Pages

Mar 28, 2009

SAYANG DAN SUKA

"JANGAN tinggalkan orang yang kita SAYANG untuk orang yang kita SUKA, kerana orang yang kita SUKA itu akan tinggalkan kita untuk orang yang mereka SAYANG. Jangan cuba dapatkan apa yang kita SAYANG, tetapi SAYANGlah dengan apa yang kita ada"

Inilah SMS yang saya terima lewat petang kelmarin. SMS ini masuk ke telefon saya sewaktu saya sedang memandu. Apabila tiba di rumah saya membacanya. Tetapi malang sekali, saya tidak kenal siapa pengirimnya. Kemungkinan pengirim ini kenal saya tetapi saya tidak kenala kerana tidak menyimpan nombor telefonnya di dalam kotak simpanan saya. Saya mohon kemaafan daripada rakan pengirim ini.

Saya tertarik dengan kiriman SMS berkenaan kerana ia membuatkan saya berfikir. Menilai isi yang tersurat dan makna yang tersirat. Dua kata kunci yang amat jelas ialah SAYANG dan SUKA. Kedua-dua kata kunci itu membawa makna yang boleh dikupas dengan lebih terperinci.

Memang antara SAYANG dan SUKA ada bezanya. SAYANG bermaksud kita mengasihi atau mencintai sama ada seseorang atau sesuatu benda atau sesuatu perkara dan sentiasa berharap akan dapat bersama-sama dengan yang kita sayangi itu sentiasa. Jika sayangkan seseorang, kita berharap dapat bersama orang itu selalu. Jika sayangkan sesuatu benda kita ingin benda itu berada di dalam keadaan yang terbaik. Begitu juga jika sayangkan sesuatu perkara, kita mahu perkara itu sentiasa menjadi pendorong untuk kita menanjak ke tempat yang lebih tinggi dan memuaskan.

SUKA pula membawa erti ingin atau minat atau gemar kepada seseorang, sesuatu benda atau sesuatu perkara. Apabila kita sukakan seseorang maknanya kita ingin atau minat atau gemar untuk mendampingi orang itu. Jika sukakan sesuatu benda pula, kita ingin, minat dan gemar untuk melihat benda itu. Dan begitu juga jika kita suka kepada sesuatu perkara.

Jelasnya, SAYANG itu lahir daripada rasa SUKA. Tidak mungkin SAYANG akan berputik tanpa bunga-bunga SUKA berkembang mekar terlebih dahulu. Itu adalah lumrahnya, urutan yang berlaku di dalam kehidupan insan.

Oleh itu, di dalam persahabatan, pastikan anda dapat bezakan di antara SAYANG dan SUKA itu terlebih dahulu supaya anda tidak akan kecewa kemudian nanti. Sebelum menyayangi seseorang itu dengan lebih mendalam, perlulah anda pastikan anda benar-benar SUKA kepadanya. Dan yang lebih penting pastikan sama ada orang yang anda suka itu tahu yang anda sukakannya serta dia juga mempunyai perasaan yang sama terhadap anda.

Sayang tidak akan dapat menjadi indah dan bermakna jika kedua-dua belah pihak tidak mempunyai perasaan yang sama.
____________________________________________

"Sayangi dirimu terlebih dahulu sebelum menyatakan sayang kepada orang lain kerana orang lain tidak mungkin menyayangimu lebih daripada mereka sayangi diri mereka sendiri"

1 comment:

  1. Sayang tidak akan dapat menjadi indah dan bermakna jika kedua-dua belah pihak tidak mempunyai perasaan yang sama...yup betulll. so sekarang suka ke sayang... Anne

    ReplyDelete