Pages

Jan 17, 2010

MURNI KASIH


SEPANJANG seminggu berbagai berita terpapar di media. Berbagai cerita suka dan duka disiarkan. Berita-berita setempat, sedaerah dan senegeri hinggalah berita sedunia telah dipaparkan sama ada melalui akhbar-akhbar arus perdana ataupun melalui media elektronik. Semuanya telah kita baca dan kita tonton.

Daripada kesemua berita tersebut tentu ada suatu atau dua berita yang menyentuh perasaan kita. Sama ada berita tentang kemalangan negeri di waktu subuh atau berita tentang seorang ibu yang sanggup membakar dirinya sendiri akibat sikap anak gadisnya yang degil. Mungkin juga berita tentang gempa bumi di Haiti yang mengorbankan puluhan ribu penduduknya atau mungkin juga peristiwa gerhana matahari yang berlaku 15 Januari lepas genap 15 hari selepas berlakunya gerhana bulan pada 1 Januari dahulu.

Namun bagi saya ada satu berita yang amat berkesan di jiwa saya. Di dalam sebuah akhbar tabloid saya terbaca kisah seorang ayah yang ditinggalkan anak kandungnya sendiri di perhentian bas berhadapan sebuah sekolah di Kangar, Perlis. Perbuatan anak tersebut ternyata perbuatan yang tidak berhati perut dan tidak mengenang budi. Ayahnya yang baru selesai menjalani pembedahan jantung serta masih lagi menderita kesakitan ditinggalkan begitu sahaja. Alasannya, ayahnya itu menyusahkan hidup dia dan keluarganya.

Bayangkanlah, betapa lunturnya rasa hormat dan kasih seorang anak terhadap ayah kandungnya yang sudah tua dan tidak berdaya. Siapakah yang bersalah di dalam soal ini? Anak atau ayah?

Dalam isu yang sama iaitu isu kasih sayang anak terhadap ayah dan ibu kandung sekali lagi menggegar perasaan saya apabila tersiar di dalam TV kisah seorang ayah yang ditinggalkan di pusat hemodelisis dan tidak diambil pulang oleh anak lelaki yang menghantarnya ke situ. Esak tangis ayah yang sudah tua itu terpampang di dalam TV sewaktu Jabatan Kebajikan Masyarakat datang untuk membawanya ke rumah kebajikan. Bayangkan betapa hancurnya perasaan si ayah tersebut akibat perbuatan anak lelakinya itu.

Saya semakin tersentuh lagi apabila di dalam rancangan Semanis Kurma yang lepas kisah yang hampir sama, malah lebih tragis lagi, telah berlaku di dalam masyarakat kita. Kisah seorang ibu yang diundang ke studio membicarakan tajuk 'Air mata ibu' telah menceritakan bagaimana perasaan rindunya kepada anak-anaknya yang terpisah setelah dia diceraikan bekas suaminya 18 tahun yang lalu. Dia yang teramat merindui anak-anaknya tidak putus-putus berdoa ke hadrat Allah s.w.t supaya dipertemukan dengan mereka.

Akhirnya apabila dipertemukan, perkara yang amat tidak diduga telah berlaku ke atas dirinya akibat perbuatan anak kandungnya sendiri. Dengan esak tangis penuh duka nestapa, si ibu menceritakan peristiwa malang yang menimpa dirinya. Dia dirogol anak lelakinya sendiri! Na'uzubillah...

Sudah hilangkah pertimbangan di hati anaknya itu bahawa perempuan yang didurjanainya itu adalah perempuan yang telah mengandung dan melahirkannya? Apakah dia sudah tidak punya sekelumit kasih terhadap ibunya itu lagi? Apakah puncanya sehingga tergamak dia melakukan perbuatan sekeji itu terhadap insan yang telah melahirkannya ke dunia fana ini?

"Ya Allah, peliharakanlah zuraitku dan keluargaku daripada perbuatan-perbuatan yang engkau benci yang menyebabkan kami terhumban ke neraka-Mu. Ya Allah, berikan petunjuk yang jelas dan nyata untuk kami melalui jalan-Mu sehingga kami temui makna kasih sayang yang sejati".


_______________________________________________________________

"Kasih sayang seorang ibu atau ayah tidak pernah dapat dinilai kemurniaannya oleh anak-anak sehinggalah ibu atau ayah itu meninggal dunia. Ketika itu baharulah anak-anak akan mengenangkan segala kebaikan mereka namun pada waktu itu segalanya sudah terlambat"
_______________________________________________________________

2 comments:

  1. Salam,

    Kita berada di penghujung akhir zaman, seharusnya kisah-kisah seperti di atas di jadikan iktibar kepada yang membaca.

    Dan tepat sekali doa saudara. Kepada Allah sahajalah kita memohon di berikan perlindungan

    ReplyDelete
  2. Benarlah, dunia makin menghampiri penghujungnya. Jika di zaman kita remaja dahulu tidak pernah kedengaran cerita seperti ini. Malah rasa hormat kita kepada ayah dan ibu terlalu tinggi.

    ReplyDelete