Pages

Jul 14, 2009

MARI MEMBINA KEJAYAAN

SABTU 11 Julai 2009, saya tiba di tempat yang dijanjikan jam 8.10 pagi kerana program dijadualkan bermula jam 8.30 pagi.

"Program kami sepanjang hari. Slot untuk encik yang pertama sekali, 8.30 pagi sampai 10.00 pagi. Boleh kan?", saya teringat suara pesanan dan SMS daripada cikgu R. Saya akur.

Itulah sebabnya saya tiba di tempat itu 20 minit lebih awal. Lazimnya begitulah, kerana itu akan memberikan ruang masa kepada saya menyiapkan peralatan yang diperlukan termasuk sedikit masa untuk saya menarik nafas, menenangkan perasaan sebelum saya memulakan sesi.

Tetapi sebaik sahaja saya tiba pagi itu, saya lihat suasana di bangunan tersebut sunyi sahaja. Tiada sebarang pergerakan, tiada sesiapa di situ. Wisma UMNO Bahagian Jerlun seperti tidak mengalu-alukan kehadiran saya. Kelibat guru-guru dan pelajar-pelajar yang terlibat juga belum kelihatan. Lantas saya telefon cikgu R untuk memastikan saya tidak tersilap tempat.

"Saya baru sampai", suara cikgu R agak lelah di hujung corong telefon. Seketika kemudian saya nampak sebuah kereta membelok masuk ke perkarangan dua tingkat itu. Sah, itu kereta cikgu R. Seketika kami berbual di hadapan pintu utama bangunan itu, cikgu R membuat panggilan telefon. Kemudian dia beritahu saya motorsikal kaki tangan yang bertanggung jawab membuka pintu dewan rosak dalam perjalanan. Sementara tiga buah bas yang membawa pelajar-pelajarnya juga baharu sahaja bertolak. "Kita mula lewat sedikitlah kalau macam ni", kata cikgu R seperti sedikit terkilan. Jam 9.30 pagi baharulah sesi pertama bermula. Dan saya membawa topik Mari Membina Kejayaan untuk dikongsi bersama 120 pelajar Tingkatan 5 SMKTB, Kodiang pada pagi itu.

* * * * * * * *
APAKAH itu kejayaan? Apakah kayu ukurnya? Apakah faktor-faktor yang mendorong kepada kejayaan?

Itulah di antara persoalan-persoalan yang saya lontarkan kepada para pelajar. Pada mata umum, kejayaan itu dinilai dari segi pencapaian tertinggi atau kelulusan akademik terbaik atau kebolehan yang dibanggakan. Bagi seseorang pelajar nilai kejayaan adalah lebih terarah kepada pencapaian akademiknya. Soalan berapa 'A' yang diperolehi adalah soalan lumrah untuk mengetahui tahap kejayaan seseorang pelajar.

Namun nilai kejayaan tidak hanya tentang pencapaian akademik semata-mata. Kajayaan manusia merangkumi ketinggian siasah, kebolehan dan kemahiran (soft skills) serta pencapaian di dalam aspek-aspek lain. Budi bahasa yang tinggi, sikap positif, perlakuan terpuji juga menyumbang kepada kejayaan seseorang itu. Tidak bermakna jika seseorang itu hanya mencapai kejayaan cemerlang di dalam bidang akademik semata-mata tetapi tidak cemerlang di dalam aspek-aspek lain.

Faktor yang paling penting ialah perubahan sikap di dalam diri orang itu jika dia mahu mencapai kejayaan. Dia perlu mengubah sikapnya kepada positif dengan menolak serta menepis sikap-sikap negatif yang akan meruntunnya jauh daripada kejayaan. Dia perlu memiliki keinginan yang tinggi dengan semangat berkobar-kobar untuk mencapai kejayaan tanpa menyerah kepada rasa kecewa atau putus asa. Selain daripada itu, matlamat untuk berjaya perlu jelas dan terarah. Tanpa matlamat, tidak mungkin seseorang itu akan mengecap nikmat kejayaan!

Pengorbanan amatlah perlu untuk membina kejayaan. Para pelajar perlu korbannya segala perlakuan dan aktiviti-aktiviti yang tidak menyumbang kepada kejayaan. Lebihkan tumpuan kepada matlamat untuk mencapai kejayaan. Kurangkan atau tinggalkan aktiviti-aktiviti yang merugikan masa, tenaga dan wang ringgit, seperti bermaian permainan komputer atau berlepak di tempat-tempat awam dan sebagainya. Elakkan daripada menghabiskan masa dengan kerja-kerja yang tidak memberi faedah dan tidak membantu untuk berjaya.

Pilih rakan yang sentiasa memberi semangat untuk berjaya. Pilih rakan-rakan yang dapat membantu dan saling tolong menolong untuk sama-sama mengejar kejayaan. Tinggalkan rakan-rakan yang tidak gemarkan kejayaan, tinggalkan mereka jauh-jauh. Biarlah mereka berjalan dengan kelekaan dan janganlah kita menjadi mangsa mereka!

Kepada para pelajar sekalian ingatlah, tiada siapa yang akan dapat membantu anda berjaya. Hanya andalah sahaja yang dapat merancang dan berusaha untuk berjaya. Jangan diharapkan sesiapa tetapi percayalah kepada diri sendiri dan yakin dengan kebolehan diri. Kejayaan hanya akan tiba kepada orang yang berusaha.
___________________________________________
"Tidak ada orang yang tidak mahu berjaya, tetapi ramai orang yang tidak berjaya kerana mereka tidak mempunyai matlamat untuk berjaya"
___________________________________________

1 comment: