Pages

Jul 23, 2010

PERJALANAN MALAM (2)

Sambungan ...


DI Stesen Bagan Serai, sewaktu jam hampir 10 malam, seorang pemuda muncul di sisi tempat dudukku sambil melihat-lihat tiket di tangan kanannya. Aku menoleh dan bertanya, "nombor berapa?".

"12B", balas pemuda tersebut.

Tanpa menanti lama dia terus melabuhkan punggungnya di tempat duduk bersebelahanku. Sememangnya kerusi itu kosong dari Stesen Bukit Mertajam lagi. Dan sememangnya itulah tempat duduknya. 12B.

Waktu itu Nurul Atiqah dan abangnya sudah tidak keletah seperti awalnya kerana mereka sudah asyik dengan komputer riba beberapa orang pelajar yang duduk di kerusi bersebelahan. Waktu itu memberikan sedikit ruang untuk berbual dengan pemuda tersebut.

"Nak ke KL ka?", aku memulakan perbualan.

"Ya", balasnya ringkas. Sebuah beg sendeng diletakkan di atas riba, menutupi tangan kirinya. Di tangan kanannya telefon bimbit dipegang dan sesekali dia menjeling ke skrin telefonnya. Mungkin dia sedang menanti balasan s.m.s daripada seseorang. Mungkin daripada ibu atau ayahnya.

"Nak pi belajar ka di KL? Atau pi kerja?", sambung aku lagi sengaja mahu mengajaknya berbual kerana mata masih belum mengantuk.

"Nak ke Hospital Universiti Malaya. Nak buat fisioterapi". Sudah terasa sedikit kemesraan timbul dalam suaranya.

Dia kemalangan, motorsikalnya merempuh tiang letrik di tepi jalan setelah dilanggar dari belakang oleh sebuah motorsikal lain yang dipandu dengan laju. Kejadian itu sudah hampir 4 tahun yang lalu. Dia tidak mengalami sebarang luka yang parah. Malah katanya, tiada darah pun yang tumpah.

"Habis tu, apa pasal kena buat fisioterapi pulak?", aku makin ingin tahu.

"Tulang bahu patah dan urat saraf putus. Tangan saya tidak boleh bergerak lagi. Otot makin menyusut. Tidak ada rasa langsung di tangan kiri saya ini".

Aku menyentuh tangan kirinya yang disembunyikan di bawah beg sendeng. Benar, terasa amat longlai tangan itu. Sekarang dia terpaksa melakukan semua kerja hanya dengan menggunakan tangan kanannya sahaja.

Aku segera bersyukur membandingkan keadaan anakku yang juga kemalangan motorsikal hampir 5 tahun lalu. Tulang kakinya patah di dua tempat manakala tempurung lututnya retak teruk. Doktor menjangka dia akan pulih sepenuhnya dalam tempoh 7 hingga 9 bulan. Selepas keluar dari hospital, dia juga perlu mengikuti sesi fisioterapi sehingga beberapa bulan. Kini Alhamdulillah, anakku sudah kembali normal.

"Apa pasal kena pi KL, di Hospital Bagan Serai tak boleh buat fisioterapi ka?".

"Saya sudah cari hospital-hospital berhampiran, tapi tidak ada yang sediakan kemudahan fisioterapi. Terpaksalah ke KL setiap dua minggu sekali".

"Banyak belanja tu. Ayah kerja apa?".


"Ayah petani sahaja. Saya pula sekarang ini sedang menjalani Latihan Industri di Nibung Tebal".

"Susah jugak tu. Kena ambil cuti tiap-tiap minggu. Duit belanja pun banyak jugak".

"Seratus ringgit pergi balik tak cukup lah. Tapi saya terpaksa juga pergi".

"Ada apa-apa kesan selepas jalani fisioterapi ni?".

"Belum ada kesan lagi".

Malam itu fikiranku berfikir tentang anak muda yang hampir sebaya dengan anakku itu. Dia sedang menuntut di sebuah politeknik. Selepas tamat latihan industri dia perlu masuk semula ke politeknik untuk tempoh satu semester lagi. Kemudiannya dia akan keluar dengan mendapat Diploma.

Masa depannya cerah kerana memiliki diploma. Tetapi bagaimana jika tangan kirinya terus tidak dapat berfungsi lagi? Dia akan menjadi seorang OKU. Apakah akan ada majikan yang sanggup menerima dia bekerja dengan keadaannya sebagai OKU?

Alhamdulillah, anakku sudah kembali sembuh seperti sedia kala. Jika tidak dia mungkin menjadi OKU juga. Aku mendoakan agar anak muda itu juga akan segera sembuh.

No comments:

Post a Comment