Pages

Dec 16, 2009

PENANTIAN SUATU PENYIKSAAN?

BENARKAH penantian itu suatu yang menyiksakan? Tanyalah kepada sesiapa sahaja yang pernah melalui pengalaman menanti seseorang atau sesuatu. Pasti ada perasaan resah, sangsi, curiga, tidak sabar dan sebagainya.

Jarang benar ada orang yang tidak berperasaan sedemikian ketika menanti ketibaan orang atau tarikh dan waktu yang dijanjikan. Selagi tidak bertemu dengan orang atau tiba tarikh dan waktu itu, berbagai perasaan bergelodak di dalam hati. Pada waktu itu timbullah bermacam-macam andaian dan sangkaan yang bukan-bukan.

Jika kita sedang menanti untuk bertemu seseorang, hati akan sentiasa berdegup kerana berbagai persoalan bermain di dalam benak kita. Sama jugalah jika kita sedang menanti untuk mendapatkan sesuatu keputusan, perasaan kita tidak akan merasa tenteram sehinggalah kita mendapat keputusan itu.

Tetapi ada juga orang yang tenang semasa menanti seakan-akan tiada apa yang mengganggu perasaannya. Mungkin orang seperti itu sudah terlalu kerap menanti ataupun sudah dapat menduga apakah kesudahan penantiannya itu. Oleh sebab itu dia tidak perlu resah dan gelisah.

Sebenarnya sama ada penantian itu suatu penyiksaan atau pun tidak adalah bergantung kepada hati dan perasaan kita sendiri. Jika dilayan rasa resah dan gelisah pasti kita akan merasa penantian itu suatu penyiksaan walaupun tempoh menanti itu hanya dalam waktu yang singkat. Tetapi jika kita tenang dan bersifat sabar sudah tentu tidak ada tekanan atau perasaan gelisah yang melanda. Penantian sebegitu tentu sekali bukan suatu penyiksaan.

______________________________________________

"Setiap detik itu akan dirasai teramat panjang jika kita menggantungkan harapan yang terlalu berat pada penantian itu."
______________________________________________

No comments:

Post a Comment