas tanah Harimaulah rajanya. MENGAUMLAH HARIMAU MALAYA!!!".

Mungkin ada ribuan lagi coretan seumpama itu di dalam laman-laman sosial internet. Segala coretan itu adalah luahan rasa puas hati, gembira dan bangga di atas kemenangan tersebut. Semua itu adalah sambungan daripada kegigihan dan keazaman yang dipamerkan oleh pemain-pemain pasukan bola sepak negara.

Walau bagaimanapun harus diingat kemenangan ini jangan sekali-kali menjadikan kita lupa kepada hakikat bahawa mempertahankan kemenangan itu terlalu sukar daripada memenangi perlawanan. Lalu, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak boleh lagi berlegar di tahap lama baik dari segi pengurusan, pemilihan pemain, latihan, disiplin dan sebagainya. FAM harus segera berubah, menapak ke tangga yang lebih tinggi daripada sekarang.

Jika FAM masih lagi berleka dan berhibur dengan kemenangan itu, percayalah suatu hari nanti pasukan negara tidak akan maju dan mencapai kejayaan yang lebih besar sepertimana kejayaan-kejayaan di peringkat Piala Asia, Piala Dunia ataupun di Olimpik!

Kini tiba masanya, FAM, Majlis Sukan Negara, Kementerian Belia dan Sukan dan lain-lain badan yang terlibat supaya dengan segera merangka strategi untuk mempastikan bola sepak Malaysia terus berkembang dan menapak ke tahap yang lebih tinggi. Jangan lagi berfikiran lapuk yang merugikan diri kita sendiri!

No comments:

Post a Comment