Pages

Dec 22, 2008

MINDA KELAS PERTAMA - BHG. 2

UNTUK menjadi seorang insan memiliki minda kelas pertama tidaklah sesukar mana. Segalanya berpusat di dalam pemikiran kita sendiri. Di dalam organ yang paling penting, iaitu otak. Di situlah bermula segala-galanya.

Bayangkan kelebihan organ yang dianugerahkan Allah swt ini, terlalu istimewa kerana di dalamnya selain mengandungi beribu juta sel, ia juga memiliki keupayaan menyimpan ingatan yang tidak terhitung banyaknya. Otak juga mempunyai keupayaan untuk menukar persepsi kita terhadap sesuatu perkara, daripada negatif kepada positif atau sebaliknya. Itulah yang membezakan kita, sebagai manusia, daripada makluk-makluk lain yang diciptakan Allah swt di alam ini.

Oleh kerana itulah, sebagai manusia kita boleh memilih untuk menjadi baik atau jahat. Menjadi seorang yang berfikiran positif atau negatif. Tetapi, kita harus ingat kepada matlamat atau tujuan kita dijadikan oleh Allah swt, sebagaimana maksud firman Allah swt: "Sesungguhnya tidak Kami jadikan jin dan manusia itu melainkan untuk menjadi hambaKu dan beribadat kepadaKu". Jelas, firman Allah di dalam ayat ini memperjelaskan kenapa manusia dilahirkan ke muka bumi ini.

Sudah tentulah sebagai hamba Allah, kita dituntut untuk menuruti perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Kita dituntut supaya menjadi manusia yang sentiasa mengamalkan perbuatan-perbuatan yang baik dan menghindari diri daripada perbuatan-perbuatan yang buruk. Memikirkan perkara-perkara baik dan tidak memikirkan perkara-perkara yang tidak baik. Itu semua adalah perintah Allah swt yang menciptakan kita.

Justeru, untuk memiliki minda kelas pertama, kita wajar menukar persepsi kita tentang kehidupan. Ibarat melontar bola getah dengan kuat ke dinding pejal, pastilah bola itu akan melantun sama kuatnya kembali ke arah kita. Maksudnya, sikap kita terhadap kehidupan menentukan sikap kehidupan terhadap kita. Jika kita memandang kehidupan ini penuh dengan ciri-ciri negatif, kita akan menikmati segala yang negatif sepanjang hidup kita. Begitu jugalah sebaliknya, jika memiliki pandangan positif di dalam kehidupan, kita akan menerima imbuhan positif yang berpanjangan.

"Di dalam diri manusia terdapat satu perbezaan kecil yang menyebabkan perbezaan yang besar. Perbezaan kecil itu adalah sikap, manakala perbezaan besanya ialah sama ada sikap itu positif atau negatif".

Kedua-dua sikap ini saring bertarik-tarikan antara satu sama lain untuk mengusai jiwa dan pemikiran manusia. Jika positif berjaya menguasainya, manusia itu akan tampil bersikap positif, begitu juga sebaliknya. Mengikut satu kajian, 85% daripada kenaikan pangkat di dalam apa jua bidang kerjaya adalah disebabkan oleh SIKAP, baki 15% lagi adalah kerana kebolehan-kebolehan lain. Ini jelas menunjukkan manusia boleh berjaya dengan cemerlang jika memiliki sikap yang betul.

Bersikap positif menjadi pendorong utama mencapai kejayaan di dalam kehidupan. Bersikap positif boleh mengangkat nilai diri seseorang insan dan seterusnya menjadi manusia yang berhemah tinggi. Minda kelas pertama akan hanya tercetus jika minda dipenuhi dengan pemikiran dan sikap positif yang tinggi.

No comments:

Post a Comment