Pages

Dec 23, 2011

PMR 2011 KEJAYAAN TERBAIK DAN ISTIMEWA

Gambar ini ada petikan daripada http://puteraduyong.com/blog


KELMARIN 22 Disember 2011 keputusan Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) 2011 yang telah diumumkan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud sebagai keputusan terbaik dalam tempoh empat tahun sebelum ini. Seramai 34,271 orang pelajar telah berjaya dengan cemerlang memperoleh A di dalam semua mata pelajaran. Kecemerlangan tersebut adalah suatu kejayaan yang amat membanggakan semua pihak; para pelajar, ibu bapa, guru-guru, masyarakat pendidikan dan seterusnya masyarakat keseluruhannya.

Banyak sekolah yang mencatatkan kejayaan membanggakan dengan bilangan pelajar memperoleh kelulusan minimum semakin meningkat berbanding tahun-tahun sebelumnya. Selayaknya kejayaan tersebut dikongsi bersama oleh semua pihak yang terlibat di dalam proses pendidikan di sekolah-sekolah berkenaan.

Tetapi di celah-celah kejayaan cemerlang yang diraih para pelajar serta kegembiraan ibu bapa dan guru-guru di atas kejayaan tersebut, saya lebih tertarik kepada kejayaan yang dicapai oleh beberapa orang pelajar istimewa. Saya amat terkesan apabila menatap cerita kejayaan yang diraih oleh mereka sehingga mendorong saya untuk mencatatkan sesuatu di dalam blog saya ini.

Apa tidaknya, di dalam serba kekurangan yang ditanggung mereka selama ini, mereka masih mampu bersaing dengan rakan-rakan sekolah mereka sehingga mencapai kejayaan membanggakan semua pihak. Saya menganggap mereka adalah insan-insan yang tidak pernah menganggap kekurangan yang mereka alami sebagai penghalang untuk mengecap kejayaan. Syabas saya ucapkan!

Kisah pelajar Muhammad Hadi bin Darus yang dilahirkan tanpa kedua-dua belah tangan tetapi mencapai kejayaan cemerlang memperoleh 9A kelmarin amat menyentuh perasaan saya. Betapa di dalam kesukaran untuk memegang, menulis dan sebagainya, dia mampu melakukan sama seperti ramai pelajar sempurna lain dapat lakukan. Muhammad Hadi yang tidak mampu bergerak seperti rakan-rakan sebayanya, menggunakan kerusi roda sepanjang masa serta menggunakan meja khas di dalam kelasnya, memegang buku dan menulis menggunakan kaki. Namun oleh kerana jiwanya yang kental, dia telah mencapai kecemerlangan.

“Saya tidak berasa sebarang kekurangan pada diri dan saya tahu saya boleh berjaya”, ujarnya kepada wartawan. Itulah keyakinan yang ada di dalam dirinya. Dia mempunyai impian yang jelas terpampang di dalam mindanya dan tidak menjadikan kecacatan kekal pada fizikalnya sebagai penghalang mindanya untuk berkembang.

Kejayaan seorang lagi pelajar istimewa yang berjaya memperoleh kejayaan cemerlang ialah Hazman Shahir Shamsul Kamar, pelajar SMK Dol Said, Alor Gajah, Melaka. Kejayaannya mendapat 5A, 3B dan 1C amatlah membanggakan memandangkan keadaan fizikalnya yang jauh lebih tidak sempurna daripada pelajar-pelajar lain. Penyakit ‘spinal muscular atrophy type II yang dihidapinya sejak berusia 8 bulan tidak langsung menghalangnya untuk berusaha mencapai kejayaan.

“Saya hanya mampu berbaring sepanjang masa di atas kerusi roda dan jika di rumah saya mengulang kaji pelajaran dalam keadaan sama serta memperuntukkan tempoh tiga jam untuk itu”, ujar Hazman Sharir kepada wartawan. “Bagi saya kecacatan bukanlah penghalang. Usaha dilakukan ini adalah bagi memberi motivasi kepada rakan lain dengan keadaan fizikal mereka yang normal dan mereka mampu melakukan lebih baik daripada saya”, tambah remaja istimewa dan hebat itu.


Kedua-dua insan ini amat istimewa bukan hanya kerana kejayaan yang mereka raih walaupun di dalam keadaan fizikal yang tidak sempurna, tetapi kerana minda mereka tidak dibelenggu oleh kekurangan dan kecacatan tersebut. Malah mereka sentiasa bersyukur di atas anugerah Allah dan sepanjang masa menginsafi di atas segala nikmat kurniaan-Nya.

Marilah sama-sama kita pelajari sesuatu daripada kejayaan insan-insan istimewa ini.

No comments:

Post a Comment