Pages

Jun 17, 2011

PENGALAMAN DI HOSPITAL SULTANAH BAHIYAH - Bahagian 2



PETANG 13 Jun, semasa waktu lawatan, saya amat teruja bila melihat wajah Khalid Shariff (rakan sekelas saya Form 5 Science SM Sultan Badlishah, Kulim 1974) datang melawat saya yang terkedang di atas katil nombor 1 CCU, Hospital Sultanah Bahiyah. Khalid datang bersama-sama dengan Mohd Nasir Md Isa, yang juga rakan sekolah yang sama. Nasir adalah setahun 'junior' daripada saya. Tetapi abangnya, Mohd Noor adalah rakan sebaya sama sekolah dan rakan sepasukan dalam acara lari berganti-ganti 4x100 meter.

Mula-mula saya hairan juga macam mana Khalid dan Nasir tahu yang saya masuk hospital. Saya tidak mengirimkan SMS kepada sesiapa pun. Cuma isteri saya yang beritahu saudara mara dan jiran-jiran.

"Aku dapat tahu dari cik Lah (bekas Presiden Persatuan Bekas Pelajar SM Badlishah - OBA). Dia kata dia dapat maklumat dari cik Rus (bekas Setiausaha OBA). Aku terus called cik Rus. Dia ada di Sarawak la ni. Cik Rus kata dia dapat tahu dari jiran hang", jelas Khalid.

Saya segera tahu siapa yang menghebahkan maklumat. Apa pun saya amat terima kasih kerana perhubungan yang canggih menjadikan kita lebih mudah mendapat maklumat terkini. Juga dengan adanya hubungan dan kasih sayang sesama kita.

Nasir cerita semasa dia dapat call daripada Khalid, dia cemas seketika. Cepat-cepat dia capai motosikal dan terus ke hospital. Saya pula risau dengar cerita Nasir kerana dia sendiripun tidak begitu sihat sepenuhnya. Namun saya amat berterima kasih kepada mereka. Isteri saya beritahu, Nasir dan Khalid beria-ia benar suruh hubungi mereka jika ada apa-apa yang tidak elok berlaku ke atas saya.

Jam 5.30 petang, barulah saya dimaklumkan edgiogram tidak dapat dilakukan ke atas saya pada hari ini. Ramai pesakit yang menjalani ujian tersebut pada hari ini. "Mungkin tidak perlu", kata Dr. Leng. Lepas itu baharulah saya menjamah makanan yang dihantar ke katil saya. Malam itu saya hanya berehat dan tidur dengan nyenyak sekali.

14 Jun : Rutin harian seperti biasa. Cuma bezanya pagi ini saya diarahkan turun dari katil untuk membasuh muka dan berkumur di sinki. Alhamdulillah saya lakukan tanpa masalah. Selepas sarapan, Dr Siti datang membuat pemantauan dan sekali lagi memberitahu, "kalau sempat lusa kita buat engiogram". Saya akur.

Tetapi saya terdengar daripada percakapan doktor dengan jururawat, ada kemungkinan saya akan dipindahkan ke wad lain. Saya tidak pasti. Selepas itu saya hanya tidur sahaja hinggalah tiba pukul 12.30 tengah hari, iaitu waktu lawatan.

Saya hanya terkejut jaga apabila mendengar suara orang memberi salam. Isteri saya dan Ammar sudah sampai selepas mereka selesai membayar beberapa bil seperti yang saya arahkan kelmarin. Juga kelihatan beberapa orang jururawat sedang berbincang sesuatu. Tidak lama kemudian, dua orang jiran lama di Taman Aman datang melawat saya, iaitu Puan Liza (isteri Sobri MBAS yang juga pekerja syarikat pengurusan hospital) bersama dengan Kak Mah (isteri Ustaz Ahmad, Imam Masjid Taman Aman).

Selepas itu abang Fadzil (dua pupu saya) bersama isterinya Kak Hamisah pula datang. Ammar terpaksa keluar kerana bilangan pelawat tidak boleh lebih dari dua orang. Belum sempat berbual panjang, dua orang jururawat masuk dan dengan tersenyum memberitahu, "Pakcik akan pindah ke CRW (Coronary Recovery Ward). Di sana pakcik akan duduk berempat orang dalam satu cubicle. Adalah juga jiran boleh sembang-sembang, dan ada tandas". Tidak lama kemudian saya ditolak di atas kerusi roda ke CRW. Isteri saya, abang Fadzil, Kak Hamisah dan Ammar ikut sama. Di CRW saya ditempatkan seorang diri di dalam bilik No. 2.

Saya diberi taklimat oleh jururawat pelatih yang bertugas. Wayar-wayar di tubuh dan tangan saya sudah ditanggalkan. Kemudian saya hanya berehat. Tidak lama saya tersedar kerana terasa seperti ada orang masuk ke dalam bilik saya. Saya membuka mata. Terpandang dua orang wanita yang saya tidak kenali. Mereka memberi salam dan saya menjawabnya, tetapi masih belum dalam mengecam siapa mereka.

"Ni Siti Aishah, adik cikgu Faridah. Ni Habibah", jelas mereka. Saya amat terperanjat kerana tidak langsung menyangka mereka akan datang melawat saya. Kedua-duanya adalah junior saya semasa di SM Badlishah dahulu. Kami berjumpa semula melalui Facebook dan perjumpaan sempena hari raya tahun lepas. Petang itu kami berbual panjang dengan segala kisah lama terbongkar kembali sehingga hampir 4.30 petang apabila isteri saya datang semula. Selepas berkenalan perbualan kami semakin rancak. Hampi 5.30 petang Habibah dan Siti Aishah beredar pulang ke Kulim. Terima kasih kawan.

Lebih kurang 6.30 petang Ar. Sobri bersama Rahim (stafnya) yang baru sampai dari Kuala Lumpur, bergegas melawat saya. "Saya dapat tahu masa di Putrajaya pagi tadi. Lepas meeting terus balik", Sobri beritahu. Saya berterima kasih atas ingatannya. Lama juga kami bersembang hingga hampir 7.15 malam sebelum dia dan Rahim beredar pulang.

Malam itu saya berehat sambil membaca buku 'Jangan Takut' susunan Ahmad Safuan Al-Karami yang dibawa oleh isteri saya petang itu.

15 Jun : Pagi ini saya dimaklumkan untuk berpuasa sebagai persiapan ujian engiogram. Saya akur dan hanya berehat sahaja. Tiub yang dipasang untuk memudahkan saya membuang air kecil akan dibuka hari ini. Akibatnya lena saya hari ini dihambati berbagai perasaan.

Isteri saya sampai jam 12.30 tengah hari seperti biasa. Kami berbual dan bercerita. Saya membaca akhbar yang dibawanya. Kemudian isteri saya minta izin untuk pergi makan tengah hari dengan Kak Mah, isteri Ustaz Ahmad yang sudah beberapa bulan menunggu suaminya di wad 7B. Saya izinkan.

Jam 1.30 petang isteri saya datang semula dan tidak lama Ar. Mazlan Jaafar muncul. Dia minta maaf sebab tak dapat datang kelmarin. Saya berterima kasih kerana dia sudi datang. Kami bertiga berbual panjang sehingga lebih kurang 2.15 petang. Kemudian datang pula Haji Nawawi dan isterinya Puan Zawiyah Sharif. Ar Mazlan memohon diri dan beredar.

Haji Nawawi adalah bekas Pegawai Akhbar bekas Menteri Besar Kedah Dato' Syed razak dahulu. Dia sudah bersara. Isterinya ialah kakak kepada kawan saya, Khalid Sharif. Kami berbual mesra hingga pukul 3.40 petang. Isteri saya kemudiannya minta izin untuk balik ke rumah kerana dia belum solat zohor. Lepas itu saya terlena.

Lebih kurang jam 4.15 petang Dr Ch'ng datang memberitahu, engiogram tidak perlu dilakukan lagi ke atas saya. "Kesan sakit encik sudah nampak pulih. Cuma 2.6% daripada jantung encik sahaja yang effected. Encik boleh balik. Saya akan berikan ubat-ubat yang perlu".

Saya terus telefon isteri dan maklumkan perkembangan terbaru itu. Tidak lama isteri saya tiba di wad dan kamipun bersiap. Jururawat menyediakan prosidur untuk membolehkan saya keluar dari wad tersebut.

Setelah isteri saya selesai segala urusan pembayaran dan mengambil ubat di farmasi, jururawat bertugas menyerahkan dokumen-dokumen perlu kepada kami di kaunter. Jam 6.45 petang isteri saya menyorong saya di atas kerusi roda ke lif untuk ke tingkat bawah. Jam 7.00 petang dalam hujan renyai-renyai saya tiba di rumah dengan selamat.

Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat. Terutama sekali kepada isteri tersayang yang telah banyak berkorban. Hanya Allah yang membalas segalanya nanti.

1 comment:

  1. Alhamdullah, Brother. Happy to note that all went well in your recent emergency. Take care of your self.

    Best Wishes always.

    Faizul @ Puspa

    ReplyDelete