Pages

Feb 24, 2010

SETELAH 10 TAHUN

TAHUN INI genaplah sepuluh tahun. Sepuluh tahun yang lalu ialah tahun 1999. Sepuluh tahun berlalu terasa amat pantas. Usia yang bertambah juga teramat cepat rasanya.

Tahun 1999 kami datang bersama-sama, menyahut panggilan sebagai Tetamu Allah. Menjejaki tanah para ambiya' yang penuh barakah. Mengunjungi Ka'abah, Rumah Allah yang pertama terbina di bumi oleh Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s

Tiada sedetik waktupun kota Makkah sunyi atau ketiadaan manusia. Setiap detik waktu Ka'abah dikunjungi, Masjidil Haram dipenuhi setiap sudutnya. Hamba-hamba-Nya yang dijemput sebagai Tetamu telah menikmati keindahan setiap detik berada di sana. Segalanya amat mengasyikkan dipenuhi keinsafan yang lahir dari hati nurani. Bukan dibuat-buat atau dipaksa-paksa. Pengalaman yang dilalui terlalu sukar untuk dipadam dari lipatan kenangan.

Ukhuwah semakin erat, meskipun sebelumnya tidak pernah kenal mengenali. Tetapi oleh kerana tinggal sekamar selama hampir 40 hari di tanah suci, keakraban amat terasa. Begitupun singkat waktu berada di Arafah atau Mina, kenangan mesra amat sukar dilupakan.

Tetapi selepas sepuluh tahun, ke mana perginya Haji Mamat (Kemaman, Terengganu), Haji Fauzi (asal Simpang Empat Alor Setar tetapi menetap di Sarawak), Haji Senapi, Hj Zubir @ Pak Lang Zubir (Anak Bukit, Alor Setar) dan yang lain-lainnya?

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
SEJAK beberapa bulan yang lepas isteriku sering bersungut, "apa khabar Kak Zah agaknya. Rindu benar untuk berjumpa semula".

Rupa-rupa rasa rindu itu adalah perkhabaran. Tetapi kelemahan manusia tidak dapat meneka apakah sebenarnya yang muncul di dalam ingatan rindu tersebut.

"Betulkah ini Kampung Chulik?".

"Ya, ini Kampung Chulik", balas mak cik berusia lewat 70-an pemilik kedai runcit yang usang di hujung kampung itu sewaktu kami berhenti bertanya.

"Kami sedang mencari seseorang. Makcik tahu di mana rumah Hajjah Azizah?".

Terkebil-kebil biji mata makcik tersebut memandang ke arah kami. Beberapa ketika dengan nada yang amat berat dia memberitahu, "Hajah Azizah Mat Ali sudah tak ada lagi. Sudah meninggal sehari sebelum Ramadhan dua tahun yang lepas".

Sebak di hati membuak-buak. Isteriku sudah tidak dapat menahan perasaannya lagi, meruntun bahuku dengan esakan yang teramat sangat. Tidak lama terasa bahuku panas oleh air matanya.

Semoga Allah tempatkan roh Kak Zah bersama roh-roh para muslimin dan muslimat yang mendapat keberkatan-Nya.

Al-Fatehah
____________________________________________

"Setiap yang hidup akan merasai mati".
____________________________________________

1 comment:

  1. Di kala ajal telah sampai, tak akan di percepatkan walaupun sesaat atau pun dilambatkan walau sesaat.

    Bersama lah kita pelihara silaturrahim bersama yang masih hidup, sebab kita tidak tahu bila saat kita akan tiba.

    Salam!

    ReplyDelete