Pages

Jun 9, 2011

SAYANGILAH BAHASA KITA.



KERAJAAN, melaui Kementerian Pelajaran akan merangka garis panduan bahasa singkatan bagi membantu pelajar dalam penulisan karangan Bahasa Melayu ekoran penggunaan singkatan bahasa SMS yang begitu mempengaruhi para pelajar dan golongan remaja masa kini. Demikian dilaporkan Berita Harian hari ini, 9 Jun 2011.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Mohd. Fuad Zarkashi dilaporkan berkata fenomena pelajar termasuk pelajar sekolah rendah dan menengah menggunakan bahasa singkatan SMS di dalam peperiksaan perlu dibendung sebelum menjadi lebih berleluasa.

Memang, pada masa ini penggunaan singkatan ejaan amat berleluasa sekali di kalangan para remaja, termasuk pelajar-pelajar IPT di seluruh negara. Mereka tentunya merasa amat mudah mengeja menggunakan singkatan, seperti 'tidak mahu' menjadi 'xmau', 'hendak' menjadi 'nak' dan sebagainya. Malah jika kita membaca teks SMS anak-anak remaja ataupun apa yang ditulis di dalam laman-laman sosial seperti Facebook, Twitter juga di dalam blog-blog mereka, pasti sekali terdapat begitu banyak perkataan yang dieja menggunakan ejaan-ejaan singkatan sedemikian. Perkara ini akan mempengaruhi para pelajar terutamanya semasa mereka menjawab soalan peperiksaan ataupun semasa mereka mengarang.

Mereka tentu sekali tidak menyedari bahawa itu adalah satu kesalahan paling besar yang akan mengakibatkan mereka gagal di dalam peperiksaan kerana tidak menggunakan ejaan dengan betul. Itu tidak lagi diambil kira kesalahan penggunaan tata bahasa. Perkembangan dan kecanggihan ICT tidak boleh dijadikan alasan untuk menukar sistem ejaan dan tata bahasa.

Saya tidak dapat meramal bagaimana bentuk garis panduan yang akan dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran kelak bagi menangani isu ini. Tetapi saya berpendapat perkara ini tidak boleh dipandang ringan atau tidak boleh ada kompromi sama sekali. Kementerian perlu bertindak tegas mempertahankan sistem ejaan dan tata bahasa yang sedia ada. Tidak boleh sama sekali membuat garis panduan bagi membolehkan sesetengah perkataan atau frasa itu disingkatkan ejaannya. Kementerian perlu berusaha lebih keras 'memerangi' dan 'membanteras' salah guna tata bahasa dan ejaan di kalangan para pelajar, baik di peringkat sekolah mahupun di peringkat IPT.

Jika diberi kelonggaran ia akan merosakkan struktur bahasa dan ejaan Bahasa Melayu yang sedia ada. Dalam tempoh yang singkat kemudiaanya Bahasa Melayu akan hilang teras dan keasliannya. Malah, Kementerian Pelajaran perlu menggembleng tenaga dan pemikiran bersama dengan kementerian-kementerian lain melalui kepakaran yang dimiliki oleh Dewan Bahasa dan Pustaka supaya Bahasa Melayu terus diperkukuhkan penggunaannya, baik dari segi tata bahasa ataupun ejaannya.


Semalam semasa menonton cerekarama di salah satu saluran TV, Pak Jusoh terperanjat mendengar dialog salah seorang daripada pelakon wanita di dalam cerekarama tersebut yang lebih kurang begini bunyinya:

Anis : "Awak, kalau awak sayangkan saya, tolong jangan beritahu emak saya, ye".

Jo : "Kenapa awak tak mau emak awak tahu perkara itu?".


Kementerian Pelajaran dan Dewan Bahasa dan Pustaka perlu membuka telinga mendengar dialog-dialog sebegini yang kini semakin menjadi-jadi di dalam drama-drama Melayu tempatan. Rasanya garis panduan yang lebih jelas dan tepat perlu diberikan kepada stesen-stesen TV tempatan supaya membuat penilaian terhadap skrip-skrip drama yang mahu diterbitkan bagi mengelak penggunaan Bahasa Melayu yang salah dan tidak tepat.

Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi yang begitu petah berucap menggunakan ungkapan-ungkapan Bahasa Melayu yang indah-indah itu, perlulah segera bertindak. Buka telinga dan dengarlah kesalahan-kesalahan bahasa yang berlaku pada masa ini.

Sayangilah Bahasa Kita. Jika bukan kita, siapa lagi?

No comments:

Post a Comment