Pages

Aug 27, 2011

SELAMAT DATANG SYAWAL




RAMADHAN akan meninggalkan kita beberapa hari sahaja lagi. Ramadhan telah hampir menggenapi pusingannya untuk tahun ini dan akan bertandang lagi di tahun hadapan dan tahun-tahun selepasnya. Itu adalah ketentuan yang ditentukan oleh Maha Pencipta, Allah Yang Maha Agung.

Pemergiaan Ramadhan akan disusuli Syawal. Hari-hari Syawal adalah tanda kemenangan kepada orang-orang yang telah berjaya melepasi ujian Ramadhan. Syawal membawa erti kemenangan dan kejayaan. Lalu sambutan kemenangan dan kejayaan itu akan berlarutan selama sebulan!

Apakah wajar sambutan itu berlarutan begitu lama? Benarkan kita akan menyambut kemenangan dan kejayaan? Atau hanya mahu membalas dendam terhadap ujian sepanjang Ramadhan?

Tidak salah kita menyambut Syawal, tetapi biarlah berpada-pada. Jangan keterlaluan sehingga menimbulkan pelbagai kemurkaan Allah s.w.t. Persiapan menyambut Hari Raya lazimnya mengalahkan persiapan menanti ketibaan Ramadhan, bulan penuh keberkatan. Lihat sahajalah berbagai iklan pemasaran mula tersebar sebaik sahaja kita memulakan ibadah puasa. Tetapi jarang pula kedapatan iklan-iklan membesarkan kelebihan Ramadhan.

Marilah kita menyambut ketibaan Syawal nanti dengan sambutan penuh keinsafan. Sambutan yang diisi dengan memuji kebesaran dan keagungan Allah s.w.t melalui takbir dan tahmid. Di samping itu jauhilah daripada menunjuk-nunjuk serta bermegah-megah dengan segala keindahan dan kemewahan. Hindarkan rasa angkuh serta sombong daripada merajai jiwa. Pohon keampunan Allah s.w.t dan kemaafan sesama manusia.

Jangan lupa kepada mereka yang kurang bernasib baik. Si fakir, si miskin serta mereka yang lemah dan tidak upaya termasuk juga mereka yang hatinya gundah gulana, sedih nestapa. Ingatlah bahawa mereka adalah sebahagian daripada kemanusiaan!

Di dalam rezeki yang kita perolehi sebenarnya ada hak dan bahagian insan-insan tersebut. Hulurkan hak itu kepada mereka supaya Syawal ini juga memberi makna kepada mereka. Yakinlah jika kita menghulurkan hak kepada yang empunya haknya, Allah s.w.t akan menggandakan lagi rezeki kepada kita semua.

Selamat berpisah wahai Ramadhan. Semoga Allah sw.t panjangkan usia kita untuk bertemu lagi di tahun hadapan, untuk merasai sekali lagi keberkatan yang disediakan oleh Allah s.w.t buat hamba-hamba-Nya yang mengerti kelebihan Ramadhan.

Selamat datang Syawal.

1 comment:

  1. Salam edulfitri tuan - Mensyukuri segala nikmat yang terangkum dalam perkataan HIDUP - zahirnya indah bila rohaninya indah...maaf zahir batin...

    ReplyDelete