Pages

Mar 30, 2009

BENARKAN GURU BERPOLITIK?

DI DALAM Perhimpunan Agung UMNO yang baharu selesai, timbul suara cadangan supaya guru-guru kumpulan A diberi kelonggaran untuk berpolitik. Tetapi pada masa ini terdapat larangan guru-guru bergiat aktif di dalam politik supaya tugas hakiki para guru tidak terabai.

Malaysiakini.com hari ini menyiarkan berita seperti berikut:-

Guru berpolitik boleh timbul masalah
Mar 30, 09 10:09am

Cadangan pemimpin kanan Umno membenarkan guru aktif semula berpolitik dibimbangi boleh menimbulkan masalah, termasuk menjejaskan pelajar.

Saranan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang juga menteri pelajaran, dipersoalkan oleh Persatuan Bekas PegawaiPerkhidmatan Pendidikan yang menganggap rancangan Menteri Pelajaran itu bakal menimbulkan masalah kelak, lapor Bernama.

"Saya khuatir tumpuan sedikit sebanyak terjejas jika guru-guru dibenarkan berpolitik. Ini kerana guru kini sangat berbeza dengan guru zaman dulu.

"Lagipun, kita tak pasti guru itu prokerajaan atau anti kerajaan, jadinanti timbul salah faham politik dan pelajar pula yang akan jadi mangsa," yang dipetuanya Abdul Karim Abdullah dipetik berkata.

Tambahnya, rancangan itu waar diperhalusi dan dibincangkan ke peringkat akar umbi kerana ia bukan isu remeh.

Semasa menggulung perbahasan mengenai isu pendidikan pada perhimpunan agung Umno kelmarin, Hishammuddin mencadangkan guru kumpulan A diberi kelonggaran untuk berpolitik.

Bagaimanapun beberapa pihak berpendapat langkah itu wajar.

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menyambut baik cadangan tersebut bagi membuka peluang berpolitik kepada guru, lapor agensi berita itu lagi.

"Ini merupakan perkembangan positif yang diberikan kepada guru, jadi lebih ramailah golongan profesional dan berpendidikan akan terlibat secara langsung.

"Kalau boleh biarlah guru sahaja yang terlibat, bukan pegawai kerana kelak tidak mahu ada masalah di kalangan pegawai," presiden NUTP Hashim Adnan dilaprkan berkata.

Namun Hashim tidak menolak ada risiko yang bakal timbul, makabeliau mencadangkan satu garis panduan yang jelas dan nyata mengenainya dikeluarkan.

Setiausaha Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Mohd Nardin Awang turut bersetuju dengan cadangan Hishammuddin itu dan berharap ia dilaksanakan.

"Jika diimbas semula dalam sejarah politik negara, guru adalah pencetus dan penggerak Umno. Guru memainkan peranan kerana sebagai pendidik, guru mempunyai pengaruh untuk memandu pemikiran masyarakat.

"Jadi cadangan Hishammuddin untuk membenarkan guru kumpulan A berpolitik amatlah baik. Cuma perlu dibuat pindaan tentang perkara ini kerana sekarang terdapat larangan guru menyertai politik," katanya.


Kita tidak pasti kenapa tiba-tiba isu ini ditimbulkan kembali setelah sekian lama para guru dilarang aktif di dalam politik? Biar apa sekalipun alasan dan rasionalnya, kita wajar melihat kepada tugas dan tanggung jawab para guru sekalian.

Guru diamanahkan untuk mendidik anak bangsa supaya menjadi insan cemerlang di hari muka. Guru wajar memainkan peranan menjadi pencetus semangat gigih anak bangsa untuk mengejar ilmu setinggi mungkin. Guru perlu berada di dalam dunia pendidikan dengan memiliki kesedaran yang jelas tentang peranan mereka.

Tugas dan tanggung jawab guru masa kini sudah jauh berbeza daripada zaman dahulu. Tugas dan tanggung jawab mereka semakin mencabar dan memerlukan lebih banyak masa untuk menanganinya. Pada zaman saya bersekolah dahulu, tugas dan tanggung jawab guru hanyalah setakat di sekolah sahaja. Di luar masa sekolah para guru boleh mempunyai masa untuk melakukan bidang-bidang lain yang diminati mereka.

Tetapi mutakhir ini, tugas dan tanggung jawab para guru jauh lebih besar. Bukan hanya mengajar mata pelajaran di sekolah, malah turut terlibat di dalam berbagai kegiatan dan aktiviti untuk melahirkan para pelajar yang cemerlang akademik dan juga kokurikulum. Pembinaan insan cemerlang bermula di alam persekolahan dan gurulah orang penting untuk melahirkan insan-insan cemerlang yang diharapkan itu.

Bukan itu sahaja, para guru juga terlibat dengan berbagai tugasan lain selain mengajar. Rata-rata para guru masa kini kerap bersungut tugasan hakiki mereka agak terabai kerana tugasan-tugasan lain yang turut dibebankan ke atas mereka.

Lantaran itu, wajarkah para guru dibenarkan berpolitik?

Jika kebenaran itu diberikan, akan ada guru-guru yang mengambil kesempatan berpolitik di dalam waktu sekolah. Apabila terlibat dengan politik dan tambahan pula memegang jawatan parti, maka guru-guru berkenaan pasti sekali akan kurang memberi perhatian kepada tugasan hakiki. Mereka akan lebih sibuk dengan aktiviti politik dan akan lebih kerap meninggalkan kelas.

Saya pernah berjumpa dengan seorang guru yang aktif berpolitik di peringkat Bahagian. Beliau kerap tidak datang ke sekolah dengan alasan menghadiri mesyuarat di sana sini. Oleh kerana beliau adalah seorang Guru Besar, guru-guru lain tidak dapat berbuat apa-apa, tetapi masing-masing tahu beliau terlibat di dalam politik. Akibatnya, pengurusan sekolah terabai.

Saya tidak dapat bayangkan bagaimana jika di dalam sesebuah sekolah, seorang guru Penolong Kanan dan Pengetua sama-sama terlibat di dalam politik. Guru Penolong Kanan memegang jawatan Ketua Bahagian sementara Pengetua pula adalah Setiausaha Bahagian yang sama. Kedua-dua mereka adalah orang penting yang mengemudikan pentadbiran sekolah tetapi dalam masa yang sama terlibat aktif di dalam politik. Lebih membimbangkan lagi jika di dalam politik mereka berada di dalam kem yang berbeza, tidak sehaluan dan saling berusaha membunuh karier politik antara satu sama lain.

Bagaimana pula jika ada lebih ramai guru di sebuah sekolah yang aktif di dalam politik parti pembangkang berbanding dengan guru-guru yang menyertai parti politik kerajaan? Kesannya pasti akan dirasai oleh para pelajar serta guru-guru yang tidak menyertai politik. Keadaannya pasti amat menyedihkan! Siapa yang akan untung?

Secara peribadi, saya tidak bersetuju dengan cadangan membenarkan guru berpolitik! Biarlah guru dengan tugas murni sebagai pendidik anak bangsa yang turut sama melahirkan ahli-ahli politik yang berjaya walaupun mereka bukan seorang tokoh politik!
________________________________________

"Jika guru kencing berdiri, murid akan kencing berlari"

No comments:

Post a Comment