Pages

Nov 20, 2009

2O TAHUN DIHUKUM PENJARA

TERSIAR sebuah berita di dalam akhbar hari ini tentang keputusan Mahkamah Sesyen Pulau Pinang ke atas seorang ayah yang dijatuhi hukuman penjara selama 20 tahun. Dia dihukum penjara kerana menyebabkan kematian bayi perempuannya, Nurul Ain Amirah berusia 4 bulan, dengan mencampakkan bayi tersebut ke atas tilam sehingga mengakibatkan berlakunya pendarahan pada selaput otak.

Mohamad Nasir Sulaiman, 34 tahun, hanya mampu menundukkan kepala dengan wajah sayu sebaik hukuman dijatuhkan ke atasnya oleh Hakim Rosilah Yop. Nasir juga dihukum penjara empat tahun di atas kesalahan mendera anak kandungnya itu dengan cara memegang kaki mangsa ke atas dan kepala ke bawah sambil berlegar-legar di dalam rumah. Mangsa dicampakkan ke atas katil hanya kerana bayi itu tidak berhenti menangis.

Kedua-dua pertuduhan itu didakwa dilakukan pada pukul 9.00 malam 7 Mac yang lalu di rumah N0 100A, Blok D, Mukim 12, Kampung Masjid Sungai Ara, Bayan Lepas, Pulau Pinang.

Sedih membaca berita ini kerana perbuatan seorang ayah terhadap bayi yang tidak berdosa itu. Walau sekalipun bayi itu menangis tidak berhenti-henti, tindakannya memegang kaki ke atas kepala ke bawah dan mencampakkannya ke atas tilam adalah perbuatan yang tidak boleh dimaafkan. Apa pun alasannya, tindakan sedemikian adalah di luar batasan kewarasan seorang manusia, lebih-lebih lagi perbuatan seorang ayah ke atas anak kandungnya sendiri yang masih seorang bayi.

Hilangkah pertimbangannya pada waktu itu atau tidak ada langsungkah perasaan kasihan belas kepada bayinya? Sewajarnya seorang ayah mencari jalan dan berikhtiar untuk menenangkan anak yang sedang menangis itu. Bukannya melakukan sedemikian sehingga menyebabkan kematian.

"Bapa apa kamu ini, Encik Nasir? Kamu sepatutnya menjaga, membentuk, memberi kasih sayang dan melindungi anak kamu! Sebaliknya kamu bertindak di luar batas kemanusiaan dengan menonggeng dan mencampakkan anak kamu sehingga menyebabkan kematiannya. Ini satu penganiayaan. Mahkamah amat memandang berat perbuatan kamu ini dan kamu dipertanggung jawabkan atas apa yang kamu lakukan".

Mahkamah senyap sepi mendengar 'leteran' Hakim Rosilah Yop sebelum menjatuhkan hukuman itu.

Pengajarannya ialah setiap ayah perlu memiliki sifat sabar dan bertimbang rasa. Bukannya panas baran tidak tentu hala yang akan mengakibatkan kemalangan atau kehilangan nyawa. Bayi yang menangis tidak henti-henti tentu ada sebabnya. Bukan begitu caranya untuk mendiamkannya.

Si ayah perlu berikhtiar mencari punca bayi itu menangis. Laparkah dia? Sakitkah dia? Paling mudah bawa sahaja ke klinik biar doktor yang periksa dan memberi ubat yang sesuai.

Kepada ayah-ayah yang masih muda, ambillah kisah ini sebagai pengajaran yang berguna.

__________________________________________________

"Setiap anak itu adalah amanah Allah s.w.t kepada ayah dan ibu. Merekalah yang akan memikul amanah tersebut dan bertanggung jawab menjawab di hadapan Allah s.w.t di akhirat nanti terhadap apa yang telah mereka lakukan bagi menjaga amanah tersebut"
__________________________________________________

No comments:

Post a Comment