Pages

Jan 23, 2009

TERBALIKKAN IMPIAN ANDA


BAYANGKAN sesuatu yang anda idamkan. Bukan hanya dengan kata-kata atau mimpi kosong, tetapi bayangkan dengan penuh perasaan sesuatu yang benar-benar anda idamkan, sama ada untuk diri anda sendiri ataupun untuk orang lain.

Apa yang anda bayangkan sekarang?

Hasil kajian para pengkaji mendapati semua orang apabila diminta membayangkan sesuatu yang mereka idamkan, sebenarnya membayangkan matlamat mereka. Lazimnya mereka akan membayangkan mereka telah berjaya mencapai apa yang mereka inginkan. Mereka bayang yang mereka telah berjaya mencapai matlamat itu.

Tetapi apa akan terjadi jika saya minta anda bayangkan dengan jelas di dalam minda anda, segala idea, impian serta matlamat yang anda idam-idamkan itu tidak tercapai sama sekali. Ya, walau apa sekalipun ikhtiar yang anda lakukan, segala matlamat anda itu tidak dapat dicapai. Tidak dapat dilaksanakan. Tidak mungkin!

Bagaimana perasaan anda ketika itu? Pastinya anda akan merasa kecewa, patah semangat kerana semua impian anda tidak tercapai. Hancur berkecai! Hidup anda tidak bermaya lagi!

Sebenarnya, jika anda lakukan kaedah keterbalikan impian dan matlamat secara jujur kepada diri sendiri, anda akan dapati sesuatu perubahan besar akan berlaku di dalam diri anda. Pasti anda tidak dapat berdiam diri lagi, akan pantas bangun bertindak melakukan sesuatu sebelum terlewat. Pada ketika itu anda pasti akan merasa cemas bukan kepalang.

Jangan berselindung daripada kebenaran. Biarkan perasaan cemas itu terpancar di wajah anda dan biarkan keinginan untuk segera bertindak itu pula menumbuk-numbuk perasaan dalaman anda. Percayalah, jika itu berlaku, anda akan rasakan suatu kuasa dalaman yang hebat akan bangkit dan bertindak keluar daripada rutin kebiasaan anda. Anda akan segera bertindak melakukan sesuatu untuk mengubah situasi bagi merealisasikan impian dan matlamat anda yang tidak tercapai tadi itu.

Pada ketika itu, jika anda tidak segera bertindak, anda tidak mungkin akan dapat melakukannya lagi. Selepas itu semuanya adalah mimpi ngeri yang melukakan. Impian dan matlamat anda tidak akan tercapai. Anda akan terus dilanda kecewa.

Itulah kuasa dalaman yang ada di dalam diri anda. Kuasa yang jarang diteroka. Kenapa tidak anda mencubanya?


________________________________________

Setiap yang buruk ada faedahnya, manakala yang baik itu pula ada buruknya. Pilihlah dengan berpandukan ilmu serta jujurlah kepada diri sendiri.

No comments:

Post a Comment