Pages

Mar 17, 2010

KENAPA NASI AYAM?


MULA-MULA makanan dan minuman ringan jenama A&W diperkenalkan sekitar awal 1970-an dahulu, aku tidak berkesempatan langsung menjamahnya. Salah satu daripada minuman A&W yang sangat popular ketika itu ialah Root Beer. Setelah aku tamat pengajian dan mula bekerja di Kuala Lumpur, barulah aku berpeluang merasainya. Itupun apabila kawan-kawan mengajak aku makan dan minum di A&W Jalan Tunku Abd Rahman di tengah-tengah KL pada masa itu.

Mulanya aku memang risau dan takut apabila kawan sekampung dan serumahku, Azim, memesan Root Beer setelah kami sama-sama memesan ayam goreng di restoran tersebut. 'Root Beer' itulah yang membuatkan perasaan aku dibalut kerisauan. Berbagai persoalan yang timbul. Halalkah minuman itu? Beer itu bukankah arak?

Tetapi apabila diperjelaskan bahawa minuman Root Beer itu sebenarnya adalah minuman ringan yang tidak mengandungi alkohol atau arak di dalamnya, barulah hati aku rasa lega. Itulah pertama kali aku minum Root Beer dan sememangnya aku tidak mengalami sebarang rasa memabukkan. Ia hanyalah minuman ringan yang berkarbonat.

Begitu jugalah apabila pada suatu masa dahulu, aku diajak kawan-kawan keluar makan di sebuah warung. Mereka masing-masing memesan 'nasi ayam'. Aku bingung sekali lagi. Nasi untuk makanan ayamkah? Kenapa kawan-kawanku memesan nasi ayam? Tidak adakah nasi biasa yang selalu kita makan di rumah atau di kedai-kedai makan yang lain? Kenapa nasi ayam?

Aku anak kampung, tidak terdedah kepada perubahan yang berlaku di bandar. Apabila mula bekerja dan tinggal di rumah sewa bersama rakan-rakan sebaya, merekalah yang banyak mendedahkan aku kepada semua itu. Mula-mula seleraku memang tidak dapat menerima 'nasi ayam' kerana aku lihat ayam yang bergantungan di warung itu segera mengingatkan aku kepada suasana yang sama di restoran-restoran atau kedai-kedai makan milik orang Cina. Selera aku jadi termengkelan.

Setelah melihat rakan-rakanku makan dengan penuh berselera aku mula berubah. Tambahan pula aku lihat sendiri penjualnya adalah orang Melayu Islam. Ayam yang bergantungan itu semuanya disembelih. Aku sendiri pergi melihat ayam-ayam yang siap digoreng untuk dijadikan juadah dan bertanya kepada makcik sama ada ayam-ayam itu disembelih oleh orang Islam. Setelah berpuas hati barulah aku berani menjamahnya. Itulah pengalaman yang telah aku lalui.

Sama jugalah seperti koeyteow. Mulanya aku tidak makan koeyteow sedangkan isteri dan anak-anak aku memang suka makanan tersebut. Mereka suka koeyteow goreng, char koeyteow, koeyteow kerang dan lain-lain resepi berasaskan koeyteow. Aku tidak suka dan tekakku tidak dapat terima. Pernah isteriku bertanya kenapa aku tidak suka makan koeyteow.

"Ia masakan kecinaan", balasku serius.

Tetapi sejak beberapa tahun yang lepas, aku mula berjinak-jinak merasa masakan koeyteow th'ng, iaitu koeyteow sup. Aku memberanikan diri suatu malam sewaktu kami seisi keluarga keluar makan malam di Taman Selera. Setelah semua membuat pesanan, aku dengan tersipu-sipu memesan koeyteow th'ng. Isteri dan anak-anakku terperanjat kehairanan dan masing-masing mengusik aku dengan bermacam-macam usikan. Aku tebalkan muka dan mula 'belajar' makan koeyteow yang masakannya kecinaan itu.

Sebab utamanya kerana tukang masaknya ialah orang Melayu Islam dan aku yakin masakannya halalan toiyiba. Sejak dari hari itulah aku sudah terpikat dengan koeyteow!

Serupa juga dengan 'nasi ayam' tadi. Akhirnya aku sudah terpikat dan jatuh hati dengan 'nasi ayam'. Aku tidak dapat berikan apa-apa alasan untuk tidak makan masakan lain selain nasi ayam pada waktu tengah hari semasa aku bekerja di sebuah syarikat dua tahun lalu. Boleh dikira dengan jari, hanya lebih kurang 10 kali sahaja aku makan tengah hari dengan juadah yang lain selain nasi ayam!

Mungkin kerana masakannya yang sedap, ayam yang rangup atau sambalnya yang menyelerakan membuatkan seleraku tertambat pada nasi ayam itu. Tetapi yang paling jelas ialah harganya hanya RM3.50 sepinggan. Aku puas dengan masakan dan harga yang amat berpatutan itu!

Dan kini, setelah hampir 6 bulan berpindah tempat kerja, aku masih makan nasi ayam. Hahahahahaa....

_____________________________________________

"Pilihlah makanan yang halal dan bersih dari sumber yang halal kerana setiap makanan yang dimakan akan menjadi darah daging kita. Sesungguhnya setiap daging yang dimakan bukan dari sumber yang halal, nerakalah selayaknya kita ditempatkan! Berhati-hatilah memilih makanan"
______________________________________________

No comments:

Post a Comment