Pages

Mar 5, 2011

SATU PERCERAIAN SETIAP 15 MINIT!

Gambar Hiasan.
Keluarga yang bahagia adalah keluarga yang tidak ada percerian dan hidup dalam kebahagiaan.

MEMBACA berita yang disiarkan Malaysiakini bertarikh 4 Mac 2011, yang dipetik daripada Bernama amat mencemaskan perasaan. Satu kajian yang dilakukan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang disampaikan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Dr Mashitah Ibrahim tentang peerceraian di Malaysia.

Menurut laporan JAKIM pada tahun 2009 menunjukkan berlaku satu perceraian setiap 15 minit di kalangan umat Islam. Beliau berkata jumlah itu meningkat dari tahun ke tahun akibat daripada kurangnya penghayatan agama di kalangan suami isteri termasuk mengabaikan solat.

Pernyataan tersebut jika dihayati amat mencemaskan sekali kerana ia boleh menggugat keutuhan umah pada masa hadapan. Bayangkan jika setiap 15 minit berlaku satu percerian di kalangan orang Islam, berapakah jumlah perceraian yang berlaku dalam tempoh 10 tahun dari sekarang? Secara congaknya, jika setiap 15 minit satu perceraian berlaku, dalam tempoh 1 jam 4 perceraian berlaku dan dalam tempoh satu hari (24 jam) sebanyak 96 perceraian berlaku. Dalam setahun (96 x 365 hari) berjumlah 35,040 perceraian berlaku.

Sepuluh tahun akan datang, jika kadar perceraian masih tidak berubah, seramai 350,400 orang janda dan duda akan mucul di dalam masyarakat! Jumlah ini amat-amat menggerunkan!

Cuba kita bayangkan pula, apabila berlakunya perceraian anak-anaklah yang menjadi mangsa. Anak-anak menjadi rebutan kedua-dua ayah dan ibu mereka yang menuntut hak penjagaan. Anak-anak itu yang akan menanggung sengsara kehidupan dari aspek kasih sayang yang tidak seimbang. Jika hak penjagaan diberikan kepada ibu, anak-anak akan kehilangan kasih sayang ayah dan begitu jugalah sebaliknya.

Kanak-kanak yang mendapat kasih sayang seimbang di antara ayah dan ibu mereka akan membesar dengan lebih seimbang, dari segi lahiriah, emosi, minda serta rohaniahnya. Tetapi bagi anak-anak yang tidak mendapat kasih sayang seimbang akan terencat perkembangannya, terutama dari segi emosi.

Oleh kerana institusi kekeluargaan itu menjadi tonggak kekuatan ummah, perceraian yang begitu banyak jumlahlah sudah pasti akan memberi kesan kepada pembangunan dan kekuatan umah itu sendiri, secara langsung ataupun tidak langsung.

Usaha pihak JAKIM yang disebut oleh Timbalan Menteri berkenaan seperti yang dilaporkan iaitu memperbanyakkan program-program pemantapan keluarga bagi menerapkan kesedaran terhadap peranan suami isteri, kemahiran keibubapaan, pendidikan serta pengurusan ekonomi keluarga amatlah dialu-alukan. Walau bagaimanapun, suatu hal yang perlu diberi perhatian iaitu bagaimanakah program tersebut dapat membendung berlakunya perceraian? Mampukah hanya dengan program-program sedemikian akan dapat mencegah perceraian daripada belaku pada kadar satu percerian setiap 15 minit?

Saya yakin JAKIM sudah mempunyai modul program yang dinyatakan oleh Timbalan Menteri itu. JAKIM sudah pasti sudah bersiap sedia untuk melancarkan program tersebut dalam waktu terdekat. Sama-samalah kita tunggu.

No comments:

Post a Comment