Pages

Feb 18, 2010

MEMINTA, MEMOHON, MERAYU

UNTUK mendapatkan sesuatu yang dihajati kita perlu sama ada meminta, memohon ataupun merayu. Tiada siapa yang akan dapat memenuhi hajat kita jika kita tidak menyatakan permintaan kita itu. Lazimnya kita tidak membezakan di antara ketiga-tiga perkara ini walaupun sebenarnya memang terpadat perbezaan yang jelas. Kemungkinan lain ialah kita tidak faham apakah sebenarnya perbezaan-perbezaan itu.

Pernahkah anda mendengar rungutan seseorang, ataupun anda sendiri berungut, kenapa permintaan anda tidak berjaya? Anda harus menilai kembali di manakah letaknya permintaan anda itu.

Meminta adalah pernyataan yang lahir secara luaran, tidak tercetus dari dalam diri sendiri. Anda meminta sesuatu perkara tidak dengan bersungguh-sungguh. Sambil lewa atau sekadar melafazkannya sahaja. Anda hanya meminta dan tidak begitu mengharapkan permintaan itu diperkenankan.

Memohon pula adalah pernyataan yang tercetus dari hati, dilafazkan dengan rasa rendah diri supaya permohonan itu akan diterima, diluluskan atau dimakbulkan.

Merayu adalah tahap yang lebih tinggi kerana pernyataan itu tercetus dari dalam lubuk sanubari, dilafazkan dengan penuh kerendahan dengan meletakkan sepenuh pengharapan semoga rayuan itu dimakbulkan sepenuhnya. Dalam keadaan begini, si perayu lazimnya akan menangis minta dikasihani dan merayu supaya rayuannya ditunaikan.

Kita sering berdoa, setiap kali selepas solat tanpa gagal. Tetapi apakah doa kita itu di dalam kategori meminta atau memohon atau merayu? Kita harus bertanya kepada diri sendiri dan berusaha memperbaikinya dari masa ke semasa supaya doa kita itu dimakbulkan Allah s.w.t

Doa yang dipanjatkan tanpa kesungguhan pastinya tidak mendapat perhatian sewajarnya. Benar, Allah s.w.t akan memakbulkan segala doa hamba-Nya. Tetapi doa yang bagaimanakah yang akan lebih diterima dan dimakbulkan Allah?

Adakah hanya sekadar meminta? Atau memohon? Atau merayu dengan sepenuh jiwa?
__________________________________________________

"Berdoalah dengan penuh pengharapan agar Allah memakbulkan"
__________________________________________________

No comments:

Post a Comment