Pages

Dec 24, 2008

BANGGANYA IBU BAPA

SEKARANG ini musim cuti sekolah sudah hampir tamat. Seminggu sahaja lagi sekolah akan dibuka semula. Para pelajar akan kembali semula ke bangku sekolah, berjumpa semula dengan kawan-kawan dan guru-guru yang hampir 2 1/2 bulan tidak berjumpa. Tentulah nanti berbagai pengalaman yang dikutip sepanjang cuti sekolah akan dikongsi bersama rakan-rakan di sekolah.

Ibu bapa juga tentu sekali seronok kerana anak-anak akan kembali ke sekolah, meneruskan pelajaran mereka. Walaupun dari segi kewangan, ramai ibu bapa yang terpaksa berbelanja lebih untuk membeli buku-buku, pakaian dan segala persiapan anak-anak kembali semula ke sekolah nanti.

Dalam pada itu ramai ibu bapa yang berasa bangga kerana anak-anak mereka mencapai kejayaan cemerlang di dalam peperiksaan umum pada tahun ini. Keputusan UPSR yang telah diketahui tentu sekali menggembirakan sebilangan ibu bapa yang anak-anak mereka memperolehi pencapaian 5A, terutama sekali bagi anak sulung di dalam keluarga. Ibu bapa pasti merasa bangga di atas pencapaian cemerlang pertama kali dicapai anak-anak mereka itu.

Tahniah diucapkan kepada murid-murid yang berjaya mendapat kelulusan 5A di dalam UPSR 2008 baru-baru ini. Tidak lupa juga diucapkan tahniah kepada murid-murid yang mendapat 4A 1B atau 3A 2B dan seterusnya. Murid-murid telah membuktikan kemampuan masing-masing melalui UPSR. Halangan pertama telah dilalui.

Minggu ini, bagi ibu bapa yang anak-anak mereka mendapat 5A, tentu sekali sudah menerima surat tawaran untuk anak-anak mereka menyambung pelajaran ke tingkatan 1 tahun hadapan. Ada yang sudah menerima tawaran ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) Kementerian Pelajaran Malaysia. Ada yag sudah menerima tawaran ke sekolah-sekolah premier di daerah dan negeri masing-masing. Kebanggaan pasti terpancar di wajah ibu bapa dan anak-anak yang telah berjaya itu.

Ibu bapa zaman sekarang bukan seperti ibu bapa zaman dahulu, lebih-lebih lagi ibu bapa di kawasan pendalaman. Ibu bapa zaman dahulu, tidak begitu prihatin dengan peluang-peluang pelajaran anak-anak mereka. Anak-anak yang tamat darjah 6 sekolah rendah di kampung akan hanya meneruskan pelajaran ke sekolah menengah yang berhampiran sahaja. Itupun sudah dikira cukup baik, kerana lebih ramai anak-anak yang tidak menyambung pelajaran ke tingkatan satu di sekolah menengah. Alasan yang paling utama ketika itu ialah faktor kewangan.

Saya sendiri tidak terlepas daripada keadaan itu. Waktu saya belajar di sekolah rendah dahulu, peluang menyambung pelajaran ke sekolah berasrama penuh amatlah terhad. Meskipun saya adalah murid cemerlang di sekolah rendah di kampung, namun peluang amat terbatas. Arwah datuk saya tidak banyak mengetahui tentang peluang-peluang yang disediakan oleh Kerajaan untuk murid-murid di kawasan pendalaman. Di sekolah juga guru-guru tidak pernah memberi motivasi kepada kami untuk belajar dengan tekun supaya dapat melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh. Tinggallah murid-murid cemerlang di sekolah-sekolah pendalaman sebagai mangsa keadaan.

Pada masa saya di darjah lima (tahun 1968) dan tahun-tahun sebelumnya, ada peperiksaan khas untuk memilih calon-calon ke sekolah berasrama penuh. Saya masih ingat, abang sepupu saya berpeluang menyambung persekolahan di Ipoh selepas tamat darjah enam di sekolah kampung. Begitu juga dengan dua orang abang sepupu saya yang lain telah berjaya menyambung pelajaran ke tahap Special Malay di sekolah bandar selepas lulus peperiksaan darjah tiga di sekolah rendah di kampung. Itulah sahaja motivasi yang saya ada pada waktu itu, walaupun saya sendiri tidak faham langsung bagaimana proses pemilihan dilakukan. Arwah datuk tentu sekali lebih tidak faham walaupun ketiga-tiga sepupu saya itu adalah juga cucunya.

Tetapi sekarang jauh berbeza. Ibu bapa terdedah kepada segala macam maklumat tentang peluang untuk anak-anak mereka menyambung pelajaran ke sekolah-sekolah terpilih. Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Maktab Rendah Sains MARA (MRSM), sekolah-sekolah elit dan premier di daerah dan negeri masing-masing dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) adalah di antara pilihan yang tersedia menanti. Sejak anak-anak mereka berada di darjah tiga atau mungkin lebih awal lagi, ibu bapa sudah menanam cita-cita agar anak-anak mereka dapat meneruskan persekolahan ke sekolah-sekolah terpilih tersebut. Perlumbaan itu menjadi lebih mencabar apabila anak-anak berada di darjah lima dan enam.

Dua hari lepas, saya terima panggilan telefon seorang rakan semasa di sekolah menengah dahulu. Dia minta saya berikan sokongan kepada anak ketiganya yang tidak berjaya menerima tawaran ke SBP walaupun syarat-syarat kemasukan telah dipenuhi, termasuklah kelulusan 5A UPSR. Anak sulungnya berjaya ke SBP (kini sedang menunggu masa untuk menyambung pelajaran ke India di dalam bidang perubatan), anak kedua (akan menduduki PMR tahun 2009) juga berada di SBP yang sama. Kini dia mengharapkan anak ketiganya mengikut jejak kedua-dua anaknya yang dahulu juga.

Dalam situasi rakan saya itu, tentu sekali dia berasa bangga apabila anaknya mendapat kelulusan 5A di dalam UPSR. Harapannya amat tinggi agar anaknya itu diterima memasuki tingkatan satu di SBP. Tetapi apabila tidak ada tawaran yang diterima, dia merasa amat kecewa. Malah saya yakin sebilangan besar lagi ibu bapa yang kecewa kerana anak-anak mereka tidak ditawarkan ke SBP.

"Apa boleh buat pemilihan ke SBP dibuat oleh pihak Kementerian Pelajaran", itu yang dapat saya beritahu rakan saya itu. "Tetapi rasanya masih boleh berpeluang untuk membuat rayuan. Saya cadangakan saudara buat rayuan sebab pemilihan dibuat berperingkat-peringkat sehingga ke peringkat ketiga nanti. Insya Allah jika ada rezeki tak akan kemana". Sekadar itulah sahaja yang dapat saya nyatakan sebagai seorang YDP PIBG sebuah Sekolah Berasrama Penuh. Lebih daripada itu adalah di luar bidang kuasa saya.

Apa pun saya doakan agar anak kawan saya itu serta anak-anak yang lain akan berjaya mendapat tempat di mana-mana SBP. Jika ada tawaran, jangan sekali-kali menolak kerana apabila ditolak, peluang itu akan terus tertutup.

Rasanya tidak berapa hari sahaja lagi keputusan PMR pula akan diumumkan. Ramai lagi ibu bapa yang sedang berdebar menunggu pengumuman keputusan itu, termasuklah saya sendiri. Anak bongsu saya mengambil PMR tahun ini. Pastinya ramai ibu bapa yang akan merasa bangga jika anak-anak mereka memperolehi keputusan cemerlang nanti.

Saya doakan kejayaan kita semua.

1 comment: